Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pgh73

Fixa ventilspel Yanmar 2gm?

Rekommendera Poster

Håller just på att justera ventilspelet på min Yanmar 2gm. Läser i mekboken men fattar ändå inte riktigt. Kan någon förklara?

 

Justerar jag ventilspelet en åt gången eller in/ut eller per cylle? Jag börjar ju med att vrida motorn till läge 1 på sv-hjulet(bokstäver finns inte på mitt). Åt vilket håll vrider jag med hylsnyckeln? På bilden visar de åt ett håll men skriver att man ska vrida åt annat.

 

Desto mer deteljer desto mer uppskattning/tacksamhet :-)

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 vrid i den riktning maskinen går i tills en kolv står i ÖD alltså längst upp, två av ventilerna kommer nu att vara stängda, på den andra cylindern kommer nu ventilerna att "växla" dvs en ventil går upp den andra går ner om du vrider maskinen lite fram och tillbaks, i det läget där ventilerna växlar justerar du ventilspelet på den andra cylindern, både in och ut på samma cylinder, alltså den som står stilla, därefter vrider du maskinen ett varv och upprepar proseduren på den andra cylindern.

rätt spel är det när det känns som ett "sug" när du drar bladmåttet.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden det gick att komma in i en bilmotor brukade jag ställa ventilspelet med motorn på tomgång. Enkelt utan att behöva fundera över dödpunktsläge. Tyvärr funkar det inte i båten med liggande cylinder, då rinner oljan ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden det gick att komma in i en bilmotor brukade jag ställa ventilspelet med motorn på tomgång. Enkelt utan att behöva fundera över dödpunktsläge. Tyvärr funkar det inte i båten med liggande cylinder, då rinner oljan ut.

 

svårt att känna suget då, plus att det brukar förstöra bladmåtten.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...