Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Enberg

Albin 021 enspaksreglage?!

Rekommendera Poster

Tjena! Jo det är så att jag har gått och blivit med snipa (äntligen) det sitter som ni kanske redan förstår, en Albin 021 i den med en spak till backslaget och en till gasen.

 

Då jag är lite av en jungfru på det här med äldre motorer och dess finesser så tänkte jag höra om det finns någon möjlighet att på någevis bygga om det till ett enspaksreglage med både växel och gas i samma?

 

Tack på förhand!

 

//Enberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den verkligen en växel? O21 brukar ha en propeller med ställbara blad istället; därav två spakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du Peter de flesta har backslag, men det finns även med ställbar propeller.

 

TS allt går att ordna, men att bara köpa ett enspaksregelage till din maskin kommer inte att funka,

jag har 2 spakar på min maskin som är ganska ny med ett backslag som går att använda med enspaks, men jag ser inga fördelar med det, snarare tvärt om.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, har bara varit i kontakt m O21 i en Vega som hade den lösningen och trodde därför den ställbara propellern var mer eller mindre standard.

Därav frågetecknet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du original med gashandtaget nere vid förgasaren?
Det är ju bara ett enkelt spjäll och i.o.f.s. enkelt att fjärrstyra med med vanlig cykelvajer. (Gör så själv på min O11:a men använder en stel pianotråd inuti höljet.) Reglaget bör gärna ha nån tydlig skala så man hittar rätt läge/varvtal bums, motorn reagerar ju så långsamt.

Bara en flyktig tanke men en tänkbar lösning kunde kanske vara att ta bort knoppen 33 på växelspaken och sätta ett icke återfjädrande vridgashandtag á la utbordare eller moppe där? Då blir det ju ett sorts enspaksreglage.  
PeterK: Vegan hade faktiskt enspaksreglage, den modellen kallas Kombi. Är nog att spaken kombinerade gas och steglös växling som gett namnet?
post-86835-0-48081900-1408704541.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du original med gashandtaget nere vid förgasaren?

Det är ju bara ett enkelt spjäll och i.o.f.s. enkelt att fjärrstyra med med vanlig cykelvajer. (Gör så själv på min O11:a men använder en stel pianotråd inuti höljet.) Reglaget bör gärna ha nån tydlig skala så man hittar rätt läge/varvtal bums, motorn reagerar ju så långsamt.

 

Bara en flyktig tanke men en tänkbar lösning kunde kanske vara att ta bort knoppen 33 på växelspaken och sätta ett icke återfjädrande vridgashandtag á la utbordare eller moppe där? Då blir det ju ett sorts enspaksreglage.

PeterK: Vegan hade faktiskt enspaksreglage, den modellen kallas Kombi. Är nog att spaken kombinerade gas och steglös växling som gett namnet?

alb.o21.vxlspak.jpg

 

Hej! Som det är nu så sköter jag bakslaget med en stång monterat direkt på bakslaget och gasen via ett reglage vid "pulpeten"!

 

//Enberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, stången är rimligen 35:an i min skiss ovan. Att fjärrstyra den klodonk-spaken med exempelvis böjliga vajrar är nog yxigt som Pentax förmodligen hade i tankarna?
[själv har jag långkölad segelbåt med en O11:a och steglöst ställbara propellervinklar liksom "kombin" (fast inte med ett- utan två reglage intill varann.) Har alltså ingen erfarenhet av vare sig snipor eller backslag men kan tänka mig att det är en fördel ifall bägge reglagen sitter helt nära varandra även om de nödvändigtvis inte sitter på samma spak? Haha, även naiva frågor kan väl ibland utredas och klargöra saker. Så...]

Vad vore allra bäst i en sån däringa snipa - om katten själv får välja - kan jag fundera?
Alltså utan större hänsyn till mekaniskt praktiska lösningar... kort sagt vad önskas/behövs det för motorreglage? Kanske dubbelkommando med bekväma reglage invid vindrutans förarplats under färd plus en annan uppsättning i aktern för manövrering då akterankare skall till att släppas i nån vindutsatt naturhamn. Eller nåt helt annat, önska på!? ;-)      

Ps. ny teori angående namnet "Kombi", det härstammar nog från dess flöjnings-egenskap? (Bladen kan vinklas helt och ger då knappt nåt motstånd vid segling.) Kombinerar alltså segling/motordrift på ett dåförtiden nytt sätt? Vegans propellernav är visserligen en bromsande jätteklump, men men.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

länkage av stänger, eller wire spelar ingen större roll i sammanhanget, det som stör mest är slaglängden på backslaget från fram till back som är betydligt längre på o21an än på ett modernt backslag, plus att det behövs lite mer kraft att manöverera, vilket är negativt om man vill konventera till ett enspakssystem.

 

förslaget med en mc gas på backslagsspaken ser jag som en fullt genomförbar ide som har fördelen att man kan regelera gas och backslag om man står i aktern och styr med rorkult.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...