Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Autter

Thermo 1000 fotogenvärmare

Rekommendera Poster

Hej jag har en thermo 1000 fotogenvärmare som överhettningsskyddet löser ut på efter ca 15 minuters gång.

Vad kan tänkas vara fel?

 

Jag är nybörjare på det här med båtar och värmare så jag är tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara att själva komponenten är sönder, dvs sensorn.

 

bytte själv ut den för något år sedan, sedan funkade värmaren ok. Då var symptomen att eftervärmen inte styrdes rätt, värmaren stängde av direkt när den slogs av. Det är viktigt att fläkten går till dess värmaren kallnat.

 

Ett annat problem som dessutom borde märkas på annat sätt, diverse konstiga ljud etc är om du har gammal fotogen. Då kan värmaren få tändningsproblem som gör att det vid varje startförsök samlas en del fotogen som när värmaren väl tänder brinner ganska rejält och därmed orsakar överhettning.

 

Finns säkert fler varianter...

 

Det ska i stort sett vara ny fotogen varje år. Jag ska prova att ta in dunken över vintern, borde göra gott. Någon som har koll på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om överhettningsskyddet löser ut är det troligast att luftflödet genom värmaren är för litet. Detta kan bero på dåligt varvtal på fläkten eller mycket smuts/damm på inlopp/utlopp och eller på fläktvingarna.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten går hela tiden överhettningsskyddet slår bara av matningen av fotogen

 

Vart tar en sån här värmare luft ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en likadan skorsten på 1000 som på 1700-modellen tas förbränningsluften från skorstenen via det yttre röret, avgaserna går i mitten.

 

Luften som blåses runt i båten tas däremot från värmarens omgivning, det är några "refflor" i sidan på värmaren där luften sugs in och blåses ut via slangen. det är den luften som Excel menar, den kyler ner värmaren med cirkulationen.

 

Det är enkelt att ta isär värmaren, dock om den brinner bra vilket det verkar som ska du Inte ta isär förbränningsdelarna, då blir det tvunget att byta ut veksatsen , då denna inte tål att tas isär. (min erfarenhet)

 

När du ändå har isär och dammsuger och grejar, droppa några droppar olja på lagren, sitter i gummibussningar. Ta gärna en dutt vaselin på pumpens rotor som ligger an mot pumpen. Då får du ett helt annat tryck i fläkten ska du se,och därmed får du ner temperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhettningsskyddet är inte samma som efterkylningstermostaten. Har överhettningsskyddet löst ut så brukar  man få återställa det. Det som låter mest troligt är att fläkten är full med damm eller att lagren är dåliga. Men det kan vara så att pumpen ger för mycket, osäker på om det finns någon ställskruv på den pumpen. Möjligen skulle det kunna vara stop i returen, kolla om det droppar ur den vid drift. Thermo 1000 tar inte sin förbränningsluft via skorstenen utan från kabinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhettningsskyddet är inte samma som efterkylningstermostaten. Har överhettningsskyddet löst ut så brukar man få återställa det. Det som låter mest troligt är att fläkten är full med damm eller att lagren är dåliga. Men det kan vara så att pumpen ger för mycket, osäker på om det finns någon ställskruv på den pumpen. Möjligen skulle det kunna vara stop i returen, kolla om det droppar ur den vid drift. Thermo 1000 tar inte sin förbränningsluft via skorstenen utan från kabinen.

Överhettningsskyddet: Ja, självklart, så är det ju. Dumt av mig, det var efterkylningstermostaten jag bytte.Får ursäkta mig med tillfälligt(?) hjärnsläpp.

Redigerad av CustomSam
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att pumpen har skurit nu också och fläkt axeln var skev så det blir nog att snöra bort skiten

 

Vet nån ungefär vad man får betala för en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...