Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Autter

Thermo 1000 fotogenvärmare

Rekommendera Poster

Hej jag har en thermo 1000 fotogenvärmare som överhettningsskyddet löser ut på efter ca 15 minuters gång.

Vad kan tänkas vara fel?

 

Jag är nybörjare på det här med båtar och värmare så jag är tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara att själva komponenten är sönder, dvs sensorn.

 

bytte själv ut den för något år sedan, sedan funkade värmaren ok. Då var symptomen att eftervärmen inte styrdes rätt, värmaren stängde av direkt när den slogs av. Det är viktigt att fläkten går till dess värmaren kallnat.

 

Ett annat problem som dessutom borde märkas på annat sätt, diverse konstiga ljud etc är om du har gammal fotogen. Då kan värmaren få tändningsproblem som gör att det vid varje startförsök samlas en del fotogen som när värmaren väl tänder brinner ganska rejält och därmed orsakar överhettning.

 

Finns säkert fler varianter...

 

Det ska i stort sett vara ny fotogen varje år. Jag ska prova att ta in dunken över vintern, borde göra gott. Någon som har koll på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om överhettningsskyddet löser ut är det troligast att luftflödet genom värmaren är för litet. Detta kan bero på dåligt varvtal på fläkten eller mycket smuts/damm på inlopp/utlopp och eller på fläktvingarna.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten går hela tiden överhettningsskyddet slår bara av matningen av fotogen

 

Vart tar en sån här värmare luft ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en likadan skorsten på 1000 som på 1700-modellen tas förbränningsluften från skorstenen via det yttre röret, avgaserna går i mitten.