Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
berkan

Skepparexamen?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Är det någon som vet vad som väntar om man skulle framföra en motorbåt med måtten 14x4 meter och toppar 20 knop?(utan skepparexamen, men med förarintyg)

Alltså om man skulle bli stoppad av kustbevakning eller liknande, jag har aldrig hört talas om detta scenario!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får fila av några millimeter på sidorna, sedan är det bar å åk.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 meter går väl bra det är väl över 4 eller 12 m som gäller.

 

Att bli kollad av KBV är väl inte särskilt troligt om ingen olycka sker däremot kanske det kan bli problem med försäkringsbolaget om du behöver anlita dom.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten skall vara mer än 12m lång och 4m bred för att man skall behöva ha kustskepparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att ta Kustskepparn´ istället för att oroa dig för kontroller. Är det samma resonemang på land... dvs bara jag undviker kontroller så behöver jag inte körkort?

 

Jo, jag fattar att det funkar annorlunda på sjön! Men att ha rätt formell behörighet är skönt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har man en så stor båt bör man ha de kunskaper som ingår i kustskepparexamen i vilket fall som helst.

 

Sen tror jag Skoter har en poäng. Om du orsakar någon skada och det blir en rättsak kan du som ägare av båten bli dömd att betala stora belopp i skadestånd och ersättningar och har du inte rätt behörighet för att framföra båten lär inte försäkringsbolaget betala ut ett öre i ersättning.

 

Hur mycket ersättning får man om man äger en bil och kör den utan körkort och krockar?

Nada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite OT TS har förarbevis , vad läser man mer på kustskeppare ?

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare eller ännu hellre en formell examen i relevant klass är ju en grund för att arbeta som skeppare ( den övriga grunden är tjänstgöring, behövs flera år nuförtiden )

 

Det innebär att man lär sig befälhavarens skyldigheter som tex lasta fartyget på ett bra sätt, kunna brandbekämpning, regelverk och hur det funkar på internationellt vatten, väjningsregler på internationellt vatten ( har du radar är det andra regler för väjning... ) bestickföring och lite om tidvatten, VHF och en hel del allmänt om sjukvård.

 

Sammantaget en massa som är nyttigt för den som skeppar tex ett litet passagerarfartyg man kanske inte alltid så konkret för TS som bara ska köra sin egen båt i bra väder.

 

Brukar dock vara uppskattade kurser att gå, träffa folk och så... ibland kul lärare också?

( ja, jag är ibland navlärare och brukar säga att är man båtintresserad så gå kursen!  )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Hur mycket ersättning får man om man äger en bil och kör den utan körkort och krockar?

Nada.

Självklart ska man ha lämplig kunskap och behörighet för det fordon man ska framföra, men...

...när det gäller ersättning vid krock med bil så har jag en arbetskamrat som körde utan körkort och krockade. Han fick full ersättning. Nu var det ju motparten som var vållande, troligen får man inte ersättning om man själv är vållande.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm, kan man verkligen vara befälhavare på ett litet passagerarfartyg som kustskeppare?

eller läste jag fel?

 

Kalle/ som varken har förarbevis eller kustskeppare, dock har jag gått på sjöbefälsskola.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm, kan man verkligen vara befälhavare på ett litet passagerarfartyg som kustskeppare?

eller läste jag fel?

 

Kalle/ som varken har förarbevis eller kustskeppare, dock har jag gått på sjöbefälsskola.

 

Nej. Ordningen är:

 

1) Förarintyg, frivilligt

2) Kustskeppare - för att få framföra fritidsbåtar som är skepp dvs över 4x12 m utan att ta betalt och max 11 kompisar ombord.

3) Fartygsbefäl klass VIII - för kommersiell trafik upp till 12 pax har jag för mig

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hände om tex KBV kommer är att färden måste avbrytas tills någon behörig kan överta befälet. Dessutom blir det böter. Detta lär ha hänt några gånger. Oftast kommer KBV efter att någon tipsat. Det ska bla ha hänt på Göta kanal där båten fick ligga ett tag innan en ny skeppare hittades, resan blev visst lite annorlunda.

 

Alla försäkringsbolag har en skötsamhetsklausul, bryter man mot lagen så kan de reducera ersättningen. Hur mycket och när de reducerar ersättningen är upp till försäkringsbolaget. Tappar man masten så skulle inte en ev skepparexamen ha gjort någon skillnad men kolliderar man för att man inte kunde väjningsreglerna så saken annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra jämföra med bilförsäkringen är inte speciellt klokt. För bilar så har vi Trafikförsäkringföreningen som går in och alltid betalar skadorna till den drabbade. Så ser det inte ut på sjön, här är det alltid ägaren som får stå för kostnaderna.

 

Om nu försäkringsbolaget får för sig att du framfört ditt skepp utan behörighet så lär det bli påföljd vid en eventuell olycka.

 

Kan inte ens förstå att man kan komma på tanken att framföra något så stort i dessa farter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hmm, kan man verkligen vara befälhavare på ett litet passagerarfartyg som kustskeppare?

eller läste jag fel?

 

Kalle/ som varken har förarbevis eller kustskeppare, dock har jag gått på sjöbefälsskola.

 

Nej. Ordningen är:

 

1) Förarintyg, frivilligt

2) Kustskeppare - för att få framföra fritidsbåtar som är skepp dvs över 4x12 m utan att ta betalt och max 11 kompisar ombord.

3) Fartygsbefäl klass VIII - för kommersiell trafik upp till 12 pax har jag för mig

 

Kustskepparen är väl just en kompetens där man skalade av de delar av "gamla" Skepparexamen  som  gällde yrkestrafik som var lite överkurs för många fritidsseglare.

 

Gamla Skepparexamen är väl det som idag motsvaras av FB klass VIII.

 

Förarintyget är ju ganska grundläggande, grabben tog det nyligen och behövde till exempel inte läsa in fyrkaraktärer och en del annat som jag tycker man bör ha lite koll på, det är kanske inte alltid man hinner hem innan mörkret faller. Lite djupare kunskaper i navigation kan ju komma väl till pass när något oväntat inträffar, det är ju inte alltid planerna på vackert väder och enkla vägval blir precis som man tänkt när man ger sig ut.

 

Med en båt i den storlek och med de fartresurser som TS frågar tycker jag det är en självklaret att läsa Kustskepparen både för sin egen, sina passagerare och medtrafikanter ute på böljan  skull........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...