Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kenneth_S

Asvarmt kallvatten... Plus ytterligare frågor...

Rekommendera Poster

Varmvattenberedare Isotherm 20 liters. Kallvattnet blir svinvarmt efter några sekunders spolning, och är så i c:a 8-10 sekunder... Har kollat ifall kallvattenslang ligger mot varmvattenslang, men det gör den inte...

 

Någon som har tips på vad felet är, och som har lösning på det?

 

Ytterligare fråga:

Någon som vet en bra sida för att mickla till för tanktömning 2015, alltså hur man skall göra för att få till genomförning och anslutningar mm?

 

Ytterligare fråga:

Septitanken i båten ligger i fören/kölsvinet, inplastad... Jag har tänkt att byta alla gamla slangar till nya luktfria... Även ta upp och spola ren tanken ordentligt... Hur gör jag bäst för att för att få upp tanken - Fattar att jag borde skära på något sätt, men hur och med vad...?

 

Vet att frågorna är tetiga (Göttebosska för knepiga), men hoppas ändå på svar från trusten här inne :)B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte heller ta upp tanken - om jag inte absolut måste.

 

Jag har på ett par båtar satt ett T-rör vid tömmningspumpen till havet och dragit slangen för sugtömmning därifrån.

 

I princip så här.

 

post-53310-0-84770500-1408548308.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag postat mitt inlägg angående toan fick jag se trådens rubrik. Då slog det mig en tanke.

 

Jag var den drivande när det gällde att starta närradion i Sotenäs. Inför starten hade vi igång ett antal studiecirklar i ämnet. Från avsnittet intervjuteknik kommer jag bara ihåg en sak.

 

Ställ bara en fråga och få in svaret innan du ställer nästa fråga.

 

Ställer du flera frågor på rad utan att intervjuoffret får tjangs att svara, får du bara svar på den sista frågan.

 

Kursledaren hade kanske inte fel - eller!?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvattenberedare Isotherm 20 liters. Kallvattnet blir svinvarmt efter några sekunders spolning, och är så i c:a 8-10 sekunder... Har kollat ifall kallvattenslang ligger mot varmvattenslang, men det gör den inte...

 

Någon som har tips på vad felet är, och som har lösning på det?

...

Varmvattenberedaren är ju ansluten till kallvattnet. Det troliga är att värmen från varmvattenberedaren leds ut genom kallvattenanslutningen så att du får varmt vatten i en del av röret med kallvatten. Kolla det.

 

Håller med om vad som tidigare skrivits om toatank mm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att backventilen på varmvattenberedaren är trasig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tips och synpunkter, skall överväga detta att inte plocka ur tanken. Kollar även hur det står till med hur kallvattnet går ut.

 

Tackar :-) :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normalinstallation av VVB i en villa eller sommarstuga sitter räknat från till VVB inkommande kallvatten, först en avstängningsventil, därefter en backventil som skyddar mot återströmming av varmvatten tillbaks i kallvattnet och efter backventilen en säkerhetsventil som skyddar VVB mot det övertryck som uppstår som följd av uppvärmningen. Ofta är alla dessa funktioner ihopbyggda i ett så kallat ventilrör.

 

Sätter du dit en backventil, så bör du samtidigt montera en övertrycksventil.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att kallvattenledningen passerar motorrummet? Isåfall är det värmen i motorrummet som värmer kallvattnet , så är det i min båt. Jag får spola kallvatten några sekunder innan det blir kallt.

 

Redigerat pga för liten text.

Redigerad av kawa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver att det blir svinvarmt, om det passerade motorrummet borde det väl inte bli så varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver att det blir svinvarmt, om det passerade motorrummet borde det väl inte bli så varmt.

 

Du har en poäng där ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Sätter du dit en backventil, så bör du samtidigt montera en övertrycksventil.

RIKTIGT VIKTIGT!

En kokande varmvattenberedare utan säkerhetsventil är lika farligt som läckande gasol.

 

Så här kan det bli i ett hus...

large_allentown%5B1%5D.jpg

 

Här är några "roliga" filmklipp, se och tänk efter hur dina installationer ser ut.

Segelbåt/gasol exploderar (till slut), http://www.youtube.com/watch?v=Yxm3uMy6MPI

Varmvattenberedare exploderar, www.youtube.com/watch?v=GF_Wrm-Ns0I

En reklam- och utbildningsfilm från 50-talets USA, http://www.youtube.com/watch?v=5pVQryuKMj8

 

EDIT: Gör så här så slipper ni risken, https://www.youtube.com/watch?v=1ZBeott7tE8

Hittar tyvärr ingen på svenska just nu.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...