Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Booster

Inkoppling av Nasa BM-1 med batteriväljare.

Rekommendera Poster

Hej

 

Undrar hur jag ska koppla min Nasa BM-1, för att kunna se vad som är kvar i både start och förbruknings batterierna. 

 

Jag har en batteri-väljare på plus kabeln innan batterierna, där jag kan välja batteri 1 1+2 eller 2.

 

Jag vill kunna ladda båda batterierna när jag kör, och vad jag misstänker så visar nog inte BM-1 rätt Ah

när jag kopplar in båda batterierna samtidigt. 

 

För jag måste väl ställa in Bm-1 på 75ah som varje batteri är på, för att få rätt batteri-värden?

 

Någon som vet hur jag ska koppla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh?

Nasa'n kopplar du väl på minus-kabeln som är gemensam på bägge batterierna oavsett hur du ställer batteriväljaren?

Och när du ställer in Nasa'n ska du ju ange din totala kapacitet, inte det som finns i varje enskit batteri även om du bara använder ett åt gången!

Då ska din mätare visa rätt.

 

Jag har egentligen aldrig förstått varför man vill använda en sån batteriväljare om man har flera batterier. Möjligen om man i nödfall vill kunna starta på förbrukarbanken men det finns andra lösningar som är betydligt bättre anser jag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer tex batteri nr1 på batt.väljaren, så vill jag kunna se vad som är kvar i det.

Samma om jag väljer batt.nr2.

Hur vet då Nasan att det bara är 75ah den läser av och inte 150ah om jag skriver att jag har det totalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en shunt, det vill säga att instrumentet klarar av att mäta upp kapacitet i ett batteri.

 

Normalt mäter man aldrig kapacitet på startbatterier, det är liksom ingen idé.
De används några sekunder och sedan har de flesta kopplat så att startbatteriet får laddning innan förbrukarna kopplas in... (idiotiskt egentligen. Jag själv langar all laddning till förbrukarbanken istället)

 

Kort svar alltså, du anger kapacitet, hur många Ah du har, på förbrukarbanken.

Startbatteriet får du Volt-talet på, inget mer... 

 

Och allt detta har inte med din omkopplare att göra ( kan jag kalla det huvudbrytaren?)

för du kopplar in ditt instrument FÖRE huvudbrytaren. Där sitter shunten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som egentligen är intressant är att se statusen på förbrukningsbanken.

 

Jag har också en batterifrånskiljare, av samma typ som din, som egentligen är avsedd för att skilja ifrån den stora förbrukningscentralen. Jag har en liten elcentral som ligger direkt på förbrukningsbatteriet också med aväkringar för länspumpar, värmare, solcellspaneler och laddare.

 

Dessutom har jag kopplat den så att jag kan koppla ihop start och förbrukningsbatteriet.

 

Laddningen av förbrukningsbanken sköter ett BILTEMA´s spänningstyrt skiljerelä. Inte optimalt kanske, men billigt och enkelt.

 

När det gäller startbatteriet är det väl nästan "onödigt vetande" att ha koll på laddningstillståndet.

 

Ett på våren fulladdat startbatteri tex 75 AH och i övrigt ok, klara att starta en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar utan att laddas - påstås det.

 

Så att lägga en massa krut på att få en dålig funktion på en "batterimätare" känns väldigt överarbetat för mig.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kopplar in som i den här tråden:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/73325-ctek-d250s-smartpass-skyllermark-batteriövervakare/

 

Du kan bara göra avancerad mätning av ena batteribanken(förbrukarna). Därutöver kan du mäta spänningen på startbatteriet, men du kan inte mäta % kvar, ah till urladdning/laddning etc. där.

 

Det du ställer in på BM-1 är dina totala Ah i förbrukarbanken. Har du två 75 ah där så har du 150 ah. Startbatteriet adderar du inte.

 

Negativ från startbatteriet kopplas efter shunten. Vill du kunna mäta båda bankerna(varför kan frågas) så måste du nog ha två Bm-1:or.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så här att nasan ska sitta i en trollingbåt, som används året runt.

Med en massa storförbrukare som radar,autopilot, belysning, värmare elriggar osv.

Jag vill då kunna se exakt vad som finns kvar i batterierna. Så jag ser när det är dags att slå över till nästa batteri och då se vad som finns kvar i det.

För jag misstänker att generatorn inte hinner att ladda i den mängd ström som jag förbrukar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du inte kopplar allt till en förbrukarbank, vilket troligtvis funkar bättre än att ha två bankar, så behöver du två st Nasa instrument för att ha koll på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en möjlighet att koppla start batteriet till BM1:an, det finns en ingång för det på den men man måste köpa kabel och säkring själv. (1A tror jag det skall vara) då får man förbrukningsbanken med angiven spänning och kapacitet i procent, samt aktuell spänning på start batteriet. I BM1:an skall endast ah för förbrukare knappas in för att den skall kunna räkna på tid kvar till tomt under nuvarande strömuttag. Hur du skall koppla in startbatteriet framgår av installationsbeskrivningen du fick med, annars finns den att ladda ner.// R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en möjlighet att koppla start batteriet till BM1:an, det finns en ingång för det på den men man måste köpa kabel och säkring själv. (1A tror jag det skall vara) då får man förbrukningsbanken med angiven spänning och kapacitet i procent, samt aktuell spänning på start batteriet. I BM1:an skall endast ah för förbrukare knappas in för att den skall kunna räkna på tid kvar till tomt under nuvarande strömuttag. Hur du skall koppla in startbatteriet framgår av installationsbeskrivningen du fick med, annars finns den att ladda ner.// R

 

Jo, men då ser du bara aktuell spänning i digtal form vilket säger lika mycket som en vanlig voltmätare.

 

Bm-1:an kan hålla koll på kapaciteten(i %) och ange hur många timmar det är till full urladdning respektive full laddning endast på en batteribank.

 

Därav behövs två Bm-1:or om man vill ha samma kontroll på båda bankerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...