Simp 0 Postad 19 Augusti , 2014 Hej! Lite knep o knåp för alla duktiga medlemmar på maringuiden! Köpte för några veckor sedan en Fjordling 17 med en Mercury 125 -07. Upptäckte ganska omgående två märkliga saker med motorn. 1) Trots att man pumpar på bränsleblåsan blir den aldrig hård. Inte ens i närheten av hård utan konstant supermjuk. Trodde det var fel på backventilerna så jag monterade en ny blåsa men fortfarande inget tryck. Man hör dock att bensin flödar genom blåsan. Men vart tar bensinen vägen när jag pumpar??? Kan tillägga att motorn har fyra cylindrar, tvåtakt, med förgasare. 2) Från motorn hänger en proppad slang ut, strax ovanför växelhuset. Se bild. Har sökt i manualen till motorn utan att finna något vettigt. Vad kan det vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 20 Augusti , 2014 (redigerade) 1a. Trycksidan av blåsan. x.) I flottörhusen på förgasarna sitter nålventiler som skall stänga. Gör de inte detta så flödar förgasaren över om du fortsätter pumpa, detsamma gäller antagligen också då motorn går så att bränslepumpem pumpar. y.) Bränslepumpen har förbindelse med ett av vevhusen så att på ena sidan av ett gummimembran finns vehuset och på den andra bensin. Om det är hål i membranet går bensin direkt in i vevhuset utan att passera förgasaren. Båda dessa fel ger taskig gång, så om motorn går som de skall bör detta inte vara problemet. 1b. Sug-(tank)sidan av blåsan. I blåsan finns en backventil som skall hindra bensinen att tryckas tillbaka i tanken då du klmmer på blåsan. Detta kan du testa genom att ansluta sugsidan av blåsan till en glasburk med bensin och pumpa på blåsan. Återströmmininen skall då vara minimal. För att backventilen i blåsan skall funka bör blåsan hållas/monteras med trycksidan högre än sugsidan, så att blåsan lutar uppåt i flödesriktningen. Felaktig montering /lutning kan ge problem med motorgången. 2. Slangen är till för en trycklogg som kan visa hastighet med varierande noggrannhet. Kollar di i framkanten av växelhuset så hittar du ett litet hål som skall ta indet vatten som åstadkommer trycket i slangen. En i mitt tycke ganska värdelös feature när det finns GPS, om man inte redan har en trycklogg på instrumentbrädan och vill att denna skall röra på sig. Jag skulle ta bort slangen och proppa utloppet vid vinkelanslutningen. Tror din motor bara tillverkades fram till 2006: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&&hideLinkOnPath=true&req4Browse=1&lvlCode=&pCode=&path=MM~&docId=11212&docName=MERCURY%20|%202006%20|%20125%20|%20115/125%20HP%20JET%2080%20(4%20CYLINDER)(2-STROKE)%20-%201125412FY&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Redigerad 20 Augusti , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simp 0 Postad 20 Augusti , 2014 Tack för ett mycket seriöst och uttömmande svar! Montaget av blåsan gjorde jag definitivt inte som du beskriver, felet kan alltså vara så enkelt. Problem på trycksidan känns tveksamt för motorn går bra. När jag köpte den var den lite hackig och döende på tomgång men efter att jag justerat bränsleskruven på förgasarna för lite rikare blandning har den gått bra. Ang årsmodell verkar det som du har rätt, det är som nyast en 06:a. Får kolla på motorn, det lär väl stå där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simp 0 Postad 20 Augusti , 2014 Och slangen till tryckloggen kommer jag kapa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 21 Augusti , 2014 Din motor är med all säkerhet en s.k. 2+2, dvs två cylindrar stängs av på lågfart för att spara bensin. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men många tycker att de går illa på låga varv, men så skall det som sagt vara. Googla på Mercury 125 2+2 så hittar du en hel del info och tyckande om dessa. Jag tror 125 hk var den enda 2+2 som importerades till Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simp 0 Postad 31 Augusti , 2014 Det är riktigt, den kickar igång på alla fyra vid ca 2000 varv. Min går dock bra på låga varv efter att jag skruvat lite på blandskruven på förgasaren. Att den skulle vara bensinsnål har jag tyvärr inte märkt något av, kanske för att jag mixtrat med inställningarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser