Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tamb

Rost och vattenläckage Volvo Penta 2002

Rekommendera Poster

Ser över vinterns arbeten och tyvärr börjar det hopa sig. Förutom elsystemet och läckande stödbock (http://www.maringuiden.se/forum/topic/74372-läckande-stödbock-för-propelleraxel/) så noterade jag nu ytterligare ett sjövattenläckage. 

 

Körde en halvtimme och noterade att det droppar från sjövattenpumpen. Min VP2002 är från 1991 och har separat sötvattensystem. Bifogar bild med pil från där jag tror att det läcker. Bilden är tagen underifrån pumpen. Är det troligt att det är någon packning som har gett med sig eller finns risk att hela pumpen måste bytas?

 

post-86554-0-79283100-1408478184_thumb.jpg

 

Problem nr 2 med motorn upptäckte jag när jag sträckte mig runt den och letade läckage. Avgaskröken och delen den är skruvat mot är ganska ordentligt rostiga. Det läcker dock inget från denna skarv. Hur akut är detta att byta? Kan det klara sig ytterligare 1-2 säsonger? Kröken borde gå att byta med motorn på plats trots att det är trångt men om delen under måste bytas så antar jag att hela motorn måste tas ur och det är inte precis budgeterat för detta år. Se bilden nedan.

 

post-86554-0-54374300-1408478178_thumb.jpg

 

post-86554-0-65529400-1408478222_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning att inte uppdatera ..... ?

Bättre att göra det innan det blir mer och större problem .

 

Bit ihop ;-)

Redigerad av Jocke-SeaRay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Uppdatera" med 2st. nya packboxar i vattenpumpen och 1st. ny packning till avgasröret.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...