Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gedda

Gångvärme

Rekommendera Poster

Hade en snipa för några år sedan som hade gångvärme. Nu håller jag på och plastar och färdigställer min fiskejulle på 7 meter. Tänker mig bli klar lagom till hummerfisket, ska jag få med mig frugan ut så är det ett plus om man kan få in lite värme i ruffen. Ruffen är inte stor så det krävs nog inte så mycket för att det ska bli lite ljummet där inne!

 

I den snipan jag hade var det sjövattenkylning och gångvärme med konvektorer inne i ruffen, dvs inget som blåste varmluft utan bara var som ett element. Nu är frågan hur bygger man ett sådant system på enklast och framförallt billigast sätt? Motorn är en MD2040A

post-53475-0-33385100-1408372133_thumb.jpg

post-53475-0-44130500-1408372232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse_L har ju tagit flera stycken varmluftsaggregat till olika bilar för olika ändamål i sin snipa. Defroster på rutan framför ratten är ju inte fel om ni skall stå inne och trycka.

 

http://lasselundell.se/

 

http://lasselundell.se/vvs.html  scrolla ner en bit. Lasse har ju sötvattenskylning och det kan ju finnas vissa risker att köra sjövattnet genom en massa skrot, men du får väl ha en trevägskran så du kan styra flödet och en avstängningskran i andra änden, så du får stopp på läckaget - om det skulle skita sig.

 

Under hummerfisket med frugan skall det väl klara sig.  ;)

 

Annars får du väl bara sätta några konvektorer som du kopplar mellan motorn och avgaslimpan.

 

och nog av båtar får du inte!? :wacko:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det där med defekter känns överflödigt då det inte finns något mer inomhus/utomhus mer än inne i ruffen. Hytten är öppen baktill och styr gör jag med rorkult. Jag kommer inte ihåg hur det förra systemet var byggt men du tror det skulle fungera att dra ledningar in i ruffen från motorn och sedan in i avgaslimpan?

 

Och om jag inte får nog av båtar så är svaret att man behöver ju ha lite prylar ;)

Har man inte jobb så skaffar man sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju helt novis när det gäller motorer, men brukar inte kylvattnet komma ut ur motor och via en liten slang gå ner i avgaslimpan för kylning av avgaserna och vidare ut i den vattenkylda avgasslangen.

 

Men det kan ju finnas bättre metoder.

 

Sen är det ju frågan om impellern orkar pumpa vattnet den extra vägen, men det gör den väl. Är det budgetalternativ, så är det väl bara att prova.

 

Det där med båtar är ju inget intresse - det är en sjukdom. Vissa drabbas hårt och vissa inte alls.

 

Synd att du som är så ung har drabbats så hårt - men vi får väl skylla på dina föräldrar som förstörde dig redan som liten. Men en förbaskad trevlig åkomma.

 

På tal om det. Jag har en kompis som hävdar att "Blå Anemonerna" skall spelas i A-dur  och jag vill hellre spela den i D-dur. :P

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra det varma kylvattnet genom någon slags konvektor är kanske ingen dum idé.

Se om du kan hitta en gammal kamrörsradiator på nån skrot. Det borde hjälpa till att torka upp lite under kappen. Håll koll å motståndet i lednigarna bara så det inte vattnet går för trögt. Det blir ingen fantastisk värme av det, men bättre än inget iaf.

 

/B

 

PS.

Toaen, i det här fallet får vi nog skylla på hans farfar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vattenburen värme i min båt, driven med en gasolpanna.

Motorns kylvatten går normalt igenom varmvattenberedaren men ställer jag om två kranar tar den vägen genom värmesystemet i stället. Jag får även stänga av en kran till värmesystemets expansionskärl så att motorns kylsystems eget expansionskärl används i stället.

 

Detta fungerar bra och ger bra värme. Motorn är en sötvattenkyld Penta MD17c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD2040A. Den motorn har färskvattenkylning normalt och då är det bara att köpa nipplar från V-P och koppla på slangar till ditt värmeelement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in och kollade på sprängskisserna för motorn och fann där en nippel som är anpassad som varmvattenuttag. I nuläget har motorn sjövattenintag men det är inte omöjligt att jag sätter kopparslingor på skrovet för att få färskvattenkylning i ett senare skede.  

 

Men tycker det borde funka att kylvattnet som lämnar motorn får ta en liten extra sväng in i ruffen innan det åker ut med avgaserna.

 

 

Tommy, det är precis som Bosse skriver att det är nog delvis från föräldrar men framförallt från farfar som intresset kommer ifrån. Bosse, jag förstår att du vet vem han var?! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in och kollade på sprängskisserna för motorn och fann där en nippel som är anpassad som varmvattenuttag. I nuläget har motorn sjövattenintag men det är inte omöjligt att jag sätter kopparslingor på skrovet för att få färskvattenkylning i ett senare skede.  

 

Men tycker det borde funka att kylvattnet som lämnar motorn får ta en liten extra sväng in i ruffen innan det åker ut med avgaserna.

 

 

Tommy, det är precis som Bosse skriver att det är nog delvis från föräldrar men framförallt från farfar som intresset kommer ifrån. Bosse, jag förstår att du vet vem han var?! :-)

Jo, Gedda, jag vet faktiskt det, har träffat honom i sammanhang runt navutbildningar. 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tommy, det är precis som Bosse skriver att det är nog delvis från föräldrar men framförallt från farfar som intresset kommer ifrån. Bosse, jag förstår att du vet vem han var?! :-)

 

 

Jo så illa kan det va.

 

Har för mig att det står i skriften att förfädernas missgärnigar går i arv till barnen i tredje och fjärde led.

 

Fast det finns väl sånt som är betydligt värre än ett gediget båtintresse.

 

I min familj hade ingen båtintresse - där var det bara bilar och motorer.

 

I uppfostran av mina barn har jag i stort sett misslyckats. Ingen är ett dyft intresserad av båtar. Den äldsta dottern jobbar med motorutveckling på Scania, Södertälje.

 

Något litet hopp kanske man, med mycket stor välvilja, finna hos yngsta dottern. Hon jobbar med konstruktion och försäljning av propellrar på ett litet företag i Kristinehamn. Vid anställningsintervjun fick hon frågan om hon kände till något om båtar och hon påstår att hon sa att hon praktiskt taget var uppväxt på en segelbåt. Jag har aldrig försökt lära barna att ljuga, men att slira och anpassa sanningen  - det lär de sig tydligen ändå.

 

När jag tappade propellern för några veckor sen, frågade jag yngsta dotter om hon kunde ta med en propeller till sin gamle far. Det skulle hon väl kunna - men - det var bara det att den minsta propellern var 2 m i diameter och kostade några miljoner. Dessutom var den fyrbladig och jag skulle ju ha en trebladig. :huh:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Tommy, tänk vilket driv det skulle bli i gamla bettan! skulle säkert plana ;-)

 

och när du skriver så vill jag inte veta vad min propp kostar!

Redigerad av Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Tommy, tänk vilket driv det skulle bli i gamla bettan! skulle säkert plana ;-)

 

och när du skriver så vill jag inte veta vad min propp kostar!

 

Jag tror snarare att hon skulle sjunka. 

 

Det vill inte jag heller veta - vad min nya propeller kostar.

 

Fakturan ligger redan i facket och väntar på att bli öppnat, men jag skjuter det några dar framåt och försöker leva i total ovisshet. :)  :mellow:  :wacko:  :o

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...