Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nilsnobbing

Utombordare utan kylning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har under helgens segeltur klantat mig en aning. Körde min lilla Yamaha Malta (3,5 hk) på kvartsgas i svag motvind vilket ger en behaglig marschfart om 4 knop. Efter ungefär en timme noterade jag en liten nedgång i varvtal och lite för mycket rök. Den var också mycket varm och luktade lite bränt. Givetvis stängde jag av den och lät den svalna, men provade igen en kort stund bara för att konstatera att inget kylvatten kom. Kanske för att jag inte hissat ner motorkonsolen i nedersta läget.

 

Jag ska ta den till verkstad men vill ändå höra expertisens synpunkter på vad som  kan ha skadats av detta? Jag gissar att impellern är väck efter att ha snurrat torrt i en timme, men vad mer kan man för vänta sig? Packningar?

 

Är det knepigt att byta impeller själv?

 

Seglingen med min campus 600 var fantastisk. Från Juniskär (utanför Sundsvall) rundade vi Bremön med lunchstopp på klipporna och övernattning i tält på en sandstrand. Inget folk, lugnt och tyst, bär och svamp, whisky och chips.

 

mvh

 

Nils Nobbing

post-74361-0-11815300-1408345008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ha fastnat bitar av den trasiga impellern i kylkanalerna. Annars skulle jag nog bara bytt impeller och olja samt startat upp snurran och kollat att allt verkar funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Vill inte vara allt för pessimistisk men hade samma symtom på 15 Hk

mariner, den ligger på återvinningen nu.

Hoppas det går bättre för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan knappast ha fungerat en timme utan kylning så den måste ha fått vatten.

Det är inga stora svårigheter att byta impeller på en sådan liten motor (om det inte rostat fast någonstans). Gå in på Youtube där finns många pedagogiskt upplagda filmer om impellerbyte (även Yamaha finns med).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för svaren! Det lutar åt verkstad så någon kvalificerad kan se vad som hänt, men jag ska titta på filmerna och se om det är något man kanske fixar själv. Är inte så vidarevärst händig med motorer.

 

Tack!

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...