Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jison

Mercruiser 5,7, sprutar sjövatten från motorn... :(

Rekommendera Poster

Suck, var ute med båten igår kväll och jag tyckte att den gick lite ojämt. Dock hade jag ont om bensin i tanken och senaste dunken jag fyllde på hade stått i tre månader. Så jag antog att det var lite vatten/kondens i bensinen och jag tänkte fylla på idag med K-sprit och bensin! Symptomen stämde in på när det är viss kondens i bensinen.

 

MEN, när jag öppnar motorrummet idag på morgonen så är det massor av vatten (saltvatten) under motorn :(. Jag började med att tömma ut vattnet, men när jag provstartade motorn så sprutar det en stråle med vatten från motorn. Det sprutar ifrån något som ser ut som en plugg eller liknande,

Jag har bifogat två bilder där jag har markerat var det läcker ifrån. 

 

Jag ligger med båten i en marina som har en stor verkstad så direkt på måndag morgon kommer jag att ta kontakt med dem.

 

Men innan dess tänkte jag försöka skapa mig en bild över hur illa det är...

 

1. Är det någon som vet vad det är för plugg det läcker ifrån? 

 

Stort tack på förhand,

//Jocke

post-83086-0-34088600-1408183752_thumb.jpg

post-83086-0-12337700-1408183731_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad jag kan se på bilden så skulle jag inte tro att det är så allvarligt. Givet att du inte har sprickor i materialet runt om pluggen så skulle jag tro att det helt enkelt är så att pluggen inte tätar längre. Antingen beroende på att pluggen i sig har spruckit/rostat sönder, lossnat  eller att ev fläns/gängtätning inte gör sitt jobb längre. Har du känt på pluggen om den sitter som den ska? Om du kan få loss den och den verkar hel så täta om och prova, med lite tur så är det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad jag kan se på bilden så skulle jag inte tro att det är så allvarligt. Givet att du inte har sprickor i materialet runt om pluggen så skulle jag tro att det helt enkelt är så att pluggen inte tätar längre. Antingen beroende på att pluggen i sig har spruckit/rostat sönder, lossnat  eller att ev fläns/gängtätning inte gör sitt jobb längre. Har du känt på pluggen om den sitter som den ska? Om du kan få loss den och den verkar hel så täta om och prova, med lite tur så är det tätt.

 

Hej Tommy,

Tack för ditt snabba (och lugnande) svar, när jag tittar på pluggen så är det ett hål i den, dvs rostat sönder... Så där hade du helt rätt! Låt hoppas att det går lätt att få tag på en ny sån.

 

Vet du vad det är för plugg ?

 

Det har ju som sagt sprutat saltvatten i motorrummet, en tanke jag har är att försöka spola av med sötvatten för att förhindra mer rost... Kan du se någon nackdel med det?

 

Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen en frostplugg! När man gjuter så tappas sanden ur godset på vissa ställen och dom hålen sätter man frostpluggar i, funkar även som just frostplugg så issörjan har nån stans att ta vägen vid en lättare frostknäpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara värt att kolla över om insuget behöver bytas också med tanke att en plugg rostat hål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja, jag kan ha fel men den ser ut att vara en gängad plugg, frostpluggarna är inte gängade och placeringen känns lite fel för att det skulle vara en frostplugg.

Jag tror snarare att pluggen sitter där isf någon form av utrustning t ex varmvattenuttag eller något uttag i de fall slutet kylsystem används.

Jag tycker att den ser precis ut som de pluggar som brukar sitta i knän och limpor för att plugga oanvända kylvattenanslutningar.

Jag hade tagit loss den, mätt den och sedan ringt till Hansen Racing, alt. åkt dit. De har säkerligen sådant på hyllan. Alla varv och butiker som säljer delar till GM marinmotorer har eller kan säkert skaffa hem.

Bara du får loss den gamla så är det en enkel och billig reparation. Lägg på lite gängtätning när du skruvar i den nya pluggen så blir det riktigt tätt.

Sötvatten spolar du ju igenom vid vinterkonserveringen så det gör ingen skillnad nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad jag kan se så är det i detta hål som min tempgivare sitter på min mercruiser 5,0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara samma hål som kylvatten leds ut från min motor för att värma upp varmvattenberedaren. Prova få loss och byt pluggen.

 

post-85114-0-88915600-1408215946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Tack för alla svar! Precis som ni skrev här ovan så var det en gängad plugg där man utan plugg kan leda ut kylvattnet! 

 

Så själva läckaget var snabbt ordnat, Men då jag var bekymrad över hur motorn hade blivit påverkad av att ha doppad de nedre delarna i saltvatten så tog jag hjälp av en mekaniker på vårt varv för en övergripande kontroll av motorn. 

Han såg dock ingen uppenbar påverkan, det han sa var att det kunde nog vara en bra idé att kolla över startmotorn i vinter, ifall den har fått mycket saltvatten på sig så kan det bli problem till våren.

Men i dagsläget så startar motorn lätt och går jämt igen.

 

Från att ha varit extremt bekymrad förra helgen och trott att säsongen kanske var över så har vi idag istället avverkat ytterligare 25 NM :).

 

Ha det gött!

//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...