Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bobjo

Insprutningspump md2b

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en läcka på min insprutningspump och undrar om man kan skruva isär den själv. Läckan sitter i gängan ner i insprutningspumpen vid röret som går till insprutningsventilen och enligt en sprängskiss så ska det vara en o-ring (nr 18) där som inte borde vara så svår att byta. Om man lossar den, faller allt isär i tusen bitar? Behöver man lufta systemet sen och hur känsligt är det med smuts?

Med vänlig hälsning, Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ganska lätta att byta. När du lossar överdelen kommer det en tryckventil och fjäder, som du måste hålla reda på. Om du  är försiktig går det säkert bra. Det är viktigt att det inte kommer in smuts i pumpen. Därför måste man göra rent, innan man börjar plocka isär. Jag brukar använda bromsrengöring på sprayburk. Den är väldigt effektiv. Eftersom man sruvar bort spridarrören, måste dessa luftas innan man kan starta motorn. Det görs genom att lossa lite, ett halvt varv, på anslutningarna vid insprutarna, och köra på starten till det kommer bränsle. Byt båda O-ringarna, även om det bara är en som läcker. Smörj O-ringarna med lite olja,så glider de lätt på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, Rollen. Det låter ju inte så farligt svårt. Låter vettigt att byta på båda samtidigt när man ändå håller på. Tar ändå lite emot att skruva isär en motor som går bra, men det känns ju inte så bra med att det läcker diesel i båten.

När man luftar, hur undviker man att motorn hoppar igång? Eller gör det inget? Kan man ha dödarn utdragen för att förhindra att motorn startar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du luftar är tryckrören lossade uppe vid insprutarna, kan inte motorn starta. Du ska inte ha stoppreglaget utdraget. Då kommer ju inget bränsle. När du kör på starten, fylls rören, och när det börjar stänka vid insprutaren, är röret luftat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha gärna full gas så försvinner luften fortare då mer bränsle matas fram.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något skulle strula, så att du måste köra länge på starten. Stäng vattenintaget, annars kan avgasslangen fyllas, och vatten tränga in i motorn, genom en öppen avgasventil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Nu är o-ringarna bytta och det är tätt. Motorn startade direkt efter luftningen och går jämt och fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Nu är o-ringarna bytta och det är tätt. Motorn startade direkt efter luftningen och går jämt och fint!

Bra gjort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...