Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
TA74

Missljud från KAD44a - ventiler eller spridare? (Video finns)

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett missljud som kommer efter 5-10 minuter från start på En KAD44 från 2001 som gått 560 timmar.

 

Det är inte kompressor eller remmar utan låter mer som det kommer ovanför motorn från ventilkåpan alt spridarna.

 

Det låter som tjiu-tjiu-tjiu- -ett kippande ljud som är lite dovt mekaniskt och följer varvtalet . Först tänkte jag att det är ventilspel men fått för mig att det klapprar mer om det är felinställt. Det här kanske tom är något rör som nyper luft eller en spridare som kärvar på något sätt.

 

Skulle skitig olja kunna skapa dylika missljud?

 

Ser inga felmeddelande på EDC. Båten går fint i 3000-3500 varv.

 

Verkstan vid båten har fullbokat 3 veckor framåt så skulle vilja ha hjälp med felsökning under tiden..

 

Har videoinspelning på iPhone jag kan skicka.

 

Råd välkomnas.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventiler klapprar/ tickar normalt, men det skulle kunna vara dessa ändå förstås. Lägg upp ljudfilen så kanske någon med erfarenhet kan gissa vad som orsakar missljudet.

Bästa rådet jag kan ge.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en lång skruvmejsel eller liknande och sätt spetsen mot ventilkåpan, tryck örat mot mejselskaftet och lyssna, flytta mejseln till ett par olika ställen, är det ventilknack/lyftarljud hörs det ganska tydligt.

 

pelen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att det ändå är en rem som låter. Det kan låta som ett mekaniskt oljud! Ibland är det svårt att höra varifrån ljudet kommer. Har du kollat remspänningen? Speciellt på remmen mellan vevaxel och cirkulationspump. Den ska vara väldigt hårt spänd. Inte alls som en kilrem. Om du har de gamla remspännarna kvar, ska remspänningen mätas med ett specialverktyg. Det är så gott som omöjligt att få dit verktygen på den innersta remmen, utan att ta bort remskivan på cirkulationspumpen. Har du de nyare spännarna, spänner du remmarna med momentnyckel. Om remmen är randig på " ryggen" har den slirat så länge att remmen bottnar i spåren. Då hjälper det inte att spänna remmen. Den måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...