Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skoffan

Problem vp271c

Rekommendera Poster

Har vid dom 2 senaste gångerna jag har gasat på och lagt mej på marschfart fått ett vitt moln efter mej, märkte även nu senaste gången att motorn inte orkar varva ur mer än 2900rpm vid fullgas. Motorn dog även när jag slog av till tomgång när det började ryka och gick ej att starta om jag inte varvade upp den. Dock så gick den att starta igen på tomgång när den fått stå en liten stund och svalnat. Fick igång den och körde sakta hemåt och då går den fint (runt 1000rpm) inge rök eller oljelukt.

Oljan är lite vit om man kollar på oljepåfyllningslocken, men på oljestickan så ser oljan fin ut!

Är topplockspackningen slut?

Eller är det så att man behöver gasa ur motorn ibland, kan den "becka" igen?

Redigerad av skoffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon ide om vad det kan vara?

Detta uppkom efter att jag hade tankat den första gången, har ej haft den mer än 3v. Fyllde upp 140l.

Behöver man ha blyersättningsmedel i dessa motorer? Kan det vara problemet?

Redigerad av skoffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara kylningen det är fel på, så att sjövattnet börjar koka, innan det kommer ut. Man kan känna på avgasknäna, om de är heta. Är motorn färskvattenkyld? Du behöver inte använda blyersättning i din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sjövattenkyld. Har ej känt på knäna om dom blir jätteheta, men varma det blir dom. När den står på tomgång så rinner det en liten ström av vatten ur avgasrören. Hur mycket bör det strömma ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga hur mycket, men om du känner på avgasknäna vid marschfart, ska du kunna hålla handen på dem en liten stund, i alla fall. Det kan också vara en cylinderlockspackning. Din motor är från 1987, eller något senare, och den är sjövattenkyld. Då kan det ju vara så att den är sönderrostad.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...