Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
animap

Köpa motorbåt som varit i garage i 8 år, vad tänka på?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag är eventuellt spekulant på en 6-meters motorbåt som enligt säljaren har varit garagerad i 8 år. Utombordaren, en 75 hk Mariner 4-taktare årsmodell 2004, sitter på och är körd i "max 15 timmar" enligt uppgift.

 

Under förutsättning att dessa uppgifter stämmer, vilka fallgropar finns det?

- Kan motorn/drev/växellåda på något sätt fara illa av att inte ha körts på så lång tid? 

- Andra komponenter, som hydrauliska trimplan, kan dessa ha "geggat igen"?

- För själva plastskrovet på båten så bör det väl snarast vara positivt att ha stått på land?

 

Givetvis ska jag provköra båten noga, men jag tänker främst på negativa saker som kan ha hänt med motorn som inte upptäcks enkelt?

 

Tacksam för svar från forumets kompetenta experter!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, bör givetvis bytas! Frågan är dock hur högrisk det är egentligen på omedelbar sikt, vissa tillverkare har ju övergått till att inte definiera bytesintervallet alls i tid, utan bara i gångtimmar:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/73416-5-års-byterintervall-på-kamrem/?p=509503

 

 

 

Vad annat kan ha tagit skada?  Tänker på olja till exempel. Vad händer om exempelvis olja inte byttes inför stilleståndet?  Kan det på något sätt påverka / korrodera i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den stått i varmgarage är det nog ingen fara med motorn, i kallt föråd kan det uppstå problem med ärg på elektronik kondens i oljor mm, kolla bytesintervalk på kamrem om det inte är kamkedja på motorn och gör rent tank och fyll på färskt bränsle,byt motorolja och växelhusolja,går motorn bra så tror jag inte det är nån fara.

Skriv in en klausul i köpekontraktet om en funktionsgaranti att allt ska funka en viss tid.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är det ingen fara med om det inte varit vatten inblandat pga läckage, tänker framför allt på växelhuset. Det gäller även trimplan och powertrim.

 

Oljan går ju att kolla för att se om den är oboyfärgad dvs vatten.  Dock bör man köra prylarna lite så oljan vispas runt innan man kollar, för efter 8 år så kan vattnet ha separerat fråm oljan som då ser ok ut. Vattnet ligger då i botten på tex växelhuset.

 

Impellern kanske inte heller mår så bra efter 8 år på land.

 

Så byt samtliga oljor, kamrem, impeller, tändstift, tryck in fett i samtliga fettnipplar, kolla powertrimmen så den funkar och inte läcker olja.

 

Då vet du att allt är ok och kan åka båt utan att ora dig för dessa delar. När dessa service punkter är gjorda så ser jag ingen fara med att köpa en båt som varit på land i garage i flera år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag byta impeller för att slippa behöva fundera på om vingarna blivit ihoptryckta under dessa 8 år. Nu minns jag inte riktigt när de började blanda en massa etanol i bensinen, kanske var det inte så mycket för 8 år sedan, men personligen skulle jag tömma tanken och om möjligt förgasarna, och fylla på med ny 98 oktan från Statoil. Och sen provstarta med vatten påkopplat.

 

Gelis var tydligen 1 minut snabbare än vad jag var :-)

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

&Gelis: Så byt samtliga oljor, kamrem, impeller, tändstift,

Jag har aldrig förstått vitsen med att byta tändstift baserat på ålder. De är ju inte datumstämplade och sällan eller aldrig lagrade i kyla. Visst är det en bra idé att ta ur och kolla på dem, om inte annat så för att se till att de inte fastnar permanent, men varför rekommendera byte efter 15 drifttimmar?

 

Att ha en extra uppsättning liggande är också bra, men att byta förstår jag inte.

De flesta motortillverkare har bytesintervall baserat på drifttid och ålder. Jag har aldrig sett någon bra förklaring till det senare , men misstänker att det dels har att göra med att man vill sälja reservdelar och att stift som sitter för länge kan fastna, men det senare behöver ju inte motivera ett byte.

 

Edit: köpte för ett antal år sedan en båt med på verkstad nyservad motor. Verkstaden hade debiterat nya stift och de såg verkligen ut som nya, det var bara det att metallen var lackerad i samma färg som motorn. Efter samtal med verkstaden skickade de mig en uppsättning stift.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga är hur noga ägaren va' med att skölja ur salt(?)vatten när den togs ur vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet privat och även av frågorna här på MG är att motorer som tagits fram ur ide ofta har eller efter kort tid får problem med elektroniken. Nästan alla utombordare från mitten av 70-talet och framåt har elektronik åtminstonne i tändsystemet och det är ganska vanlig att detta inte fungerar som det skall efter förvaringen.

Det måste inte vara trasigt direkt vid uppstart, utan kan lägga av efter några timmars drift. Jag kan inte uttala mig om det är åldern i sig som är problemet (en motor som bara står i flera år uppvisar ju inga fel) eller om det är så att det är just stilleståndet som ökar felfrekvensen.

 

Jag tog upp frågan med en gammal kollega som numera forskar på kapsling av Kiselkarbidkomponenter. Hans uppfattning var att de plastkapslade komponenter och byggsätt som används till denna typ av elektronik inte borgar för någon längre livslängd. Felfrekvensen kan alltså förväntas vara ganska hög. Plastkapslingen har blivit bättre under senare år men bra är den inte och ingen vill betala för keramisk kapslade komponenter, som inte har dessa problem. Det handlar inte bara om fukt utan också temperaturväxlingar. Plasten och kislet har olika längutvidgning, vilket ofta kommer att begränsa livslängden för den nya TV:n/PC:n. De flesta skrotas nog bort av andra skäl, men han tyckte att de nya byggsätt som nu användes borgade för fler komponentfel än tidigare.

 

Det finns inget som säger att det kommer vara några problem med TS motor och inget man kan göra så mycket åt, men jag tycke ändå att det kan vara intressant att känna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson: Jag har aldrig förstått vitsen med att byta tändstift baserat på ålder

 

Anledningen att jag skrev med tändstiften är att då vet man att det är frächt från den dagen man ev. äger båten. Annars så har du rätt finns ingen anl att byta.

 

Själv byter jag inte stift varje säsong, men då vet jag ju också hur länge dessa suttit mont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter man att allt lirade perfekt innan den stängdes av för 8 år sedan så ska det inte vara nått problem. Finns både generator och kam rem som bör kollas så de ser ok ut annars är bränslet största risken. Byt soppa filter och starta den helst med ny bensin från annan tank för att se så att allt funkar. Gammal soppa förlorar sin oktanhalt ochhar man inte använt fuelstabilisator så är risken stor att ni får problem pga dålig soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@uvek: Generatorn sitter inbyggd i statorn under svänghjulet på denna, liksom de flesta utb. Alltså ingen rem att kolla.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@undrande: Även Statoil 98 oktan innehåller etanol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet privat och även av frågorna här på MG är att motorer som tagits fram ur ide ofta har eller efter kort tid får problem med elektroniken. Nästan alla utombordare från mitten av 70-talet och framåt har elektronik åtminstonne i tändsystemet och det är ganska vanlig att detta inte fungerar som det skall efter förvaringen.

 

Det måste inte vara trasigt direkt vid uppstart, utan kan lägga av efter några timmars drift. Jag kan inte uttala mig om det är åldern i sig som är problemet (en motor som bara står i flera år uppvisar ju inga fel) eller om det är så att det är just stilleståndet som ökar felfrekvensen.

 

Jag tog upp frågan med en gammal kollega som numera forskar på kapsling av Kiselkarbidkomponenter. Hans uppfattning var att de plastkapslade komponenter och byggsätt som används till denna typ av elektronik inte borgar för någon längre livslängd. Felfrekvensen kan alltså förväntas vara ganska hög. Plastkapslingen har blivit bättre under senare år men bra är den inte och ingen vill betala för keramisk kapslade komponenter, som inte har dessa problem. Det handlar inte bara om fukt utan också temperaturväxlingar. Plasten och kislet har olika längutvidgning, vilket ofta kommer att begränsa livslängden för den nya TV:n/PC:n. De flesta skrotas nog bort av andra skäl, men han tyckte att de nya byggsätt som nu användes borgade för fler komponentfel än tidigare.

 

Det finns inget som säger att det kommer vara några problem med TS motor och inget man kan göra så mycket åt, men jag tycke ändå att det kan vara intressant att känna till.

 

Tack för informationen. Absolut något att fundera över och ta på allvar!  I och för sig har jag svårt att förstå varför elektroniken skulle brytas ner mer av att stå, jämfört med att användas?

 

En normal användning är ju att motorn används intensivt under 2-3 sommarmånader på sin höjd, i övrigt står den ju stilla  (och av dessa övriga månader så är den vinterförvarad under kanske 6 månader). På vilket sätt skulle temperaturväxlingarna ha gjort större åverkan om den har stått i 8 år?

 

I och för sig vet jag inte ens om den varit varm- eller kallförvarad under åren, ska tas reda på givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna nedre pluggen på växelhuset innan du gör något annat. Släpp försiktigt ut vätska. Det ska komma olja direkt, inte vatten.

Om det finns vatten i växthuset behöver inte det vara katastrof. Någon som vet hur illa det kan vara?

Kan vara värt att pruta så finns lite pengar för en ev. reparation.

 

Är motorn konserverad?

Försök komma åt att se/känna om det finns olja i cylindrarna. Pm inte, troligen ingen katastrof.

Jag skulle hälla i en matsked motorolja i varje cylinder och dra runt motorn försiktigt några varv innan jag startar den.

 

I övrigt som tidigare skrivits.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@undrande: Även Statoil 98 oktan innehåller etanol...

 

Jo, jag vet, och jag har inte påstått något annat heller. Har inte sett någon riktig utredning för i år på hur stor etanolinblandningen är hos de olika bolagen (alla har väl i etanol nuförtiden oavsett oktantal) men om man nu ändå ska köra på ny soppa så kan man lika gärna ta Statoil, resonerar jag. De var etanolfria - 98 oktan - tills för bara 1-2 år sedan och jag har en känsla av att de har varit restriktiva med hur mycket etanol de blandar i idag. Kanske vet du vilka procent de olika bolagen ligger på idag - är det någon som skiljer ut sig vad gäller lågt etanolinnehåll?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar själv hälla i 2 jeep dunkar shell v-power som ska vara 99 oktan på våren. Litar inte på sjömacken tidigt på våren sen blir det några dunkar vanlig 95 innan sjömackstankningen börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...