Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Porsche928

Byte cylinder md2b

Rekommendera Poster

Ska till å byta cylinder på min md2b motor pga kylkanalerna är slut. Men hur shimsar man in kompressionen, hur vet man vilka shims man skall ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt fatala misstag å fråga en fråga i en tråd, å sen skapa en egen tråd med frågan. Skall icke upprepas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången!

/Claes

Jag tycker att,om man inte har svaret på frågan, behöver man inte svara alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till å byta cylinder på min md2b motor pga kylkanalerna är slut. Men hur shimsar man in kompressionen, hur vet man vilka shims man skall ha

Rent praktiskt går det till så, att man lägger ett 0,2, och ett 0,3mm shim under cylindern, trär på cylindern på kolven spänner ner cylindern mot blocket, med någon form av distanser under topplocksmuttrarna, och mäter avståndet mellan cylinderns övre yta, och kolven, när den står i ÖD. Sedan mäter man höjden på den del av toppen som sticker ner i cylindern. Det ska vara ett visst spel mellan kolven och toppen, som jag inte minns nu, men det går säkert att hitta på nätet någonstans.Oftast ska det vara antingen ett 0,2, eller ett 0,3 shim, då är det bara att lyfta cylindern lite, och klippa av och ta bort det shim, som ej önskas.  En annan sak man ska tänka på, är att byta topplocksmuttrarna under ventikåpan. Dessa har en tätning undertill. Om den inte finns kommer det att läcka olja längs dragstängerna, ner på blocket. Muttrarna har utgått hos VP, men jag vet att Hansen Marine, har några kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången!

/Claes

Jag tycker att,om man inte har svaret på frågan, behöver man inte svara alls!

 

Jag hade svarat på frågan i den andra tråden med samma fråga! Måttet skall vara 0,8 mm mellan kolv och topp.

Som Du ser är det svårt att hänga med om samma fråga förekommer i flera trådar, därför min upprördhet :angry:  :)

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår MD11C som är en nyare variant av MD2B sölar ner i utrymmet under motorn. Det är nog pga att jag använt de gamla muttrarna. Finns det nån packning man kan använda istället för nya muttrar. Muttrarna förstörs också av några åtdragningar då de är i mjukare material än stängerna. Drog sönder en mutter på våra motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår MD11C som är en nyare variant av MD2B sölar ner i utrymmet under motorn. Det är nog pga att jag använt de gamla muttrarna. Finns det nån packning man kan använda istället för nya muttrar. Muttrarna förstörs också av några åtdragningar då de är i mjukare material än stängerna. Drog sönder en mutter på våra motor.

Jag har på någon motor svarvat ett läge för O-ring, i botten på muttrarna. Det verkar funka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle hända om jag bara lägger en tjock oring under muttern? Ett spår som den får expandera i och fylla gängorna är förstås en bra lösning. Packning på tub likaså. Inga stora tryck som kan ställa till det vad jag kan förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång provade jag att använda motorsilikon under muttern. Då skar gängan direkt. Det gick inte ens att skruva loss muttern. Fick byta dragstänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarva spår å en oring som gäller då ?

Eller beställa nya från Hansen Marine!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som är viktig att tänka på när man monterar cylinderlocken, är att montera limpan, och dra fast den lätt, innan man drar cylinderlocksmuttrarna och skruvarna. Annars hamnar locken snett, och det kommer att läcka mellan cylinderlock och limpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade verkstadshandboken. Jag glömde bort att man måste ta med topplockspackningen i beräkningen. Bifogar några sidor, som kanske kan vara till hjälp.

MD2 1.pdf

MD2 2.pdf

MD2 4.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag förstår inte varför det skrivs så mycket om tätning under muttrarna för. Det är inte tätning utan låsning. De tidigare muttrarna är ersatta med vanliga muttrar och brickor. Den ev. olja som skulle kunna komma upp via cylinderskruven, kan bara komma på de två som sitter under ventilkåpan, och vad gör det? De två övriga sitter ju utanför cylindern och där bör det ju inte finnas någon olja.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en tätning, som sitter på muttrarna, men den behövs inte på MD1-MD3, där hade jag fel. Dragstängerna går ju inne i cylindern, och olja som rinner ner via dragstängerna, kan inte rinna ut, utan rinner ner i vevhuset. Däremot på MD11-MD17, måste det vara tätt under muttrarna, eftersom dragstängerna går utanpå cylindermantlarna. Jag beställde ersättningsmuttrar från Penta förra året. Det var inte ens rätt gänga, och har de ingen tätning, kan man lika gärna använda de gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...