Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rejas

Pulsomatic centralvärmesystem

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

I vår "nya" båt sitter ett vattenburet värmesystem med en Pulsomatic gasolpanna. Jag har inte undersökt den närmare förrän nu. Jag får den inte att tända. Antar att om det finns både gas och gnista så borde i alla fall något hända.

 

Jag undrar om någon som har en sådan panna kan upplysa mig om man kan se gnistan genom siktglaset om det är mörkt i rummet? Jag kan nämligen inte se någon gnista, men det kan ju bero på att den kommer så att den helt enkelt inte syns. Är det så att den normalt syns tydligt så är nog det mitt problem.

 

Andra erfarenheter mottages också tacksamt :-)

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rejås!

 

Jag har precis också köpt en båt med Pulsomatic gasolpanna.

När jag tänder trycker jag först in stopknappen, sedan håller jag inne tändknappen och trycker på gnista, efter ett par gånger när gasen nått fram tänder den. (Termostaten måste vara på max) Gnistan ser jag inte i inspektionsfönstret men när det brinner syns det tydligt.

 

Jag har upptäckt att man ibland får hålla inne tändknappen riktigt länge för att lågan skall fortsätta brinna, ibland nästan en minut.

 

Kolla så det inte sitter en kran till gasolen, på min Najad 343 sitter den långt inne i ett skåp och jag fick följa slangen för att upptäcka den.

 

Kolla också så att locket till skorstenen är av, annars vill den inte tända.

 

Någon här på forumet som har en susning om vilka mängder gasol som denna panna tar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis också köpt en båt med Pulsomatic gasolpanna.

 

När jag tänder trycker jag först in stopknappen, sedan håller jag inne tändknappen och trycker på gnista, efter ett par gånger när gasen nått fram tänder den. (Termostaten måste vara på max) Gnistan ser jag inte i inspektionsfönstret men när det brinner syns det tydligt.

 

Jag har upptäckt att man ibland får hålla inne tändknappen riktigt länge för att lågan skall fortsätta brinna, ibland nästan en minut.

 

Kolla så det inte sitter en kran till gasolen, på min Najad 343 sitter den långt inne i ett skåp och jag fick följa slangen för att upptäcka den.

 

Kolla också så att locket till skorstenen är av, annars vill den inte tända.

 

Stort tack för info. Skall försöka fastställa att gasen verkligen kommer fram!

 

Så det blev en Najad, inte illa! Grattis!

 

  /Marcus

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hoppas du får ordning på pannan.

 

Gasol har ett värmevärde på 12,9 kWh/kg, ungefär samma som fotogen och diesel som har 11,9 kWh/kg (ca. 14,5 kWh/l).

Om du har en 2 kW värmare (som går fullt) räcker ett kg gasol i drygt 6 timmar.

 

Hälsn.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasen kommer fram, det verkar vara tändaren. Drog ut "tänd-knappen" och torkade lite (tror inte det hade något med saken att göra dock) och satte sedan tillbaka den och toktryckte på den. PANG sade det, jag höll på att göra på mig. Står iofs i instruktionsboken att det kan hända och att det är ofarligt, men trevligt var det inte. Sedan inget liv i den. Jag misstänker alltså att mitt tändstift eller vad det heter inte fungerar mer än sisådär en gång på tusen.

 

Någon som vet var man kan vända sig för att få hjälp? Mailade till Fogas, men fick inget svar från dem. Ju närmare Norrtälje desto bättre, men var som helst i 08-land är ok.

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...