Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Spancox

Seglingstävling i farled?

Rekommendera Poster

I helgen när vi gick från Mem till Stavsnäs hamnade vi mitt något slags kappsegling. Det kan ha varit Mälar 22:or eller något liknande.

 

Jag undrar lite hur de tänker när de förlägger en tävling mitt i en farled? 

Inte gäller väl andra väjningsregler bara för att man kappseglar?

 

Trots att vi gick för styrbords halsar fick vi väja i sista stund för diverse wannabehaverister som tyckte att de hade rätt till väg.

 

Har vi några kappseglare här som kan ge er syn på saken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite hur de tänker när de förlägger en tävling mitt i en farled? 

Inte gäller väl andra väjningsregler bara för att man kappseglar?

Trots att vi gick för styrbords halsar fick vi väja i sista stund för diverse wannabehaverister som tyckte att de hade rätt till väg.

Har vi några kappseglare här som kan ge er syn på saken?

 

Att förlägga en kappsegling i en relativt trång farled är förkastligt.

Kappseglare är också skyldiga att följa sjövägsreglerna, bl a: SB-bog = rätt till väg, lovartsbåt väjer för läbåt, upphinnande båt väjer, och 'nöjesseglaren' väjer för brödseglaren, dvs även motorbåtar i yrkessjöfart.

Själv har jag kappseglat hundratals gånger i Öresund och där är det stundtals livlig trafik men vi väjer alltid om det är andra båtar med rätt till väg i närheten (inklusive konkurrenter i tävlingen så klart...)

Redigerad av Larsakelarsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag undrar lite hur de tänker när de förlägger en tävling mitt i en farled? 

Inte gäller väl andra väjningsregler bara för att man kappseglar?

Trots att vi gick för styrbords halsar fick vi väja i sista stund för diverse wannabehaverister som tyckte att de hade rätt till väg.

Har vi några kappseglare här som kan ge er syn på saken?

 

Att förlägga en kappsegling i en relativt trång farled är förkastligt.

Kappseglare är också skyldiga att följa sjövägsreglerna, bl a: SB-bog = rätt till väg, lovartsbåt väjer för läbåt, upphinnande båt väjer, och 'nöjesseglaren' väjer för brödseglaren, dvs även motorbåtar i yrkessjöfart.

Själv har jag kappseglat hundratals gånger i Öresund och där är det stundtals livlig trafik men vi väjer alltid om det är andra båtar med rätt till väg i närheten (inklusive konkurrenter i tävlingen så klart...)

 

Helt klart. MEN: det finns ingen regel om nöjestrafik kontra brödtrafik. Endast regler om att större fartyg i trång farled har företräde framför mindre. Oavsett nöjen och bröd. Det är mycket felaktigt och olämpligt att påstå att det finns en brödregel, och detta kan skapa olyckor!

Däremot är det lämpligt för alla på sjön att uppträda smidigt och inte provocera fram sista-sekundenmanövrer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötte på dom förra året i höjd med Fjärdholmen (Möja söderfjärd). Dom verkar ha mer brått än vett i kombination med en taskig attityd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kappseglare är också skyldiga att följa sjövägsreglerna, bl a: SB-bog = rätt till väg, lovartsbåt väjer för läbåt, upphinnande båt väjer, och 'nöjesseglaren' väjer för brödseglaren, dvs även motorbåtar i yrkessjöfart.

 

Helt klart. MEN: det finns ingen regel om nöjestrafik kontra brödtrafik. Endast regler om att större fartyg i trång farled har företräde framför mindre. Oavsett nöjen och bröd. Det är mycket felaktigt och olämpligt att påstå att det finns en brödregel, och detta kan skapa olyckor!

Däremot är det lämpligt för alla på sjön att uppträda smidigt och inte provocera fram sista-sekundenmanövrer.

 

 

Hej Seawolf

Då tycker jag du skall försöka segla i vägen för en Waxholmsbåt eller en Öresundsfärja någon gång vid ett lämpligt (olämpligt?) tillfälle oavsett om det är trångt eller inte. Då får du garanterat simma iland!

Lycka till med seglandet!

(OBS, jag påstod inte i min bisats att det är reglerat i väjningsreglerna utan att det generellt är lämpligt att väja för yrkestrafiken!)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Kappseglare är också skyldiga att följa sjövägsreglerna, bl a: SB-bog = rätt till väg, lovartsbåt väjer för läbåt, upphinnande båt väjer, och 'nöjesseglaren' väjer för brödseglaren, dvs även motorbåtar i yrkessjöfart.

 

Helt klart. MEN: det finns ingen regel om nöjestrafik kontra brödtrafik. Endast regler om att större fartyg i trång farled har företräde framför mindre. Oavsett nöjen och bröd. Det är mycket felaktigt och olämpligt att påstå att det finns en brödregel, och detta kan skapa olyckor!

Däremot är det lämpligt för alla på sjön att uppträda smidigt och inte provocera fram sista-sekundenmanövrer.

 

 

Hej Seawolf

Då tycker jag du skall försöka segla i vägen för en Waxholmsbåt eller en Öresundsfärja någon gång vid ett lämpligt (olämpligt?) tillfälle oavsett om det är trångt eller inte. Då får du garanterat simma iland!

Lycka till med seglandet!

(OBS, jag påstod inte i min bisats att det är reglerat i väjningsreglerna utan att det generellt är lämpligt att väja för yrkestrafiken!)

 

 

 

Om jag följer sjövägsreglerna och Vaxholmsbåten inte gör det så jag får simma iland, så torskar kaptenen på Vaxholmsbåten.

 

Sluta sprid falsk information om nån slags brödseglarregel i sjövägsreglerna, ange annars i vilken officiell förordning den finns nedskriven, och hur den är formulerad. Du skrev: 

"Kappseglare är också skyldiga att följa sjövägsreglerna, bl a: 

SB-bog = rätt till väg, 

lovartsbåt väjer för läbåt, 

upphinnande båt väjer, 

och 'nöjesseglaren' väjer för brödseglaren, dvs även motorbåtar i yrkessjöfart."

 

 

Trafiken i Öresund är reglerad i trafikzoner som skall följas av alla, även seglare, och sjövägsreglerna kräver att trafikzonsförordningar skall efterlevas.

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte hitta på egna regler, det leder till kaos. Det fartyg som inte är väjningsskyldigt ska bibehålla kurs och fart står det. Det får m a o inte väja! Att däremot i god tid välja en annan väg går bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf:

"Till gott sjömanskap hör att man i god tid vidtar åtgärder i form av kurs- och eller fartändring så att man inte i onödan tvingar andra fartyg att väja, i synnerhet om väjningsoperationen för det andra fartyget vore besvärlig. Så brukar till exempel fritidsbåtar hålla undan för större fartyg också då ingen regel kräver det. När fartygen är närmare varandra gäller de formella reglerna, då annat kunde skapa förvirring. En outtalat princip är att man håller sig undan för yrkessjöfarten när man är ute och åker fritidsbåt, det är visad hänsyn och gott sjömanskap."

Citerat från tolkning av Sjövägsreglerna från 2008.

De nu gällande bestämmelserna är till största delen från fördraget 1972. Reglerna finns i svensk översättning i Sjötrafikföreskrifter m.m.[1] och motsvarande finska lagsamling Båttrafikreglerna[2]. Officiellt gäller de engelsk- och franskspråkiga versionerna.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox:

Så här skriver seglarförbundet i sina regler för kappseglingar:

"SSF:s kappseglingsregler 2013-2016

DEL 2 – NÄR BÅTAR MÖTS
Reglerna i del 2 gäller för båtar som seglar i eller nära kappseglingsområdet och som avser att kappsegla, som kappseglar eller som har kappseglat.
Internationella sjövägsreglerna (IRPCAS) eller nationella regler om rätt till väg gäller mellan en båt som seglar efter de här reglerna och en farkost som inte gör det."

 

Således skulle de båtar du mötte ha väjt för dig om du hade SB-bog och de BB.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf:

"Till gott sjömanskap hör att man i god tid vidtar åtgärder i form av kurs- och eller fartändring så att man inte i onödan tvingar andra fartyg att väja, i synnerhet om väjningsoperationen för det andra fartyget vore besvärlig. Så brukar till exempel fritidsbåtar hålla undan för större fartyg också då ingen regel kräver det. När fartygen är närmare varandra gäller de formella reglerna, då annat kunde skapa förvirring. En outtalat princip är att man håller sig undan för yrkessjöfarten när man är ute och åker fritidsbåt, det är visad hänsyn och gott sjömanskap."

Citerat från tolkning av Sjövägsreglerna från 2008.

De nu gällande bestämmelserna är till största delen från fördraget 1972. Reglerna finns i svensk översättning i Sjötrafikföreskrifter m.m.[1] och motsvarande finska lagsamling Båttrafikreglerna[2]. Officiellt gäller de engelsk- och franskspråkiga versionerna.

 

Vad är det för "tolkning av Sjövägsreglerna" som du refererar till? Den finns troligen nedskriven nånstans av någon som är lika förvirrad som du och har ingen officiell status.

 

Att skriva strunt om begreppet fritidsbåt eller nöjesbåt är farligt. En 55-fots segel- eller motorbåt kan vara en fritids- eller nöjesbåt, medan en mindre t.ex. en 30-40-fots passagerarbåt med mindre djupgående är yrkesfartyg, och i trängre passager är det alltså passagerar- (brödseglar-) båten som skall hålla undan för den större fritidsbåten.

 

Lägg av, Larsakelarsson, du är bara ute och försöker försvara din felaktiga ståndpunkt i stället för att acceptera fakta, precis som en trotsig tonåring.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men det skulle vara fint om tonen sinsemellan kunde hållas på en lite högre nivå.

 

Fråga två, kan man som icke tävlande lämna in en protest mot tävlande båtar (om vi nu förutsätter att det rörde sig om någon form av organiserad tävling?

Det är inte gott sjömanskap att skrika "Undan, undan" och vifta med armarna åt en seglare som har rätt till väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryter de mot lagen så är det väll att anmäla till ordningsmakten, men det vore väll som att anmäla någon som står och slangar ur bilen. Polisen kommer inte. för sådana saker och dokumenterar brottet. Om möjligt kan du kanske med vittnet få en utredning mot personen i fråga i efterhand av ordningsmakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På internationellt vatten ska även den som har rätt till väg, när kollision är nära, göra undanmanöver. Nära är ett begrepp som inte definieras, tycker jag, för det beror självklart av fartygets manöverförmåga. I någon text står väl en kabellängd ( 185 meter ) som kollisionsrisk medan ett "nära möte" mellan fartyg kan vara en nautisk mil.

 

Jag vet inte om det står något om avstånd i svenska regler, i våra farleder och med små båtar är ju 185 meter väldigt gott om plats.

 

Däremot har jag suttit som del av tävlingsledning på mindre segelbåtstävling. Vi fick en anmälan av en upprörd ägare till en 30 fots segelbåt som ansåg att de tre ledande båtarna i ett utdraget fält inte väjt för honom. De kunde lätt ha fallit av akter om honom uppgav han.

 

Vi talade med de tre, enskilt. En pudlade, en ansåg att situationen var fel beskriven och en kom inte ihåg händelsen ( där anmälaren uppgivit att han lagt om rodret när det var två båtlängder från kollision ). Detta är många år sedan. Och resultat blev att vi innan prisutdelning beskrev händelsen, baserat på den pudlande kappseglingsbesättningens bekräftelse. Ingen sanktion.

 

Men att kappseglare håller sin kurs onödigt länge har jag sett många gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"rätt till väg" läser jag här i flera inlägg, kan inte minnas att den texten fanns någonstans när jag gick på sjöbefälsskola, men det kan ju vara minnet som sviker mig då det är många år sedan.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite glidning från ämnet (kappsegling i farled) men ändå en fråga om väjningsregler.
Jag har i sommar råkat ut för ett par tillfällen när motorbåtar inte väjt som förväntat när jag kommit seglande, utan de har i stället ångat på med oförändrad kurs och fart ända fram till några båtlängder från mig, där de i stället plötsligt bromsat in och låtit mig passera. För tydlighets skull har jag fortsatt på min kurs.

I det senaste fallet såg jag tydligt ansiktet på båtens förare och såg att han såg mig långt innan han bromsade in. Missbedömde han våra inbördes farter eller var det mer avsiktligt än så, tro?

Räknas ändrad fart som väjning i såna här lägen? För mig fanns det inget sätt att veta att han skulle göra det förrän det var väldigt lite tid och utrymme kvar att manövrera på. Jag var bara nån sekund från att själv nödväja.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  1. Nu gällande regler är från 2011 och finns att köpa HÄR

  2. Begreppet “rätt till väg” finns i kommentarerna, inte i regeltexten.

“Finner det fartyg som skall hålla kurs och fart, att det, av vad orsak som helst, kommit så nära det andra fartyget, att kollision ej kan undvikas enbart genom åtgärd av det fartyg som är skyldigt att hålla undan, skall det förstnämnda fartyget vidta sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision.” Regel 17. Något mått finns inte angivet.

Att minska farten är ett sätt att väja. Men det ska “ utföras bestämt, i god tid och med noggrant iakttagande av gott sjömanskap” (Regel 8). Även regel 6 om säker fart är tillämplig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det råder olika väjningskulturer i skärgården/större insjöar om man jämför med den väjningskultur som verkar råda närmare  och ute  till havs när det gäller fritidsbåtar kontra yrkestrafiken.

Jag har väldigt lite erfarenhet av att  segla ute till havs. Som längst  har vi  seglat  från Mälaren till Öland  längs  kusten. Däremot  har jag mycket  erfarenhet  av att  segla i Mälaren, Stockholms mellersta  o södra skärgård och runt Södertörn.

Jag skulle  aldrig i  livet tänka ens  tanken att  inte  väja  för  något  fartyg i  yrkestrafik!

Till och med snabbgående  rib-båtar med eller utan  event-kunder väjer jag för i ren sjävbevarelsedrift!

Jag tittar ofta  vad det det  kommer för  båtar både  framför, bakom och i  lä om oss och väjer i regel för de flesta eftersom jag vill inte att de  ska få förstöra varken mitt båt eller  mitt  humör. under seglingen.

Jag uppfattar  det  som att  ofta machoattityden : - Det är  lugnt , jag håller  min kurs!

är  väldigt utbred bland alltför  många fritidsbåtsskeppare av alla  de slag. Inte ens seglare som jag möter  brukar  respektera styrbord och lovart väjer  för  lä-regeln. Skepparna ombord på de  segelbåtarna verkar leva i sin egen värld och/eller  har en övertro till sin båtfart och att  de  hinner före.

Väjningsteori är  en sak. Verkligheten en annan!

Som vi alla mycket  väl känner  till så finns det inte minimala möjlighet  att  lagföra båtfolk som bryter  mot  väjningsregler innan det  väl händer  en olycka.

Det  är  först  då, som rättvisa förhoppningsvis  kan skipas.

INGEN skeppare  på NÅGON FORM AV FLYTETYG tror  jag kan frias under en sjöförklaring genom att  påstå att  de  inte  kände  till vilka  väjningsregel som gäller!

Därför  tänker  jag fortsätta att  vara  pragmatiker till sjöss och väja  för  alla i  god  tid.

Slutligen vill jag understryka att  vi  aldrig seglar  över öppet hav, eftersom vi tycker  det  är  jobbigt  tråkigt och enformigt. Runda  Landsort räcker  gott  och väl för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarfreaken ovan, du verkar ju kunna tillämpa gott sjömanskap, baserat på försiktighet.

 

Det står så här i gällande svenska bestämmelse

" Reglerna fritar inte heller ett fartyg, eller fartygets ägare, redare, befälhavare eller besättning, från ansvar för följderna av att ha underlåtit att vidta de försiktighetsåtgärder som anses ingå i gott sjömanskap eller som kan komma att krävas vid rådande omständigheter. "

 

Finns att läsa på Transportstyrelsen i TSFS 2009:44, bilaga 1, del A, regel 2.

 

Och när vi kommer ut på internationellt vatten är det delvis andra regler, typ att väja mycket tidigare ( 185 meter för ett stort fartyg kan i legalt hänseende ev betraktas som kollision!)

 

Har du radar ombord och den fungerar måste den bemannas vid nedsatt sikt, med mera... Som att två fartyg med radar i vissa fall bägge är skyldiga att ändra kurs.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även kursändring ska givetvis göras "bestämt och i god tid".

 

Med en fritidsbåt är det så otroligt lätt att ändra kurs 10 - 20 grader för att i god tid visa att man har för avsikt att väja så jag kan inte förstå att situationen som raol beskriver ens kan uppkomma.

 
Min uppfattning är att man så tidigt som möjligt ska visa sin avsikt att väja. Det är normalt inga problem att med fritidsbåt ändra kurs 1 - 3 minuter före en beräknad kollisionspunkt. Ju tidigare man gör kursändringen ju mindre påverkas både den egna och den korsande båten.
 

Ett problem kan vara att bilder i många läroböcker visar båtar relativt nära varandra i samband med väjning. Det är naturligtvis av praktiska orsaker (båda båtarna måste ju få plats på samma sid), men kanske kan det lura en och annan som minns bilderna bättre än vad de förstått vad "i god tid" innebär.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Mackey!

 

Och på de flesta plottrar kan man lägga ut en kurs/styrlinje på till exempel 3 minuter.

Då är det en hjälp att visa om en kollisionsfara kan uppstå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag känner också till att båda parter har skyldighetatt göra vad de kan för att undvika en kollision. Så det ät ytterligare en anledningtill att vara mer pragmatisk än att strikt gå efter väjningdregler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kappsegling i farled så är det inte så ovanligt som man kan tro. Den årliga kappseglingen runt Gotland går tex. till stora delar i farleder så länge man är inomskärs.

 

Att lägga en bansegling i en farled är enligt min mening förkastligt, det är dåligt både för de tävlande och för trafiken i farleden.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Regler är regeler!!!" eller "Tänk om alla skulle..." är allt för ofta den enda vettiga förklaringen på frågan "varför?"

 

Oss seglare emellan... visst väjer i stort sett utan undantag motorbåtar för oss eller är det bara jag som har den erfarenheten?

Självklart vill man inte pinhålla på regeln "segelbåt går före" om man möter en oljetanker som behöver flera distans för att ändra kurs?

Visst väjer vi i god tid, oavsett om vi har "vinden i höger öra", när vi själva har läns eller halvvind och den vi möter med BB-vind försöker hålla höjd?

.... Självklart har jag mött en och annan som även i det läget bara ska hålla på reglerna oavsett hur mycket plats det finns... Dom har väl sina skäl, kanske känns skönt att få rätt eller nåt.

Om jag springer i ett elljusspår och det hålls en lokal tävling där eller om jag seglar genom ett tävlingsområde, som i lördags utanför Arkö, så håller jag ju undan. Kanske fick jag beställa min lunch två minuter senare än om jag pinhållit kurs men å andra sidan var jag två minuter hungrigare och maten två minuter godare.
 

Jag håller med att det ska vara så tydligt och klart som möjligt för att förhindra missförstånd, det händer ju snabbt saker som man inte vill vara med om men i dom "trånga" situationerna beter sig dom flesta vettigt tycker jag.

Ha en fortsatt fin båthöst// Hannu

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf skrev bland annat:

 

" Om jag följer sjövägsreglerna och Vaxholmsbåten inte gör det så jag får simma iland, så torskar kaptenen på Vaxholmsbåten. "

 

Många har ju hört talas om att man ska väja för de som seglar för sitt bröd ( kommersiell båt?)

Någon sådan regel finns inte.

 

Däremot drar jag mig svagt till minnes att det finns inskränkningar om ditt fartyg är under 20 m och du möter ett fartyg på över 20 m, kan ju vara tex en Vaxholmsbåt?

Det baseras då på tanken att det större fartyget har svårare att manövrera i trängre situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väjer gör man när det är en väjningssituation, annars gör man en kursändring. Oavsett ska man göra det "bestämt och i god tid". Att väja när man inte är väjningsskyldig är direkt fel.

 

Om det är en närsituation skall båda väja, vad som är närsituation avgörs i domstol, i efterskott. Men det är inte 100-tals meter.

 

"Brödseglarregeln" finns - i trång farled.

 

PS det finns inget rättsfall där fritidsbåt dömts för att inte ha använt sin radar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väjer gör man när det är en väjningssituation, annars gör man en kursändring. Oavsett ska man göra det "bestämt och i god tid". Att väja när man inte är väjningsskyldig är direkt fel.

 

Om det är en närsituation skall båda väja, vad som är närsituation avgörs i domstol, i efterskott. Men det är inte 100-tals meter.

 

"Brödseglarregeln" finns - i trång farled.

 

PS det finns inget rättsfall där fritidsbåt dömts för att inte ha använt sin radar!

 

Nej, det existerar INTE någon brödseglarregel.

 

Däremot skall mindre flytetyg hålla undan för större i trånga passager där det större har svårigheter att väja som det skulle gjort om det inte var trångt.

 

Mindre och större i detta sammanhang har absolut ingenting att göra med yrkesfarkost eller fritids/nöjesfarkost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nej, det existerar INTE någon brödseglarregel.

 

Däremot skall mindre flytetyg hålla undan för större i trånga passager där det större har svårigheter att väja som det skulle gjort om det inte var trångt.

 

Mindre och större i detta sammanhang har absolut ingenting att göra med yrkesfarkost eller fritids/nöjesfarkost.

 

 

Helt riktigt. Jag tänkte en sak och skrev en annan. Detta är det närmaste en brödsegelreel man kan komma.

Regel 9d:

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled."

Regel 10j:

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra den säkra genomfarten för maskindrivet fartyg som följer ett trafikstråk."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Nej, det existerar INTE någon brödseglarregel.

 

Däremot skall mindre flytetyg hålla undan för större i trånga passager där det större har svårigheter att väja som det skulle gjort om det inte var trångt.

 

Mindre och större i detta sammanhang har absolut ingenting att göra med yrkesfarkost eller fritids/nöjesfarkost.

 

 

Helt riktigt. Jag tänkte en sak och skrev en annan. Detta är det närmaste en brödsegelreel man kan komma.

Regel 9d:

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled."

Regel 10j:

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra den säkra genomfarten för maskindrivet fartyg som följer ett trafikstråk."

 

 

Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter

b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för

1) ej manöverfärdiga fartyg,

2) fartyg med begränsad manöverförmåga,

3) fartyg sysselsatta med fiske....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kappseglar. ( så ofta jag har möjlighet iaf)

Ofta är banorna ( oftast distansbanor) delvis i farleder. Själv

kan jag inte komma ihåg att det varit problem!

Reglerna för " rätt till väg" gäller ALLA.

Oavsett kappseglande eller inte. Men glöm inte att alla är skyldiga att undvika kollision till varje pris!

Själv är jag medveten om att få fritidsseglare är kunniga om väjningsplikt i alla lägen. Tex två mötande segelbåtar på samma bog. Eller rätt till väg pga landhinder eller liknande. Så jag är beredd att manövrera därefter.

Däremot så kanske det är mer skeptiskt för den utomstående, när man ibland väjer så sent som möjligt!

Här gäller det att ropa till den eventuella andra fritidsbåten vad man avser att göra. ( som kappseglande)

 

Men, de flesta man möter när man kommer ångande i ett fält med medtävlande. Är att de håller sig undan och saktar ner de minuter fältet passerar. Tyvärr får man nästan eller aldrig möjlighet att tacka de som ger plats på ett sånt fint sätt! ( god sjömanskap tycker jag)

Har ni som läser detta hållit undan för kappseglande båtar. Trots att ni inte har skyldighet för det.

Så har ni mitt stora varma tack från mig och alla kappseglande. När man kappseglar så har man ju hornen ute, och vill få ut varje ynka tiondels knop av båten. Tjäna varje decimeter på de medtävlande. :)

 

Tyvärr kan utomstående inte lämna protest för att kappseglingsbåt inte följt reglerna för väjningsplikt. Däremot gör de andra tävlande det! Det är nämligen att det är så man ser till att reglerna följs i kappsegling. Då domarna omöjligt kan ha överblick.

 

Sedan ett tips till alla seglare.

För några veckor sedan soloseglare jag från Arkösund till fyrudden. Naturligtvis pinkryss hela vägen i den trånga farleden med hyffsat stark vind. Man måste ju segla hela vägen.. ;)

Hade något rival22 liknande bakom som man var tvungen att hålla undan. ;) Så det blev hårdkörning ;) Mycket båtar, segelbåtar som tuffade järngenua. Trångt, men naturligtvis hade jag oftast rätt till väg. Men, att tydligt sträcka ut armen för att visa vart och när jag tänkte slå. Fungerade utmärkt för alla. Självklart slog jag inte ut mitt framför nosen på någon.

Mycket båtar,trångt, men inga problem.

Däremot kom det stora flybrigebåtar nu och då för full maskin. 20+ knop. Ibland stirrandes på plottern istället för utkik.. Hur tänker man då? Finns det gott om plats. Föredrar jag de som planar än de som passerar nära i halvplaning. Drar massor av svall och mest oekonomiska läget...

Skepp å hoj!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

Och det är min känsla också att det ofta funkar just för att övriga semesterseglare lämnar företräde för kappseglarna.

 

Även om jag bara för en vecka såg kappseglare som höll sin kurs för länge ( framför lastfartyg)

 

Men den där regeln du far efter - för två seglare som MÖTS på samma bog, vilken tänker du då på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...