Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kjellel

Maxum 2400 sc -03 stannar när jag lägger i växel

Rekommendera Poster

Min Maxum 2400 sc -03 med Mercruiser 5,7 och alpha one drev stannar när jag lägger i växel.  Den har betett sig i sommar när jag lägger i backen till och från.  men nu funkar backen men inte framåt...  Switchen som bryter tändningen och sitter på motorn verkar funka...  Men det måste sitta en till någonstans??  Tips??

post-105614-0-45336100-1406789786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med mercruisers system som har en microbrytare som bryter tändningen en kort stund när man växlar. Felet beror till 95% på att växelviren är slut och behöver bytas den går helt enkelt för trögt. Lossar du den uppe vid motorn o tar bort metallhylsan sen tejpar du fast en slang fäster det hela så att den ligger högt fyll slangen med olja typ 5-56 efter ett dygn så har det runnit ner till drevet och viren börjar funka igen. Detta är en nödlösning så att du kan åka resten av säsongen men viren är död och måste bytas. Man kan byta den utan att riva bälgar om de är frächa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med mercruisers system som har en microbrytare som bryter tändningen en kort stund när man växlar. Felet beror till 95% på att växelviren är slut och behöver bytas den går helt enkelt för trögt. Lossar du den uppe vid motorn o tar bort metallhylsan sen tejpar du fast en slang fäster det hela så att den ligger högt fyll slangen med olja typ 5-56 efter ett dygn så har det runnit ner till drevet och viren börjar funka igen. Detta är en nödlösning så att du kan åka resten av säsongen men viren är död och måste bytas. Man kan byta den utan att riva bälgar om de är frächa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för råd. nu vet jag vart jag ska leta efter.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...