Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
dspj

Fallgropar - import från kontinenten?

Rekommendera Poster

Är halv landkrabba och har bara hyrt båt några gånger tidigare. Men nu känns det som det är dags att skaffa egen. Är dock ovan vid allt "tänk" kring båtägande och utrustning.

 

Har tittat på en båt som ser intressant ut. Den är importerad från Italien och har gått i Gardasjön (sötvatten). Den säljs och är upprustad av en svensk firma.

 

Båten är en norsktillverkad DC på 29 fot med KAD42 o DP290 från början av nittiotalet (men har gått rätt sparsamt) 

 

Frågan är om jag riskerar att trampa i klavereret på något sätt pga av importen? Att det saknas värmare i den och att ankarspelet sitter fram, har jag redan konstaterat.

 

Finns det något annat som kan ställa till bekymmer? Vad kan "komma till"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Polar 290 Monaco som BIB marin har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Import från annat EU-land är inga problem, däremot så ska du vara mycket skeptiskt till om den har gått Gardasjön hela tiden. Och blir det verkligen billigare när du lägger till resor och transport, än att köpa motsvarande båt på närmare håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Import är det egentligen bara om båten införts från ett land utanför EU.

Kommer båten från Italien har den bara flyttats på den inre marknaden.

 

Du gör som vid alla båtköp, kollar!

Ta med någon mer erfaren och ska du vara riktigt säker är en besiktningsman bäst.

Men... det är fåtal besiktningsmän som testar motorer förutom provkörning.

Och eftersom motorn är minst en tredjedel av båtens värde, kanske två tredjedelar, kan en erfaren motorfirmas tekniker vara en bra åtgärd att ta dit? En seriös firma tillåter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Polar 290 Monaco som BIB marin har?

 

Precis den är det. Då har du koll på fler aspekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Import från annat EU-land är inga problem, däremot så ska du vara mycket skeptiskt till om den har gått Gardasjön hela tiden. Och blir det verkligen billigare när du lägger till resor och transport, än att köpa motsvarande båt på närmare håll?

 

Den säljs av firma här i Sverige. De har importerat, renoverat och säljer den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det Polar 290 Monaco som BIB marin har?

 

Precis den är det. Då har du koll på fler aspekter?

 

 

Jo jag köpte själv båt där som jag nu är inne på andra säsongen med. Jag har stort förtroende för bolaget och personalen, jag skulle inte tveka att göra affärer där igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det Polar 290 Monaco som BIB marin har?

 

Precis den är det. Då har du koll på fler aspekter?

 

 

Jo jag köpte själv båt där som jag nu är inne på andra säsongen med. Jag har stort förtroende för bolaget och personalen, jag skulle inte tveka att göra affärer där igen.

 

Det låter ju betryggande.

Har du några andra synpunkter på själva båten eller problematiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är det Polar 290 Monaco som BIB marin har?

 

Precis den är det. Då har du koll på fler aspekter?

 

 

Jo jag köpte själv båt där som jag nu är inne på andra säsongen med. Jag har stort förtroende för bolaget och personalen, jag skulle inte tveka att göra affärer där igen.

 

Det låter ju betryggande.

Har du några andra synpunkter på själva båten eller problematiken?

 

 

Båten är ju en beprövad modell och i mycket fint skick, jag har sett den på plats. Jag ser inga bekymmer med att den är köpt utomlands, eftersom det är inom EU har vi inga importproblem och du köper ju av en svensk firma. För egen del anlitade jag en besiktningsman vilket ju kan kännas tryggt om man inte har rätt kunnande själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga firman om tanken har blivit tömd och rengjord. Mkt skit med diselbakterier nuförtiden och båten är ju ändå närmare 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tanken ska jag kolla.

 

Inga andra praktiska problem med kontinentala båtar? Annan standard för landström eller problem för motor som är "bortskämd" med sötvatten att hamna i sälta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta lite nu, om det är ett företag som sköter importen, då är det väl riskfritt. De ger dig 6 månaders garanti o s v. För DU köper båten i Sverige. Annars är du lurad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna utfallet om det blir affär eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tanken ska jag kolla.

 

Inga andra praktiska problem med kontinentala båtar? Annan standard för landström eller problem för motor som är "bortskämd" med sötvatten att hamna i sälta?

 

Ankarspelet brukar sitta i fören eftersom man utanför Sverige vanligen lägger till med aktern mot kaj. Gasolanslutningar skiljer också, kolla att du kan ansluta (och få plats med) svenska tuber.

 

Sen slits ju generellt båtar söderifrån mera både i plast och textilier pga starkare solljus och längre säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...