Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vange80

Wallas 800 fotogenvärmare - slocknar efter 5-10 minuter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Wallas 800 (kombinerad spis och värmare) som gått bra, men häromsistens märkte jag att pumpen slutat fungera och köpte en ny, original. I samma veva bytte jag också bränsle och valde då att testa Shell CityDiesel, som många använder. 

 

Nu fungerar värmaren ett tag - men efter c:a 10 minuters drift (något kortare kanske...) så hör man att den liksom börjar hosta, för att till slut slockna. Då måste man slå av den, vänta någon minut och sedan slå på den igen. Då tänder den direkt och processen upprepas.

 

Några tips på vad detta kan vara? Är det det nya bränslet? Eller är det något annat jag ska försöka titta på först? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev rekommenderad statoils campingparafin. Men har inte försökt få igång min värmare än.

Fick även tipset att byta till grövre strömkablar. Men det kommer jag göra efter upptagningen.

Dock startar min inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en wallas 90, men hade exakt samma problem som du beskriver.

Det var bränslet som var boven i dramat.

Jag bytte allt till nytt statoil camping parafin... sen funka den fint! :)

 

/P

Hej!

 

Jag har en Wallas 800 (kombinerad spis och värmare) som gått bra, men häromsistens märkte jag att pumpen slutat fungera och köpte en ny, original. I samma veva bytte jag också bränsle och valde då att testa Shell CityDiesel, som många använder. 

 

Nu fungerar värmaren ett tag - men efter c:a 10 minuters drift (något kortare kanske...) så hör man att den liksom börjar hosta, för att till slut slockna. Då måste man slå av den, vänta någon minut och sedan slå på den igen. Då tänder den direkt och processen upprepas.

 

Några tips på vad detta kan vara? Är det det nya bränslet? Eller är det något annat jag ska försöka titta på först? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...