Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
auxvoice

4hk 2-takt startar inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla duktiga meckare! 

 

Har inhandlat en beg båtmotor -93, 2-takt, 1-cyl, vakuumstyrd bränsletillförsel, som inte startat på 2 säsonger enl förra ägaren.

 

Har höllt på hela dagen med motorn och börjar ledsna lite och få slut på ideer, tänkte höra om lite tips man kan testa.

 

Det jag gjort hitills är:

 

- Tömt tanken och sköljt rent med ny bensin.

- Bytt tändstift och gjort elektrodavståndet något mindre än original.

- Tagit bort förgasaren 2 gånger och gjort rent överallt där man kommer åt, ser ut som att flottören ligger som den ska.

- Kontrollerat gnista, inte världens starkaste gnista men bör räcka till.

- Kompressionsprov, endast med tummen dock, orkar inte hålla tätt när man drar runt.

- Kontrollerat membranet, är lite "bubbligt, inte platt men verkar fungera.

- Luftventilen tanklocket öppet.

- Försökt lysa in i cylindern, av det lilla man kan se ser det bra ut, inga repor.

- Tändstiftet blir lite "brunt" efter man dragit ett tag torkade bort ena halvan på tändstiftet, se bild.

 

*Den går igång på startgas var tredje gång man använder kanske i någon sekund för att sedan dö.

*Det verkar inte komma fram bensin till cylindern tändstiftet är torrt.

*Förgasaren fylls med bensin men verkar inte komma längre...

 

 

Någon som har några tips på vad jag kan testa här näst? Skulle verkligen uppskattas, skulle vara sjukt kul att få igång den. :-)

 

 

 

 

post-105330-0-40775600-1406668076_thumb.jpeg

post-105330-0-42926300-1406668098_thumb.jpeg

post-105330-0-13252500-1406669490_thumb.jpg

post-105330-0-13556400-1406669765_thumb.jpg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med lite soppa genom t-stifthålet.  Gaspådrag som vid vanlig start, ingen choke.

Test med lite soppa direkt i förgasarhalsen. Spruta in så långt in som möjligt. Gas och choke som ovan.

 

Startar den nu så är det närmast 100 % bränslefel. Hur vet du att förgasaren fylls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat att lägga motorn ner och hälla ner bensin i förgasaren och vidare in. Den startade i någon sekund mer än på startgas men dog igen :(

Ska testa hälla bensin innanför tändstiftet.

 

Jag tog bort förgasaren och hällde ut bensinen i, satte tillbaka den och drog ett tag, tog bort förgasaren och där fanns bensin i. Kanske inte får tillräckligt med bensin i?

Även testat o skruvat på luftskruven olika lägen.

Någonstans efter förgasaren tar det stopp med bensinen tror jag men var? Varför?

 

Att en så enkel motor ska vara så svår att starta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skippa tändhålstestet det ger inget mer. Du har ett bränsleproblem.

 

Bränsletillförseln är vad jag kan se inte vaccumstyrd istället finns en bränslekran i botten av tanken som öppnas med den vita ratten till höger framtill. Har du möjligen missat att öppna denna? Öppna upp bränleslanganslutningen vid soppapumpen som sitter på förgasaren. Öppna bränslekranen och kolla att det rinner fram soppa.Om inte är det stopp i filter eller tank.

 

Kolla om du kan koppla bort  (kortsluta) soppapumpen som en test. Den behövs inte om nivån i tanken är högre än flottörhuset i botten på förgasaren. Antagligen finns pumpen där bara för att samma förgasare används till motorer med separat tank. 

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem med tvåtaktare som stått. I mitt fall har det varit tätt i munstycken efter torkad tvåtaktsolja. Det har ibland släppt (lösts upp) efter några timmar med bensin i förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa tändhålstestet det ger inget mer. Du har ett bränsleproblem.

 

Bränsletillförseln är vad jag kan se inte vaccumstyrd istället finns en bränslekran i botten av tanken som öppnas med den vita ratten till höger framtill. Har du möjligen missat att öppna denna? Öppna upp bränleslanganslutningen vid soppapumpen som sitter på förgasaren. Öppna bränslekranen och kolla att det rinner fram soppa.Om inte är det stopp i filter eller tank.

 

Kolla om du kan koppla bort (kortsluta) soppapumpen som en test. Den behövs inte om nivån i tanken är högre än flottörhuset i botten på förgasaren. Antagligen finns pumpen där bara för att samma förgasare används till motorer med separat tank.

Det finns ingen soppapump vad jag vet på denna utan det är självtryck/självrinnande till förgasaren. Har tyvärr inte missat att öppna bränslekranen. Det rinner fram soppa till förgasaren, kontrollerat flera gånger, tömmer förgasaren drar en massa gånger kollar förgasaren som får bensin i sig.

Kan det finnas någon reedventil som är trasig? Membranet som sitter mot förgasaren verkar helt iafannars hade inte bensin runnit fram heller antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem med tvåtaktare som stått. I mitt fall har det varit tätt i munstycken efter torkad tvåtaktsolja. Det har ibland släppt (lösts upp) efter några timmar med bensin i förgasaren.

Tack för tipset ska göra detta dock har jag inte så mycket skruvar o liknande på min förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om det kommer tillräckligt med bensin in i förgasaren? Eller jag kan väl ändå inte påverka detta?

 

Lite mer bilder

post-105330-0-37961000-1406900417_thumb.jpg

post-105330-0-44357000-1406900471_thumb.jpg

post-105330-0-11666600-1406900676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren har en integrerad soppapump. Det är därför du hittar ett membran.Läs mitt tidigare inlägg igen. Någon vaccumstyrning är det INTE frågan om. Reedventilen kan du utgå ifrån vara OK. Det enda som fattas är att få in soppa i motorn och vad som fattas för att uppnå detta kan man nog bara förstå med tillgång till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercury/1993/1004201NK/CARBURETOR/parts.html

 

 

För att testa om soppan kommer fram till förgasaren, öppna soppakranen och öppna sedan dräneringespluggen 14. Det skall nu rinna soppa ur hålet vid 14 tills du stänger bensinkranen vid tanken.

 

Notera (18, 24) = pump body/cover

 

Vill du förenkla funktionen kan du ta bort backventiler etc. i soppapumpen så att soppan enkelt kan rinna med självfall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercury/1993/1004201NK/CARBURETOR/parts.html

 

 

För att testa om soppan kommer fram till förgasaren, öppna soppakranen och öppna sedan dräneringespluggen 14. Det skall nu rinna soppa ur hålet vid 14 tills du stänger bensinkranen vid tanken.

 

Notera (18, 24) = pump body/cover

 

Vill du förenkla funktionen kan du ta bort backventiler etc. i soppapumpen så att soppan enkelt kan rinna med självfall.

Ohh bra info ska testa det med dräneringspluggen nu. Är inte riktigt med gällande soppapumpen dessvärre, vilken del är själva pumpen?

 

En till fråga det kommer luft ur hålet där reedventilen sitter när jag drar runt motorn. Först går luft innåt sedan när vevstaken byter håll trycks luft utåt. Ska det vara så? Någon?

post-105330-0-71581800-1406910587_thumb.jpg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om reedventilen inte funkar så borde motorn inte gå att starta alls. Hela den fyrkantiga utskottet på förgasaren är en soppapump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering !!!! :D :D

 

Jag satt o pilla på förgasaren lite o fick iden att skruva loss dom backventilerna som sitter utanpå förgasaren alltså i själva "soppapumpen" flytta dom åt sidan så de kan rinna igenom fritt, det börja regna så jag ställde undan motorn, såg att det började läcka under förgasaren (konstigt) idag när jag skulle testa så startar den på andra rycket, först ett svagt ryck med fullchoke o sen ett hårt utan med full gas wroooom. Det verkade helt enkelt som att det var knas med förgasaren från första början... Får plocka ner den i molekyler en sista gång.

Tänkte ersätta själva soppapumpshuset med backventilerna i. Kan man hitta sådant som reservdel ny i Sverige hos mercury?

Intresserad av nr 19,20 & 23 främst, se bild

Tack för all hjälp :)

post-105330-0-01140500-1407088269.jpg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn startar på endast bensin nu men går dåligt men går dåligt iom att backventilerna i soppapumpen är uppskruvade för att låta bensin flöda. fritt igenom. Antar att det blir fel mängd bensin då?

 

Finns det reservdelar att få tag i till förgasare från 1993 i Sverige?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det blir fel mängd bensin då?

 

Nej, det har ingen betydelse. Flottören (8) skall tillsammans ventilen (6) reglera och hålla ne konstant nivå iu flottörhuset (11). De ventiler du pratar om saknar vettig funktion om du inte har en separat tank och behöver pumpa bensinen från en lägre nivå. De sitter bara "ivägen".

 

Finns reservdelarna i USA, så kan du säkert även köpa dem i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade 2 packningar och membran till förgasaren för ett pris till 450:- i Sverige känns lite ovärt när dom ändå håller tätt (skulle behövas bytas ändå så får leta vidare)

 

* Det kommer inte fram tillräckligt/ingen bensin om jag skruvar åt nr 19 & 20 på bilden ovan, vad göra åt det? Dom ser hela ut osv.

 

* Flottörnålen som hänger i en liten "ståltrådhållare" på flottören rör sig inte direkt om man lyfter flottören utan den rör sig först om man lyfter flottören någon halv cm till någon cm. Ska det vara så? Allt ser ut och vara helt annars. På min gamla johnson 4hk rörde sig nålen de minsta lilla man pillade på flottören. Ska se om jag kan fixa film under dagen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med riskt för att vara lätt negativ (pga egen erfarenhet av att lägga massa bortkastad tid på en gammal tvåtaktare) föreslå ett teknikskifte i stället för att hålla liv i motorn. Har precis skrotat min tvåtaktare pga av att den blivit för opålitlig att starta och gick dåligt.

Satsade på en gasoldriven 4taktare på 5hk istället. Den  funkar superbra och man slipper all svartrök i näsan och oförbrännd bensin som rinner rakt ut i havet och det behövs ingen choke vilket är ett stort plus.

Finns tex på watski http://www.watski.se/Gasolmotor-5-hk-11rJr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med riskt för att vara lätt negativ (pga egen erfarenhet av att lägga massa bortkastad tid på en gammal tvåtaktare) föreslå ett teknikskifte i stället för att hålla liv i motorn. Har precis skrotat min tvåtaktare pga av att den blivit för opålitlig att starta och gick dåligt.

Satsade på en gasoldriven 4taktare på 5hk istället. Den funkar superbra och man slipper all svartrök i näsan och oförbrännd bensin som rinner rakt ut i havet och det behövs ingen choke vilket är ett stort plus.

Finns tex på watski http://www.watski.se/Gasolmotor-5-hk-11rJr

Tyvärr inget alternativ :) denna motorn är riktigt fin annars o lär hålla i minst 15 år till bara jag hittar felet (kan egentligen inget om båtmotorer)

 

Hur mycket drar din gasoldrivna motor? Vad blir bränsleskillnaden i kostnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite offtopik, ang gasol motorn

enligt tilvärkaren ska en pc5 tub motsvara 10L bensin, å då blir det ju ganska dyr drift ändå,
tror vi betalade 300-350:- för att fylla gasol,
en pc10 kostade 450-500:- någonstans,
å 10L bensin ä ju bara 140-150:- å sen några kronor för oljan, så i Sverige är det ju nästa dubbla driftkotnaden =(
annars är det ju ett smidigt alternativ, smidigt å ha mä en gasoltub ist för massa soppa labbande,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det var då dyrt med gasolmotor.

 

Här kommer lite filmer gällande insuget/reedventilen. På min Johnson 4hk så blåser det aldrig luft utåt endast starkt inåt testat med ca 30 drag. Min Mercury blåser utåt ca var 5-10gång..

 

Så här kan det se ut ungefär 1/5-10 gånger.

https://www.dropbox.com/s/yfjmtga0v7tw4 ... .03.27.mov

https://www.dropbox.com/s/wcwtqww2wpx7w ... .03.43.mov

https://www.dropbox.com/s/1wzdymplmtyy8 ... .03.01.mov

 

Såhär "brukar" det se ut:

https://www.dropbox.com/s/m7o9fyagr3168 ... .00.36.mov

https://www.dropbox.com/s/bby2bh07vxxmp ... .00.10.mov

 

Onormalt?

Kan inte förstå att och varför den ville gå igång nÄr jag öppnade upp backventilerna i "soppapumpen" efter alla dessa drag...

post-105330-0-65905300-1407232916_thumb.jpg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skall det inte vara. Det förklarar antagligen också varför pumpen inte släppt igenom bränsle. Kolla reedventilen. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir verkstan får inte upp motorblocket.

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...