Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ervmad

Backslagsproblem VP S120

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett S120 drev och en Solé mini 23. Motorn byttes 2010, drevet mitten 80-tal. Allt har fungerat utmärkt efter bytet till idag...

 

Jag backar in mot en ledig långsidesplats med två båtar liggande fast akter om den platsen. Lagom framme skall jag lägga in fram och bromsa upp båten, men inget händer! Tjo och hej, rakt in i ena båten.... Tur i oturen uppstod inga skador...

 

Jag får tillslut stängt av motorn och förtöjt. Provar att starta igen och först inget driv i friläge, sedan driv bakåt när jag lägger i fram. Jag får inget friläge, men motorn stannar!?

Prov igen, och plötsligt funkar allt igen...

Jag kollar reglage och wire, inget onormalt att se.

Backslagsarmen arbetar normalt.

Jag kollar propellern (en flöjlande 3-bladig, där bladen roterar och ställer sig rakt när man seglar) tycker att det känns lite trögt just i mittläget, men inget alvarligt känns det som.

 

Vi går vidare för motor typ en dryg time och lägger till i naturhamn. Inga bekymmer att närma sig. Friläge en stund när ankaret förbereds, men när vi går in mot berget för att titta, och jag skall backa ut för att släppa ankaret, så känner jag att backen inte går i och motorn dör igen!?

Vi lyckas komma ut och in igen, men riktningsbyten funkar inte som de ska, och motorn dör...

Oljan ser fin ut på stickan, nivån ok.

 

Någon som har tips om vad detta kan vara?

Varför stannar motorn? Tomgången är ju alltid mycket stabil. Låser sig hela växeln så att motorn inte orkar?

Vågar man köra hem till bryggan, 5 timmars motorgång eller skall man gå direkt till närmaste varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har det hänt något i drevet, så att fram och backväxeln är i samtidigt, och låser ingående axeln. Det är därför motorn stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...