Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Smoothie

Två motorfrågor VP MD11c

Rekommendera Poster

Hejsan, har två frågor ang. min md11 som jag hoppas jag kan få hjälp med.

 

1. Har haft problem med sjövattenfiltret och sabbat impellern då filtret sög luft, fick spendera semestern med att stänga av och på vattenkranen på drevet, har fixat nytt filter nu. Men i jämförelse med andra båtar tycker jag att min spottar ut ganska lite vatten, enligt tempmätaren är det inga problem men när jag ska stänga kranen är det varmt i motorrummet, kanske ingen fara men finns det något sätt att öka trycket på vatten upptaget?

 

2. Detta är tydligen ett signum för md11 nämligen att det osar mycket om avgaserna och "rycker" mycket om avgaserna, skulle kunna vara dålig förbränning, finns det något att göra för att lindra detta "problem"?

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren igensatt?

Speciellt om du sabbat impellern... Vad du nu menar hände?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, den verkar surra som den ska. Det som hände när impellern gick var att sjövattenfiltret tjuvdrog luft så den fick inte upp kylvatten. Den funkar som den ska jag upplever bara att den spottar ut mindre kylvatten än andra båtar, å andra sidan har den en mycket liten impeller jämfört med många andra motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då är impellern inte skadad på så sätt att bitar av den åkt iväg.

Jag antar att du ändå bytt impeller?

Tips här är att smörja in impellern med ett tunnt lager glycerin...

 

En gammal MD tror jag ändå kan ha lite igensatta kanaler i värmeväxlaren.

Vilket bör ge motstånd och som konsekvens en något svagare "kylstråle?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla igen i värmeväxlaren, men när jag felsökte varför inget vatten kom i början av sesongen så gick jag igenom och lossade alla slangar och kopplingar, blåste genom dem samt hällde vatten med vattenkanna genom dem och allt verkade då flyta fint, men som sagt jag ska kolla det igen. Impellern är smord med glyserin så det är fixat, och nej den gamla impellern blev bara bränd i kanterna. Denna vecka kommer även nya sjövattenfiltret så då slipper jag öppna motorn och stänga kranen på s-drevet så fort jag lagt till, det känns ju bra :)

 

Oset får jag kanske leva med, enligt en båtgranne är md11an jävligt duktig på att osa och ryka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittad dina avrivna delar (vingar) från den gamla impelleren?

 

Dom åker antagligen inte ut i "röven", men sitter nå'n stans i värmevexlaren...............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dålig fors på sjövattnet blir det varmare vilket är lätt att känna med handen. Jag kollar ibland då slangen upp till hävertbrytaren sitter lätt tillgänglig i stuvfacket för motorreglage och instrumentbrädan. Trots att det var 22 grader kändes slangen knappt pissljummen. Tippar 30 grader på halv effekt kanske. Subjektivt javisst men en fingervisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer. Som jag sa innan, impellern gick inte sönder, den gick torr så den blev varm och bränders på vingarnas ändar och fick där med en yta som inte kan skapa vacum. Inga delar lossnade alltså.

 

Forgus31. Hävertbrytare? Menar du vacumventil? I så fall finns det ingen då motorn använder sjövattenfiltrer så som skydd om att få häverteffekt. Men då filtret blev defekt så kopplade jag, tillfälligt för att klara resan, vattenslagen direkt från intaget till vattenpumpen och stängde manuellt av kranen på drevet för att inte få häverteffekt (kranen av = inget vatten kan komma in).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om själva impellern är ny så kan resten av pumpen vara sliten. Kammen, locket slitbrickan och packboxar kan vara i behov av byte. Om locket och slitbrickan innanför impellern är slitna kan det uppstå kavitation inne i pumpen och då går impellern torr.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse. Pumpen är ny sen juni inklusive alla kopplingar så det är inget problem med den.

 

Kanske är avgasröken något jag hellre vill komma till rätta med. Såg att biltema har en motorolja som heter no smoke om den kunde avhjälpa något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då är den säkert inte sliten  ;).  Eftersom jag inte vet hur mycket vatten det verkligen kommer ur tjoaröret så försökte jag bara hjälpa till och gissa. Men det är ju inte direkt några stora pumpar dom där så några floder kommer det inte.

 

Har du kollat spridarna då? Min erfarenhet är inte att MD11:or är mer rykiga än andra smådieslar. Vad är det för kulör på röken ?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse, det enda är att jag tycker andra båtar spottar ut mer vatten än min, men har inte lyckats jämföra med annan båt med md11a. Men jag kanske bara får vara nöjd. I dag kom i alla fall det nya sjövattenfiltret :)

 

De jag mött säger att md11or osar, inte ryker, det luktar alltså mycket avgaser. Spridarna är servade så sent som 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det är inte lätt att gissa.

Men så länge den inte går i kok på så räcker ju kylningen. Dom där är faktiskt hyfsat lättkylda.

Om du orkar kan du ju alltid mäta tempen i expansionkärlet när du går för full i lite motsjö.

Kommer du inte över 95-98° då så ligger du ju bra till. I alla fall så länge du har gott om glykol i systemet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...