Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Svårt få kylskåpet kallt

Rekommendera Poster

Hej på er i värmen.

Mitt 4 år gamla (nya) kylskåp går nästan hela tiden för att hålla kylan. Kan det redan ha tappat kylmedium? Hur kolla?

 

Skåpet sitter utmed styrbordssidan som jag ofta har solen mot mitt på dagen. Utanför skrovet har jag mätt upp till 45 grader men för det mesta ca 28 grader dagtid. Det är ett 85 liters Isoterm som är 4 år gammalt. Behöver sätta termostaten på nästan max för att det ska hålla runt 7 grader med följd att det går nästan hela tiden.

Under kvällen och natten drog det på 10 timmar nästan 30 Ah utan att jag öppnade det en enda gång.

Jag vet inte att jag haft detta problem med skåpet tidigare.

Jag mäter iofs med en billig digitaltermometer från Classe men varorna i kylen känns ganska normalkalla när det hållit runt 7 grader.

Är medveten om att kompressorn behöver god luftväxling, helst med kall luft, för att fungera optimalt vilket den inte riktigt får med nuvarande placering men i natt var det runt 18 grader och då tycker jag att det borde ha gått betydligt mindre. Att ordna bättre luftcirkulation, tex med luft från botten av skrovet, är lite för vanskligt.

 

Normalt?

Tips på vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har mätt på kylen tidigare så du vet att det har hänt något?

Förlåt men måste fråga... Och hur mäter du förbrukning? Har du någon sorts battmeter?

Ja, det kan vara så att det har läckt ut kylmedium.

Finns firmor som kan sånt här...

 

Men nu när det varit rejält varmt så drar kylen mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Battmeter 3 som mäter min förbrukning. Ingen anledning att tro att den inte fungerar som den ska. Det är ju frågan om att jag behöver ställa upp reglaget så pass mycket så att kylen går nästan hela tiden som gör mig frågande.

Jag har inte något minne av att jag har behövt sätta upp reglaget på kylen så mycket tidigare men å andra sidan har jag inte med den här båten varit med om så varm sommar.

 

Förslag på företag som kollar/fyller köldmedium?

Måste tillstå att det känns lite obekvämt att demontera kylen. Tung sak som sitter trångt. Och dessutom ta den till en firma för koll om det är ett normalt beteende i den här värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman kan komma till dig...

 

Men min egen kyl drar dubbelt just nu. Normalt bedömer jag. Det var därför jag undrade om du visste vad köket brukar dra, dvs när det är elva grader ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman kan komma till dig...

Men min egen kyl drar dubbelt just nu. Normalt bedömer jag. Det var därför jag undrade om du visste vad köket brukar dra, dvs när det är elva grader ute?

Hehe...

Då betraktar jag det som normalt också!

Tack för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt waeko kyl får jobba hårt nu också. Är minst 30 grader i båten dagtid och det blir ju inte direkt kallare på natten. Har ingen mätare men jag tycker att den går minst dubbla tiden mot om det är lite kallare ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, fick ställa upp termostaten nu när det var så här varmt för att få 7-8° i kylen, vid tidigare termostatläge så blev det bara 12° i kylen. Ölen blev inte kall ju :(

 

Trodde också att kylen tackat för kaffet men då det hjälpte att ställa upp termostaten en markering så hoppas jag att det är värmen som är boven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompressor står under durk i stuven. Jag satte en fjärrtermometer i kondensorn och den visar 27-35 gr. Nu tänkte jag naja fast någon meter 8 mm kopparrör i kondensorn, sätta en akvariepump i en "boj" (pastbruk). Vatten till pumpen genom en 2 m plastslang som får hänga ner i sjön. Det borde ge ett ingående vatten på runt 20 gr och göra livet betydligt enklare för kompressorn. Vi får se vad det blir, det är en enkel snabbfix när man ligger stilla och det är varmt.b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input!

Det där med vattenkylning har säkert positiv effekt även när det inte är så varmt.

 

Jag har svårt att ordna vattenkylning av min kompressor men skulle kanske kunna dra en slang ner till under vattennivån i båten. Slangen skulle i så fall bli ca 4 m lång och ha samma dimension som vattenslangarna.

Är det lönt att göra ett sådant arrangemang eller är slangen för lång/klen?

Vad har man för fläkt till detta? Hur matar man den? Via kompressorns fläkt eller annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade ett nytt kompressoraggregat i våras, på det satt en fläkt monterad. Man skulle ta luft från ett svalt utrymme stod det i monteringsanvisningarna, så jag sågade ett hål med dosfräs i basinredet och monterade en stos och en 100 mm aluminiumslang ocm jag drog fram till kompressorn.

Arrangemanget fungerar perfekt, luften som tas ur basinredet har samma temperatur som omslutande vattnet. Som bonus slipper jag en vattenpump, slangar som kan läcka etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompressor står i ett utrymme som till stor del ligger under vattenytan. Men det sker en luftväxling så temperaturen blir några grader högre än vattentemperaturen. Med 26 gr i vattnet blir det oftast över 30 vid fläkten och kompressorn får jobba mycket. Men solen lyser och det finns gott om energi. Kompressorn klarar att gå kontinuerligt, inga problem, men då blir det också varmare i utrymmet runt kompressorn, plast är inte så effektivt på att leda bort värme. Men kompressorn är liten och blir det för varmt orkar inte kompressorn hålla ner tempen i kylboxen.

Jag tycker det kan vara värt att testa att vattenkyla kondensorn. Vatten är ju oändligt mycket bättre på att transportera energi än luft. Pumpen är en dränkbar akvariepump som drar max 400mA. Den kopplas så att den går samtidigt som fläkten. Släpper man ner sugslangen några meter så är vattnet genast betydligt kallare men det funkar ju bara när man ligger stilla.

Om det hela fungerar bra så blir det en permanent lösning, förhoppningsvis kan jag då ta in vatten längst ner i kölen. Troligen behövs inte fläkten om då heller.

 

För ett kylskåp som ofta står så att det är svårt att få sval luft till kondensorn borde detta kunna vara en bra lösning, meteorologerna säger ju att vi får mer och mer extremt väder.

 

Anekdot: Vi gjorde ett experiment med en dränkbar pump där sugslangen släppte ned till ca 10m djup. Sen fick vattnet passera ett värmebatteri från en bil. Tyvärr drog det en del ström men det blev väldigt svalt och skönt ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte överföra kylan från vattnet? Fäster du kylvattenslingan på kondensorn, eller? Blir inte så hög verkningsgrad då, tänkte jag, så även om vatten är grymt mycket bättre på att transportera bort värme jämfört med luft undrar jag om detta är så effektivt, men det lär ju visa sig.

 

Min fläkt går samtidigt som kompressorn. Det är så original. Det betyder att skåpet som aggregatet sitter i är några grader varmare, men jag får snabb avkylning när kylen går.

 

Jag var ute nästan hela förra veckan i över trettiogradig värme. Tjugofyra i vattnet. Jag har två 18 W solpaneler. Två 75 A förbrukningsbatterier av enklaste typ. Kylen är liten, c:a 40 liter och byggd av 50 mm PU-skuvor. Lite motorgång vid avsaknad av vind och in- och ut ur hamnar.

Summa; kall kyl (+6 grader) och inga batteriproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte överföra kylan från vattnet? Fäster du kylvattenslingan på kondensorn, eller? Blir inte så hög verkningsgrad då, tänkte jag, så även om vatten är grymt mycket bättre på att transportera bort värme jämfört med luft undrar jag om detta är så effektivt, men det lär ju visa sig.

 

Min fläkt går samtidigt som kompressorn. Det är så original. Det betyder att skåpet som aggregatet sitter i är några grader varmare, men jag får snabb avkylning när kylen går.

 

Jag var ute nästan hela förra veckan i över trettiogradig värme. Tjugofyra i vattnet. Jag har två 18 W solpaneler. Två 75 A förbrukningsbatterier av enklaste typ. Kylen är liten, c:a 40 liter och byggd av 50 mm PU-skuvor. Lite motorgång vid avsaknad av vind och in- och ut ur hamnar.

Summa; kall kyl (+6 grader) och inga batteriproblem.

Vattnet ska gå igenom ett glödgat kopparrör som najas fast med koppartråd mot kondensorn. Hur bra det fungerar får vi se men liknande experiment har fungerat bra.

Jag har satt en fjärrtermometer vid kompressorn för att kunna följa temepraturen och jag ser att det blir klart varmare än vattnet.

Din kyl verkar fungera väl, härligt. Nu har vi visserligen lite varmare i vattnet här ;) (27,3 gr 0,5m under vattenytan häromdagen)

När min båt ligger i sin hemmahamn och det är tillstängt så blir det väldigt varmt ombord, när jag är ute är det betydligt bättre. Men jag vill ha kylen igång hela sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har haft samma problem i medelhavet och i Holland på sommaren.

Jag löste detta med mer isolering PU 100mm.Kingspan

Och en kyl-tank från Tectanks http://www.tek-tanks.com/

 

Det blev kanon bra.

 

-6grader i frysfack

ett par plus i resten av boxen.

kompressorn går 3min 2 till 3 ggr i timmen.

 

137 liter

frigoboat kompressor+förångare.

 

 

 

Cola och chokladmjölk flyttas innan den fryst :D

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vår kompressor går lite mer än vanligt i den härliga sommarvärmen. Viktigast är att ha kylen väl isolerad så att kompressorn inte behöver arbeta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur isolerar man ett vanligt (85 l) kylskåp?

Inbyggnadsboxarna är ju ganska lätt att förstå hur man isolerar men ett skåp som man monterar genom att skjuta in i en glugg precis så stor som skåpet, hur isolerar man det?

Har funderat på att isolera utrymmet bakom men det är ju där kompressorn sitter och den ska ju ha så mycket luftväxling av kall luft som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du har lite pyssel i höst/vinter! Om det drar 3A i snitt under natten så låter det absurt mycket. Jag skulle börja med att stoppa in en fjärrtermometer i närheten av kondensorn för att se hur varmt det blir där. Kanske är luftcirkulationen för liten? Sen blir det till att plocka ut kylen, kolla att det inte finns skador på isoleringen med en IR-termometer. Det bästa är ju att plocka hem kylskåpet över vintern och kolla upp hur det uppför sig. En Turnigy energimeter är ett bra hjälpmedel. Är tätningen i dörren ok? Lägg en termometer nedanför! Tilläggsisolera är alltid bra men inte alltid så enkelt rent praktiskt.

När min båt ligger stilla så blir det varmt inuti, då lägger jag en dyna ovanpå kylboxen och det märks direkt på strömförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylskåp/kylboxar där kompressorn sitter monterad under/bakom kylen och där det är dålig ventilation till kompressorn skapar ju onödig elåtgång. Om kompressorn värmer luften runt kylen så blir ju kylläckaget större från kylen. Värmen från kompressorn (egentligen kondensorn) måste bort genom bättre ventilation, eller t.ex. vattenkylning som det skrivits om i tidigare inlägg, för att skapa en bättre temperaturdifferens mellan kylens in och utsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...