Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
rajjaa

Läckage från propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag blev ägare till en Örnvik 660 under 2013.Båten är från 79 med en 33 hk Yanmar. Förra ägare sa att det var normalt att det kom in lite vatten genom propelleraxel efter en tids gång då det är ett sk. vattensmort lager/axel. Inga större mängder, men så kan man ju inte ha det tycker jag. Har läst att man ska trycka in lite fett i vissa lager. Mitt lager ser ut som en mässinghylsa där det sitter en typ mutterskalle 13 mm med ett litet litet hål i där det kommer upp lite vatten. Är muttern till för att lossa och fylla med fett i hålet. Någon som vet? Återkommer med bild.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att många säger att det ska läcka lite vatten, från axeltätningen. Och att man ska trycka i fett om det läcker för mycket. I min värld betyder "Tätning" något som håller tätt. Om jag vore du, och om det finns plats, skulle jag i vinter byta axeltätning, till en underhållsfri. Till exempel PSS. Då slipper du allt slabbande med fett. Det är heller inte speciellt miljövänligt att trycka ut fett i sjön. För det är ju där det hamnar till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...