andreas86a 4 Postad 27 Juli , 2014 Hej! har en mercrusier 454 7,4 liter med bravo 2 drev i min båt! för någon vecka sen så började startmotorn slira lite när man skulle starta,väntade man nån minut så gick det bra att starta motorn.i fredags när vi skulle åka hem från fifång mot trosa så klickade det när vi skulle starta,slog några gånger med hammaren på startmotorn och den fick motorn att gå runt i ca 5 sekunder. efter det klicka det inte alls,hände ingenting när man vred på nycklen,provade med startkablar från ett separat batteri på samtliga i båten (5) stycken,utan framgång.blev bogserade in till hamen,tog loss startmotorn och det rann ut vatten från den. köpte ny startmotor i fredags och monterade den igår,forfarande klickar det bara. har kollat samtliga batterier som är ok,har även kollat oljan och stiften,allt ser bra ut,ska byta startrelä imorgon,någon som har nåt mer förslag på vad det kan vara? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 28 Juli , 2014 (redigerade) Hej, skulle väl vara kablaget i så fall.Rengör anslutningar från oxid, räcker med milli-ohm i det grova kablaget för att tappa spänning på vägen*. Kolla även startreläets kablage, exempelvis startnycklar kan krångla, för dålig spänning på reläets magnetspole ger dåligt kontakttryck som kan bränna** reläets kontakter snabbt.[*) Vid t.ex. startström 300A ger 10 milli-ohm ett tapp på hela (I*R) 3V, helt oacceptabelt. Om du har en multimeter så använd volt-området under korta startförsök för att leta tapp i grovkablaget, ohm-mätarn funkar knappast vid så låga resistanser.**) Vid exemplets 300A och kontaktresistans 10 milli-ohm utvecklas (I2*R) 900 watt värme i den lilla kontaktpunkten!] Redigerad 28 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas86a 4 Postad 31 Juli , 2014 hej!Det va oxid på kablarna på startmotorn!tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Juli , 2014 varför var det vatten i startmotorn? och varför byttes den om felet var oxid på kablar? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas86a 4 Postad 31 Juli , 2014 av någon anledning så va det rätt mycket vatten under motorn som skvätte upp i startmotorn när motorn va igång,såg inte det förns efter en stund och pumpade ut allt vatten,efter någon vecka så började startmotorn slira och när jag tog bort den va den full av vatten..verkar som att det läcker in lite vatten när man kör.bayliner 2855..är blött under styrarmen som går ut till drevet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser