Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skoffan

Mont propp aq290 duoprop

Rekommendera Poster

Hej ska montera på bakre propellern på drevet,främre sitter redan på, men saknar brickorna/ distanserna som ska sitta emellan.

Har nyss köpt båten och har aldrig hållt på med duopropp förut.

Blir osäker på vad det är för brickor jag behöver ha emellan. Som det är nu så lägger sej propellrarna emot varandra.Vad behöver jag köpa.?

http://drevdelar.se/bricksats-for-bakre-propellermutter-dp-dpg. Räcker det med detta som jag länkar till?

Mvh en aq 290 amatör ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteviktigt med stoppbricka/ ev. Linavskärare för båda propellrarna. Saknas dessa åker proppen fram och skaver på drev/ alt. Mellan propellrarna. Du ska alltså trä på en stoppbricka innan du trär på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Så om man kollar på länken så är det alltså nr 40 jag ska ha? Behöver jag också ha 45,46 eller sitter dom i propellerkonan som jag har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 40a på bilden. Jag har även plastbrickan 46 men inte distansringen 45. Antar att jag har en större kona. För mig har tryckbrickan liksom fastnat i den yttre propellern och följt med den ut. Tog ett tag innan jag insåg att den var separat. Kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 45. (plastring ) behövs inte på A5 och uppåt däremot på A4 och neråt då dessa proppar är lite kortare i navet. Vet inte hur det är med B-serien.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är samma drev men kanske kan vara intressant att titta på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var iväg och köpte stoppbricka (art:3858458) idag och monterade på propellern. Men blir ändå för tajt när man skruvar åt propellerkonan så att dom blir helt stumma och inte går att snurra på..

Frågade ang linavskäraren om man behövde ha den, fick som svar att den var onödig och hade utgått ur sortimentet.

Är det så att det ändå är den jag behöver ha för att få rätt glapp emellan propparna?

Är det någon som vet vad jag har för betäckning på mitt drev? DP-A1 el. DP-A? eller om det går att söka på drevnr någonstans.

Mvh Kristofer

Redigerad av skoffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linavskärare ska inte vara nödvändigt. Däremot har jag hört att det finns två typer av bricka, iallafall till den bakre propellern? Ingen aning om tjockleken kan diffa på de. Ta med propeller till penta, de kan hitta rätt kanske? Eller så kanske den främre propellern inte tryckts in ordentligt? Om något ligger fel på nåt vis. Mina reflektioner.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet är löst!!

Han jag köpte båten av hade skickat med fel propeller! Den inre( B6)satt på när jag fick båten och så fick jag den yttre (B5) i handen.. Har alltså försökt få på en b5 bakom en b6...hade ingen aning om att det fanns olika & så tog jag för givet att jag hade fått med rätt propp.

Känns lite skumt det här, känns inte som ett lika bra köp längre:(

Så idag blir det att inhandla en ny propp och montera. Ska även försöka få ta på säljaren...

Tack för all hjälp! Varit till stor hjälp!

Mvh kristofer

Redigerad av skoffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...