Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Bohman1

Bravo 3 utan olja

Rekommendera Poster

Åkte ut från en vik imorse där det var riktigt mycket alger. Gasade sedan på upp till marsch när motorn

Blivit varm. Efter 5-10 min skriker smartcraftinstrumentet och visar att motorn är varm.

Jag drar direkt i neutral och stänger av. Tempmätaren verkade dock inte visa någon speciellt för hög temp.

 

Blev bogserade in till hamn och blev släppta precis utanför bryggan så vi startade och la till själva då tempen gått ner under tiden. har upptäckt att det i stort sätt inte är någon drevolja kvar i lilla behållaren vid motorn. Har även kollat Sjövattenfiltret i hopp om att det kletat igen av algerna men det såg bra ut.

Drevolja kommer imorgon och då tänkte jag starta och låta den gå på tomgång tills den blivit varm. Impellern verkar meckig att komma åt. Tips och trix?

 

Mercruiser 350 mag mpi. Bravo 3

Sea ray 260 -04 ca 400tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevolja i lilla behållaren vid motorn? Är det inte drevhydrauliken du kikat på? Olja i drevet kan väl bara fyllas och kontrolleras från utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en flottör i behållaren för drevolja som varnar när nivån blir för låg skulle misstänka att det var det som larmade. Fyll på olja och provkör igen, håll koll på tempmätaren ta även en titt på behållaren så det inte försvinner olja någonstans. Hade själv en läcka på slangen på utsidan av båten, mellan drevet och skölden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bytt olja i drevet, är det fullt normalt att nivån i behållaren sjunker,efter ett tag, då luften som finns högst upp i drevet, bubblar ut genom slangen, och ersätts med olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade båten på tomgång idag tills den blev varm, funkade klockrent. Körde sakta, funkade bra. Körde 10 distans i marsch och plötsligt tjuter det och varnar för varm motor trots att jag hållt extra koll på Tempmätaren och den vart på 85*. När det tjöt sedan hade den plötsligt hoppat upp till 99* på den digitala i smartcraftinstrumentet och närmare 120* i den analoga.

 

Jag lät motorn svalka sig lite och försökte sen starta igen men motorn klickar i stort sätt bara. Startmotorn hinner knappt börja snurra innan den slutar. Blir att ringa försäkringsbolag och varv under morgondagen... Kul med båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...