Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
22nimo

Skumt.(Penta v6 aq175a)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en Nimo 22 med en Aq 175a (170hk) och ett 270 drev.

Men båten gör bara 22 knop på 4800 varv,som ska vara max varv.

Och på 17 knop dricker den  2,2 l/d,

 

Allt mätt med Garmin Gps och flödesgivare.

 

Båten borde väl  gå fortare än så ?

För båten väger ju inte mer än ca 1500-1800 kg

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde åtminstone komma upp i närmare 30 knop. Hur mycket varvar den om du gasar max under färd? Ifall du kan övervarva den så har du en propeller med för låg stigning. Med rätt stigning så når man maxvarv men inte mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Nimo 22 med en Aq 175a (170hk) och ett 270 drev.

Men båten gör bara 22 knop på 4800 varv,som ska vara max varv.

Och på 17 knop dricker den  2,2 l/d,

 

Allt mätt med Garmin Gps och flödesgivare.

 

Båten borde väl  gå fortare än så ?

För båten väger ju inte mer än ca 1500-1800 kg

17 knop måste vare en urusel fart att köra i, båten har ju knappast kommit upp helt ur vattnet vilket gör att soppa förbrukningen skenar.

 

Jag har en Coronet 21 med en Aq175a och har en max fart på ca 30 kn vid maxvarv 4600-4700 rpm marchar 23 kn vid 3700 rpm. Förbrukningen ligger då på ca 1,7-1,8 l/d (flödesmätare). Båten är tyngre än din, strax över 2 ton och har 24° skrov vilket gör den mer tungdriven.

 

Nu har jag visserligen gjort en förändring på motorn som gett en klar märkbar effekthöjning. Vilket också föranledde ett propeller byte till en skruv med högre stigning.

Tidigare så låg marchfarten på ca 20 knop vid 4100 rpm och båten var seg upp i plan.

 

Nu å drar det hela vägen upp i plan utan några protester och har en högre marchfart vid lägre varvtal med nästan lika soppaförbrukning som tidigare. Båten tål också mer last utan att sega upp i plan.

 

Förändringen består av nytt Edelbrock performance insug och en Edelbrock fyrportsförgasare (Marine 1409 bestyckad för V6 )

 

3,8 liters V6:an är en GM i grunden och den användes också av Mercruiser i 2 versioner en 170 och en 185 hästars. Volvo anv. 170 hästaren till Aq175a.

Efter en hel del efterforskning så kom jag fram till att det ända som skiljer 170 och 185 hästaren är förgaseren och insuget.

170 hästaren har 2 ports och 185 hästaren har fyrports.

 

Edelbrock insuget är mer effektivt än original så det ger troligtvis lite mer kusar.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde åtminstone komma upp i närmare 30 knop. Hur mycket varvar den om du gasar max under färd? Ifall du kan övervarva den så har du en propeller med för låg stigning. Med rätt stigning så når man maxvarv men inte mer.

 

Jag har inte provat än om motorn varvar högre än 4800 varv.

Men bra tips med ev övervarvning. Så det blir att prova och återkomma efter att jag varit ute igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en Nimo 22 med en Aq 175a (170hk) och ett 270 drev.

Men båten gör bara 22 knop på 4800 varv,som ska vara max varv.

Och på 17 knop dricker den  2,2 l/d,

 

Allt mätt med Garmin Gps och flödesgivare.

 

Båten borde väl  gå fortare än så ?

För båten väger ju inte mer än ca 1500-1800 kg

17 knop måste vare en urusel fart att köra i, båten har ju knappast kommit upp helt ur vattnet vilket gör att soppa förbrukningen skenar.

 

Jag har en Coronet 21 med en Aq175a och har en max fart på ca 30 kn vid maxvarv 4600-4700 rpm marchar 23 kn vid 3700 rpm. Förbrukningen ligger då på ca 1,7-1,8 l/d (flödesmätare). Båten är tyngre än din, strax över 2 ton och har 24° skrov vilket gör den mer tungdriven.

 

Nimon ska visst vara rätt lättdriven och plana vid ca 14 knop ??

Fast oavsett så var 17 knop där båten i stort sett gick snålast, vid maxfart 22 knop drog båten naturligtvis mer.

Påväg dit fanns det till och med varvtal där båten var uppe i ca 3,5l/d och det där är ju vansinnigt. Nästan så att jag börjar undra om flödesmätaren visar fel.

Jag ska åka ut till båten i dagarna, dra upp trimplanen och köra i maxfart så får vi se vad som sker om båten går att övervarva.

 

Kan det möjligen vara så att båten en gång i tiden gått med en aq130 motor och att man bara bytt motor och inte drev ? Hur skulle detta i så fall visa sej ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

B 1.61:1 v8, v6

C 1.89:1 Raka 6cyl aq170

D 2.15:1 4cyl

 

b, c, eller d sitter bakom propellern instansat bakom zinkanoden ( ringen).

 

Troligtvis är det så med aq130, för Aq175a levererades inte 270 drev, och sitter original propellern kvar så borde det bli ditt fenomen, dålig fart och högt varv. Men som sagt du borde ha rejält övervarv.

 

Om du ska prova max varvet så dra av om du märker att den vill varva över 5000 rpm, maskinen mår inte väl av att komma över 5500 rpm.

 

Kolla om det står något på propellern, du bör ha en propeller typ 15 x 15 eller 15 x 17.

Jag kör med 15 x 15 just nu.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

B 1.61:1 v8, v6

C 1.89:1 Raka 6cyl aq170

D 2.15:1 4cyl

 

b, c, eller d sitter bakom propellern instansat bakom zinkanoden ( ringen).

 

Troligtvis är det så med aq130, för Aq175a levererades inte 270 drev, och sitter original propellern kvar så borde det bli ditt fenomen, dålig fart och högt varv. Men som sagt du borde ha rejält övervarv.

 

Om du ska prova max varvet så dra av om du märker att den vill varva över 5000 rpm, maskinen mår inte väl av att komma över 5500 rpm.

 

Kolla om det står något på propellern, du bör ha en propeller typ 15 x 15 eller 15 x 17.

Jag kör med 15 x 15 just nu.

Nu har jag kollat drevet.

Och drevet har fel utväxling. Utväxlingen är 2.15:1 och ska vara 1.61:1

(stod 2.15 instansat på ringen bakom zinkanoden)

Propellern som sitter på är en 15x15.

 

Så alternativen som ges är att antingen byta ut det för övrigt väl fungerande drevet.

Eller att byta undre växelenhet. Alternativt behålla det som sitter på med dålig kör ekonomi och fart som följd.

Nu tillhör ju inte jag den mest tekniska på marin guiden.

Så frågan blir ju vad kostnaden blir för att leja bort jobbet och om det är värt kostnaden ??

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske korkad fråga, men kan man inte kompensera drevets utväxling med en annan propeller ..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta en kanske korkad fråga, men kan man inte kompensera drevets utväxling med en annan propeller ..?

 

Då är ju frågan vilken propeller jag borde ha ?

Nu har jag en hs propeller 15x15.

Och rätt varvtal på motorn, men fel max fart (23 knop) och en bränsle ekonomi som är uppåt väggarna.

 

Har även skickat en förfrågan till ett av propellerföretagen i landet.

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gäng olika propellerförsäljare som kan räkna fram det och sälja rätt propeller. Har du tur, och propellern din är i gott skick, kan de ta den i inbyte och du får några kronor för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...