Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
johannyman85

Evinrude 90 Ficht dör på fullgas

Rekommendera Poster

Hej, nu ska ni få något att fundera på..

 

Har en Ficht 90hk sedan 2 dagar tillbaka som var på service för 1 år sedan, har inte gått i sjön sedan dess, la i båten i går för att köra men efter någon minut på tomgång så dog den, men startade direkt när jag vred om nyckeln igen.'

 

Var ut idag och bytte soppa i tanken samt klämde i en flaska spridarrengöring men båten vägrar gå på mer än 20% gas, då dör den och om jag inte är snabb nog med reglaget mot nolläget så kommer motorn att stanna. Varvettalet pendlar ganska mycket.... Soppafiltret skall tydligen vara nytt men båten hade som sagt inte gått på 1år. Slangar och blåsa är bytta men jag funderar på om det är underdimentsionerat då felet känns som ett uppenbart "soppabrist" problem eller vad tror ni?

 

Båten servades med bl.a stift (monterade rätt) membran i soppapump bytt, och diverse servuicepunkter gjordes.

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag tycker kan vara felet är om bränslepumpen inte fungerar som den ska så att motorn får för lite bränsle som du säger, titta på tändstiften hur dom ser ut, är dom kolsvarta så "dränker" sig motorn är de väldigt vita så får den för lite, är dom "kaffebruna" så är det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo fast pumpen är nyrenoverad så den borde vara ok. Hittade idag en fet plugg i röret som går ner i tanken, sedan så gick båten kanon en kvart med något lågt varvtal 4800rpm som Max! Och efter ett tag så blev det som vanligt igen, men ja är ganska säker på att det är förfiltret som är pluggat då blåsan tappar kraften och den går bättre om man pumpar på blåsan! Ska koppla förbi förfiltret i morgon. Även det är nytt men tanke på hur det såg ut i tankfiltret så kan det vara skrot, annars så byter ja tank...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...