Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
boatdriver33

evinrude 4hk 2 takt kyler dåligt

Rekommendera Poster

hej

 jag har en evinrude 4hk 2 takt som kyler men kyler dåligt och om man är ute på sjön och åker så värme nyper den efter 20-30 min körning. sen när man kommer hem så har jag en tunna jag testar motorn i och då startar den igen, har kollat så att alla kanaler är öppna och att paddeln som pumpar runt vattnet är hel och går runt, har även testat att blanda fetare bensin. finns det något att göra eller är det bara att köra den på tippen?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen, står den som vanligt?

Dvs... När bytte du impeller senast?

Du har väl olja i soppan antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Novis men skruvat på föregångaren med positivt resultat. Den var på tre hk och från mitten av sextiotalet. Någon eller en kylkanal var igångsatt men gick att borra upp. Det var som sten nästan. Med kanalen igensatt kom visserligen strålen fint men stället som igensatta kylkanalen blev förstås inte kyld. Kanalerna är inte alltid i serie så skvallerstrålen ljuger. Topplocket plockades av och då syntes den igensatta kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstråle gissar jag att är där "kylarvattnet" kommer ut, utsläppet sitter under vatten ytan så jag inte om det kommer ut något vatten mer än att det kommer lite ur "avgashålen"

 

Impeller är det den som pumpar runt vattnet? Om det är den så har då aldrig någon i familjen bytt den och vi har ägt den i säkert 25 år

 

Såklart har jag oljeblandad bensin

 

Kan ta bilder på någon om ni undrar hur det ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...