Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hosse

Evinrude 90 hk V4 VRO med en röd kran - fråga

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en gammal Evinrude / Johnson 90 hk VRO motor på båten jag köpt. Den kan vara svår att starta till tider, men när den väl startar, så går den jättefint. Det jag har märkt är att om jag fipplar på den röda kranen som sitter i framkant av motorn under kåpan, så går den finare på tomgång. Dvs lättare att starta. Men när den står optimalt, den kranen, så tycker jag att båten går saktare och varvar inte ut helt. Motorn kan också vara svårartad när den är varm.

 

Allt verkar ha nåt med denna kranen att göra. Nån som egentligen vet vad denna kranen gör? Tomgång, blandning eller nåt helt annat?:-)

 

Stort tack i förkant!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du pillar på ett manuellt "nöd-reglage" för chokespjäll eller primerventil på en motor som normalt har denna funktion automatiserad eller fjärrstyrd. Dvs nån anordning avsedd att feta bränsleblandningen vid kallstart. Om funktionen inte är automatiserad utan bara fjärrstyrd är det ganska vanligt att detta aktiveras genom att trycka startnyckeln inåt. Har du ingen instruktionsbok till motorn..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...