Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
hojtare

Septitanken exploderade

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Egentligen så var det en propp/serviceöppning som gav vika.

 

Fick veta att luftslangen skulle vara stängd och kulventilen under durk öppen, sen var det bara att pumpa ut skiten. Drybowl=tömning, flush=om man ville skölja rent tanken.

När det verkade vara fullt så man inte kunde pumpa, mitt i natten och trött öppnade jag kranen under durken för att pumpa ut, men hade glömt att stänga luftventilen. Det blev en explosion i durken där skiten slog i taket, en liten servicelucka stängd med gummiring hade gett vika då trycket blev för stort.

 

Det lite märkliga är att det inte går att tömma även med luftkranen stängd. Dock så påverkas trycket i tanken om man öppnar o stänger ventilen under durk(under vattenytan.) Jag står inför problemet att det inte går att tömma tanken på vanligt vis med handpump, men det släpps in vatten om man öppnar kulventilen under durk. Någon som vet hur jag ska ta mig an problemet, jag misstänker att det kan vara ngt med luftventilen som spökar?

Mvh Peter

 

Idag ska jag gå ner med en tunn metalltråd(galge)och försöka fiska upp eventuella stopp i tanken.

Redigerad av hojtare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...