Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
auxvoice

Gummibåtar era erfarenheter

Rekommendera Poster

Tänkte att vi skulle dela med oss om våra erfarenheter när det gäller gummibåtar, då tänker jag,

-Hållbarhet (hur länge den klarat legat i vatten konstant, detaljer, håller tätt, osv.

-Material, pvc eller hypalon.

-Skrov, v-botten går bra i vattnet?

Osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en förut men efter punka 2 gånger på en säsong den var ca 4 år. Då åkte den i kontainern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybliven ägare sedan förra året. Får återkomma med erfarenheter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en gummibåt som tål att vara i solen i decennier och att stöta emot klippor och stenar skall man leta upp en gammal Avon - gummibåt i materialet Hypalon. 

De må vara ålderdomliga och inte "fina" sett med nutida ögon, men hållbarheten är monumental!

 

Vår är från mitten av 1960-talet, c:a 50 år gammal och fortfarande fullkomligt användbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Zodiac som akterspegeln ruttnade på, den var, om jag har hyfsad info, från år 2000.
Jag bytte akterspegel och reparerade några små hål som blev till under min rekonstruktion förra våren. den var soljjusmatt men helt fungerande annars. Sålde den, för jag ville ha en lite mindre som går att kränga upp på däck vid längre överfarter. Den nya är en AQ. Den e fortfarande i perfekt skick efter säsong ett..

Du kan ju alltid påminna mej om några år och höra hur AQ-n Mår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummi jolle är ett nödvändigt ont om man gillar att ankra med båten.

 

Vi kallar det syndromet "dingy butt"........lol

 

 

Man sitter kass och är våt i rumpan efter ett möte/svall,men de är rätt kul när det är varmt.

 

Jag tror man blivit gammal.... :D

 

 

 

Hypalon/avon som vi har,still going strong,8hk 2-takt... :wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny gummit för en månads sedan (bra pris) på "bryggan".(Aquasmart light)  Började med att fotpumpen var trasig, men den byttes till en hel utan problem.

 

Vi ska köpa en elmotor till denna I vår + batterie.

 

På elmotorn är vi med det klara, men vilket batterie rekomenderas? och skall det sitta I jollen? :wacko:

 

//B

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hypalon är helt klart mycket mer hållbart, tål sol hur länge som helst (nästan) utan att bli kladdig. Hypalon är vad jag förstår betydligt dyrare än PVC.

 

Varken PVC eller Hypalon tar skada av vatten, det största problemet är nog att det växer olika saker på båtar som ligger i vatten.

 

Vilken botten man väljer beror på vad man är ute efter.

  • En V-bottnad båt - typ RIB - går ofta bättre i vattnet efter båten och kan plana med en lite större motor, men den blir ju tyngre att lyfta ombord och tar större plats när den är hoppackad.
  • Är målet att komma från båten till land på enklast och billigast sätt så räcker det bra med en flatbottnad jolle utan hårt skrov.
  • "RIB-jollen" är dyrare än den flatbottnade jollen utan skrov.

Mackey

 

PS

Hittade en länk som verkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har de tre senaste säsongerna släpat på en rätt liten gummibåt med högtrycksdurk och V-botten (en uppblåsbar korv under durken som spänner ut botten). När den tar slut efter några år - jag har ingen stor tilltro till kvaliten i kinesernas gummiduk - så kommer jag garanterat att skaffa en ny jolle av liknande typ.

 

Fördelar (i mitt tycke): Stadig durk att kliva på. Skapligt stadig att släpa på i segelbåtsfart. Väger inte mer än att det går att dra upp den mot akterpulpiten för att inte vara ivägen vid tilläggningar. Går att hissa upp med spinnakerfallet och lägga på fördäck om jag vill få bort den helt från vattnet. Om jag vill bli av med den helt och hållet så går det att packa i väska och stuva undan (men det är en rätt stor väska - högtrycksdurken tar lite plats).

 

Med 3,5 hk på akterspegeln så planar den om jag är ensam ombord och då går det undan rätt bra.

 

Nackdelar: Man får vad man betalar för när man köper lågprisjolle - alla små snören som ska säkra smådelarna på jollen är redan försvunna. Hur livslängden på själva jollen är får framtiden utvisa. Den lär inte hålla lika länge som min gamla (drygt 20 år), Men inköpspriset var mindre än hälften av vad min gamla jolle kostade i slutet av 80-talet. Så kostnad/år kommer nog att vara ungefär densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en gammal zodiak, passar oss perfekt, lätt att stuva undan och inga beskymmer att släpa efter när det är aktuellt, har en 2 hk 2 taktsmotor till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hypalon är helt klart mycket mer hållbart, tål sol hur länge som helst (nästan) utan att bli kladdig. Hypalon är vad jag förstår betydligt dyrare än PVC.

 

Varken PVC eller Hypalon tar skada av vatten, det största problemet är nog att det växer olika saker på båtar som ligger i vatten.

 

Vilken botten man väljer beror på vad man är ute efter.

  • En V-bottnad båt - typ RIB - går ofta bättre i vattnet efter båten och kan plana med en lite större motor, men den blir ju tyngre att lyfta ombord och tar större plats när den är hoppackad.
  • Är målet att komma från båten till land på enklast och billigast sätt så räcker det bra med en flatbottnad jolle utan hårt skrov.
  • "RIB-jollen" är dyrare än den flatbottnade jollen utan skrov.
Mackey

 

PS

Hittade en länk som verkar bra.

RIB står för "rigid inflatable boat" vilket innebär att underdelen är i glasfiber eller annat hårt material, alltså inte det samma som uppblåsbar botten med V-form. Bara ett litet klargörande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hypalon är helt klart mycket mer hållbart, tål sol hur länge som helst (nästan) utan att bli kladdig. Hypalon är vad jag förstår betydligt dyrare än PVC.

 

Varken PVC eller Hypalon tar skada av vatten, det största problemet är nog att det växer olika saker på båtar som ligger i vatten.

 

Vilken botten man väljer beror på vad man är ute efter.

  • En V-bottnad båt - typ RIB - går ofta bättre i vattnet efter båten och kan plana med en lite större motor, men den blir ju tyngre att lyfta ombord och tar större plats när den är hoppackad.
  • Är målet att komma från båten till land på enklast och billigast sätt så räcker det bra med en flatbottnad jolle utan hårt skrov.
  • "RIB-jollen" är dyrare än den flatbottnade jollen utan skrov.
Mackey

 

PS

Hittade en länk som verkar bra.

RIB står för "rigid inflatable boat" vilket innebär att underdelen är i glasfiber eller annat hårt material, alltså inte det samma som uppblåsbar botten med V-form. Bara ett litet klargörande.

 

Jag menar just RIB, inget annat.

 

Jag har ingen erfarenhet av uppblåsbara V-bottnar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa köpte en nya svart/orange Zodiac 3.10m i slutet av 80-talet.

 

Den hade en uppblåsbar köl, som en korv och trädurk.

Var uppdelad i 4st skivor som hade plast list mellan sig.

 

Den var godkänd 8 eller 10hk. Men efter några år med 10hk så bytte pappa till en 15hk.  

 

Det pallade inte akterspegeln för, speciellt då han lite nu och då drog vattenskidor med den. Träakterspegeln började lossna uppe i kanterna, men med PL400 så satt allt ihop igen. 

 

Båten såldes vidare efter 10 år. Den såg inte alls solblek ut, eller på annat sätt skadad ut.

Men visst, den tvättade och vårdades. Togs in i förrådet, om den inte skulle användas på längre period. 

 

Har sneglat på att köpa en jolle till båten, men insett att min huvudbåt är för liten för att ha jolle.

 

 

Jag skulle satsat på en rejäl en jolle av känt fabrikat.

 

Helst så skulle min framtida gummibåt ha plastbotten, men när vikt, kostnad och användning vägs in, så skulle jag nog tyckt att den variant som vi hade tidigare skulle duga gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Zodiac som akterspegeln ruttnade på, den var, om jag har hyfsad info, från år 2000.

Jag bytte akterspegel och reparerade några små hål som blev till under min rekonstruktion förra våren. den var soljjusmatt men helt fungerande annars. Sålde den, för jag ville ha en lite mindre som går att kränga upp på däck vid längre överfarter. Den nya är en AQ. Den e fortfarande i perfekt skick efter säsong ett..

Du kan ju alltid påminna mej om några år och höra hur AQ-n Mår.

 

 

 

aq-måddecperfekt fortfarande in i slutet av denna säsong. Perfekt lagom storlek som vi hjälpligt kan åka tre pers i med lite pryttlar om man ska ex grilla i land.

dessvärre tappade jag jollen mellan landsort och gustaf dahlen. Så nu börjar test av den nya, likadan, som är inlämnad eftersom den av någon anledning inte höll trycket på rätt sida. Efter två somrar var iaf aq-n som ny fortfarande. Bra infästning för åror. Bra bajonettfattde lock för ventiler. Smidiga ventiler för luft där backventil går att låsa i öppet läge. Durkskivor numrerade med förstärkning/låsning med gedigen aluprofil.. så heltnöjd. Sen går den väl inte som nån räser i vsttnet men att ro/ köra iland från svajankring funkar den perfekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Minn Kota 30 och det batteriet du länkade till i en gummibåt på 240 cm. Jag hade tidigare ett 75 Ah batteri som var tungt och otympligt att få i gummibåten vilket gjorde att man drog sig för att använda gummibåten. Jag har haft Litiumbatteriet i en säsong och använt gummibåten mycket mer nu än tidigare då batteriet nästan inte väger något. Vi har åkt två personer som mest kanske 2 M, inte på fullfart och efter detta har batteriet haft en spänning på ca 13 V. Jag upplever att motorn går lite bättre då spänningen är lite högre. Nackdel måste laddas med medföljande laddare som bara går på 230 V, jag laddar via Inverter i båten.

 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att du är nöjd! Men läser I texten nedan på dera info:

 

 

"Får endast laddas med laddare för LiFePO4-batterier (medföljer)."

 

Det innebär att ladda via solcell är uteslutet samt från ett annat (förbrukningsbatteri)?

 

Inverter...? utveckla lite vad det är och hur du har installerat denna då det är helt ny mark  för mej...

http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=&sok=inverter&id=20869 skulle en sådan fungera? :wacko:

 

 

Samt jag upptäckte att elmotorn ICKE var för saltvatten... :(

 

//Bjorn S

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En sådan Inverter fungerar, skall du inte ha den till något annat räcker det med en mindre, laddaren är märkt med 230V 100 W in och ger 15 V 4 A ut. Min elmotor är inte heller för saltvatten, det är egentligen bara lite skruvar som rostar. Jag har haft min elmotor i ca 10 år.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar den mycket kräm av förbrukningsbatterierna vid laddning?

 

Ska köpa detta batterie under våren. samt en konverter.

 

//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Batterit är på 25 Ah, man skall nog inte ta ut mer än max 80%. Lite förluster i laddare och Inverter så kanske det går åt 25 Ah som max

.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu en Minnkota endura c2 c30, LiFePO batteri med en på vikt 2,4 kg, automatsäkring 60amp, Inverter 12v 300w ren sinus. Ska hitta på en lösning att fästa jollen på badbryggan. Så nu är det bara att njuta av tystnaden/ Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...