Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Har införskaffat en Carver 2566 med en Vp 5,7 ( tror det skall vara 260 hk i den, hur vet man att det är en 5,7 ? ). Den toppar 27 knop med ca: 4700 varv enligt mätaren. En bekant menade på att den borde toppa lätt 35 knop med den motorn. Någon som har en aning vad som kan stämma mellan tummen och pekfingret ? Aluminium propeller och 2,4 ton i vikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon,

27 låter lite tycker jag.

Själv rattar jag 8 meter Jeanneau med VP-260, duopropp. (3,5 ton) och maxar typ 32,33 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver ingen årsmodell på motorn. Men det brukar stå en beteckning ovanpå motorn med ganska stora bokstäver och siffror. Volvo har vissa år använt sig av den ungefärliga effekten på motorn Ex: AQ 260B för 260hk 5,7L. Eller Ex: 570 avseende 5,7L, eller Ex: 5,7 GL-C på 260hk. När du har beteckningen på motorn, är det lätt att ta reda på cylindervolym och Hk.

 

När det gäller farten, så är det så mycket som spelar in. Båtens Längd/vikt/bottenform/Våta yta vid gång/viktfördelning, och propellerns storlek, stigning och material. Så är det ingen här på forumet, med erfarenhet från en likadan båt. Så det är inte helt enkelt att säga vad som är en rimlig fart på just din båt. Jag förmodar att du prövat att trimma ut drevet för högre fart, så att båten inte går på nosen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar

Skall börja med att kolla vad det är för motor så jag vet vad jag har för kraft att tillgå. Gjort ett komp test och alla cyl ligger mellan 10,5-11 kg så där e det ok. kan ju hända att det är en 5,0 med 220 hök eller vad dom brukar ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan nog inte säga vad dom brukar ha för effekt. 5.7 litern har volvo plockat ut från 212 hk till 320hk beroende på år och modell. Om jag inte missminner mig. Samma sak med 5.0an fast med ett något lägre spann.

 

Står ingen beteckning på motorn som jag skrev tidigare. Så bör det ändå finnas en skylt på motorn någonstans. Ger den inte klara besked så tycker jag att du fotar den, och lägger upp bilden här. Då en bild säger mer än tusen ord :-)

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4700 rpm är för högt max varv på den motorn, max är 4400 rpm, så byt propeller till en med högre stigning, så får du nog mera fart också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur vet du att maxvarv är 4400rpm? Hen vet ju inte ens om motorn är på 5.0 eller 5.7L
Och någon årsmodell eller modellbeteckning har inte heller framkommit än.

Oftast får man högre toppfart med högre stigning, och/eller stålpropeller. Med lägre varvtal, och klenare ork som följd. Rekomendationen brukar dock vara att toppvarvet ska ligga i det högre spannet inom det rekommenderade varvtalsområdet. Och det vet vi ju inte än.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...