Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
gihe

Vetus M4.17 problem

Rekommendera Poster

Vi har en Vetus M4.17 (42hk) I båten som vi nu upplever problem med. Den gick tidigare inte att starta (den slog inte till) men nu har jag lyckats få igång den iaf även om den dör efter 10-20 sekunder... Hoppas det finns någon kunnig som kan svara på några frågor?

 

- Hur länge ska det tjuta när man satt motorn på ON (avluftning sker)

- Hur lång tid kan det behövas för automatisk avluftning och hur vet man när det är klart? Har inte skruvat på avluftningsnipplarna ännu som ska snabba på avluftningen

- Ska motorn skaka när den är igång, vår vibrerar ganska bra (har en film som visar detta men den är för stor att skicka med)

- Har kontrollerat bränslefiltret och filtret I bränslepumpen, och allt ser bra ut. Kan det ändå vara skit I bränsletanken?

- Vi fyllde oljan på land och jag såg igår att oljenivån är för hög, ska pumpa ut lite men är detta ett vanligt problem (vi kontrollerade oljenivån på land)? Kan för hög oljenivå göra att motorn inte går igång? Vet att det inte är bra för motorn dock...

 

- Avluftar några sekunder, 6 sek glödning och sedan går motorn igång. Efter 10-20 sekunder dör den och tjutet kommer tillbaks. Drar motorn tjuvluft eller vad kan det vara.

 

Toppen om det finn någon Vetus kunnig här... så tacksam för eventuella svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som luft i bränslesystemet eller något fel på en spridare, då du säger att motorn vibrerar onormalt.

Testa att lufta bränslesystemet, då vid spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara testat självavluftningen men får testa att öppna skruvarna. Hur vet jag när avluftningen är klar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

börja med den på finfiltret och när den är klar så tar du den på matarpumpen, funkar det ändå inte så kan något i bränslesystemet vara otätt eller en spridare som blivit dålig och behöver justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att avlufta igårkväll och nu går inte motorn igång alls längre, I förrgår fick jag igång den så den gick I ca 20 sekunder innan den dog. Nu tänder den inte till utan bara dör så snart jag släpper nyckeln. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...