Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kennyboy

Bränsleproblem? Volvo penta bensinare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på att få semestern förstörd nu när motorn inte går som den ska. Märkte problemet för 5 dagar sen. Hoppas någon med som kan lite om motorer tro sig veta vad problemet kan vara så jag och familjen kan njuta lite av semestern i alla fall.

Nu till problemet.

Jag har en bensinare Volvo penta motor 5.0 gxi, färskvatten kyld 270hk från 2008.

När jag startar motorn låter det hyfsat ok, sen när man gasar på och kör lite så börjar det låta lite som en gammal diselmotor, går lite ojämt och svarar inte på gasen lika bra som förut. Det går att komma upp i högre hastighet men det tar längre tid. När man sen saktar ner så låter motorn inte som den ska fortfarande, det luktar mycket avgaser och ryker mer än vanligt. Motorn vibrerar också mycket mer. Om jag inte misstar mig så drog det minst 4 gånger så mycket mer bensin när jag var ute på den sista båtturen än vad det brukar göra.

Snälla någon som har förslag på vad det kan vara, alla tips välkomna!

Svara här eller på e-mail mobil144552@hotmail.com tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter nästan precis som det problemet jag hade och då var det stopp i luftningen till tanken, testa att ta bort locket till tanken och gasa på och se om det blir bättre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att det låter som den får för mycket soppa.

 

Tyvärr så är väl GXi en insprutare så det kan ju vara lite olika sensorer som gett upp. Motorn behöver troligtvis kopplas upp mot en felkodläsare för att se vad som är galet Och det är nog bara en VP verkstad som har en sådan som passar.

 

kan ju vara ide att kolla hur tändstiften ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en modifiering som VP gett ut som kan hjälpa. Det är en del i bränsleregulatorn som byts ut. Är billigt och enkelt. Värt att prova. Jag har gjort det då min motor inte ville gå bra vid start när den var varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...