Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
xxtompaxx

Albin 25 går i kok

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva experthjälp! Har en albin 25a. Den har fungerat klockrent under mina 7år. Men förra året började den gå i kok nästan direkt. Sen har en mekaniker försökt åtgärda detta under perioder som den legat på land. Nu är den sjösatt och problemet kvarstår till viss del.

 

När jag kör i 1500rpm går den helt som vanligt. Temp ligger som den ska. Går jag sedan upp till 1900rpm ökar temperaturen nästan direkt och motorn går i kok.

Skulle jag ligga på 1500rpm och öka till 1900rpm så ökar tempetaturen, går jag vid 90 grader ner till 1500rpm igen så sjunker tempen.

 

Jag är absolut inte kunnig på motorer och behöver verkligen hjälp. Min mekaniker har slut på ideer.

 

Tips och ideer tas gladeligen emot så att jag kan ha en sommar på sjön!

 

Mvh tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 är en båtmodell, vad har du för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Jag kunde inte köra min md17 för fullt någon längre period, 7,5 knop var maxfart, sedan klättrade temperaturen.

iövrigt gick a25:an bra.

jag hade Marexkylning och var inte så störd över att inte kunna gå över 8 knop.

6,3 knop var min idealfart då gick den tyst och fint.

 

vad har du för hastighet (GPS) vid ditt varmgångs varvtal?

 

min varvräknare var död så jag kan inte associera till ditt varvtal.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ur din termostat och se om problemet kvarstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma med min Artella och MD7+Martex. Strax över 2000 rpm går det bäst, i c:a 6 knop. Drar jag på mer ljuder templarmet efter en stund för att tystna när jag drar av på gasen. Inga stora problem med andra ord. Ska mäta temperaturen någon gång, kanske det är tempvarningen som inte är OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten är testad. Motorn är konverterad till sötvatten kylning. Värmeväxlare är rengjord på firma. Slangar och kopplingar kontrollerade. Toppen kollad. Avgaslimpan ok.

 

Den har blivit bättre! Men innan problemet framkom var det inga konstigheter att köra över 1500rpm. Ekonomivarvtalet ska ligga på runt 1900rpm. Den gör 6,5-7knop på 1500rpm.

 

Mvh tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är svårt att komma åt så tycker jag du ska koppla förbi färskvattenkylningen och testa hur den går med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Botvid kan vara det på spåret.

Kan vara någon tilltäppt kylkanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det så enkelt att tempgivaren inte byttes när maskin konverterades. Eftersom en sötvattenkyld maskin går varmare än en sjövattendito så måste man ha en givare som klarar det nya mätområdet.

Som första åtgärd bör du ta reda på hur varmt kylvattnet verkligen är när det larmar. Det kanske ligger inom toleransgränsen trots larmet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som bara kollar på termometern och säger att motorn kokar när tempen närmar sig hundra grader.

 

Min definition på kokning är att kylvatten försvinner. Det är väldigt många som oroar sig i onödan.

 

Dra åt slangklämmorna och kör så länge det inte försvinner glykolvatten. Lämnar vattnet expansionskärlet, kolla med ett bättre lock.

 

Tänk på att motorn mår bra av att gå varmt så länge den inte kokar. Med ett bra lock och åtdragna slangklämmor kokar vattnet vid 110-115 grader.

 

Byt annars till en termostat med lägre öppningstemperatur om du inte klarar av att se termometern visa 110 grader fast inget kylvatten läckt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du har sand/smuts i kylkanalerna i blocket. Detta gör att kylvattnet inte kommer ner i alla kanaler och då kokar vattnet när motorn belastas hårdare.

Hade så på en tidigare motor och jag fick ut massor av sand/skräp när jag plockade ner motorn och spolade rent alla kanaler.

Tog bort frostpluggar, mm för att komma åt. Bästa är att ta bort topplocket och ha motorn upp och ner när man spolar rent den.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...