Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JCreutzer

Köpråd Familjebåt för "nybörjare"

Rekommendera Poster

Hej alla båttokiga ;) 

 

Jag och min sambo går i köpa båt tankar, men vad är en bra "förstabåt"? har dom senaste dagarna ägnat mer tid åt blocket och forum än åt min kära så innan detta är klart så behövs kanske ingen familjebåt... ;) 

 

Jag är inte helt tappad bakom rodret när det gäller båtar, har stor vana av mindre styrpulpeter osv. men nu vill jag ha något större... 

 

ett par kriterier som båten ska uppfylla. 

 

  • För och akterruff
  • Helst diesel
  • gasol spis/ugn
  • gasol kyl 
  • kök uppe

 

Sen har vi det här med rak axel eller drev...

 

Rak axel måste vara billigare i underhåll och går stabilare i kurs om jag har förstått allt rätt. dock lite svår manövrerad.. men vem har sagt att livet ska vara enkelt?

 

Har tittat lite på Nimbus 26 som jag (och tjejen) har fallit lite för, är det en bra första båt? finns det fler liknande som man också ska kolla på?

 

har tänkt mig kring 100-150K

 

Båten kommer att för dags/helg turer och ev. veckoturer på sommaren, främst av 2 vuxna och två barn.

 

Ös på med tips och erfarenhet :) 

 

Tack på förhand :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Albin 25 ska ni ha!

extremt billig i drift, bränslesnål och trevlig köp varianten med ad-21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag aldrig välja en båt med axel.

- Med drev kan du hissa drevet och smyga in på platser där du inte kommer in med axel.

- Duoprop går att styra med när man backar.

- Duoprop har bättre verkningsgrad.

- Det går att trimma in båten för bättre gång.

 

Titta på t ex Flipper 850, Orrskär 850 m fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel-Pelle ovan har som argument för drev och mot axel att man kan hissa upp lite och ta sig in över grunda / grundfyllda vikar?

 

Jag har haft fyra stycken båtar med drev och jag har aldrig tiltat upp med syfte att ta mig in där det är grunt. Men TS hade ju erfarenhet av utombordare ( vilka en del kan tilltas också ) så han kan säkert själv bedöma hur han kör och vilka vikar som kan vara aktuella.

 

Däremot så kan jag säga att underhållskostnaden är högre för drev jämfört med axel.

Dock… de övriga argumenten håller jag med om. Manöverbarhet, trim och troligen lite bättre bränsleekonomi är ju realiteter. Högre pris också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del båtar i det prisspannet med akterruff. Albin 25 tycker jag är lite väl högt prisad o gammal går väldigt långsamt i regel. Några andra exempel är Maxim 26 och Krabat 740 ganska så lika har i regel diesel och rak axel kök ute, Fjord 27 Sealcruiser en i mitt tycke väldigt bra o fin båt trots sin raka axel, Uttern 690 den modellen finns med många motoralternativ även utombordare och så har vi Tollare Collombina den går bra i sjön,har drev o fina utrymmen såldes som halvfabrikat så den finns med flera motoralternativ och varierande inredning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor båt vill du ha? Ligger en Jupiter 30 på blocket med dubbla relativt nya dieslar. Visserligen axlar men lättmanövrerat ändå eftersom det är två.

 

Personligen skulle jag välja drev om det handlar om en motor. Om det är två är axlar fint eftersom det inte är lika underhållskrävande (dyrt) som drev. Räkna lite på hur många distans den ökade förbrukningen motsvarar när det gäller drevunderhåll.

 

Räkna inte bort bensinare. När jag köpte min förra båt, en SeaRay 22-fotare, räknade jag ut att skillnaden i förbrukning/inköpspris båt mellan bensin och diesel (med motsv. prestanda) skulle ta 18 år att köra in om jag snittade på 500 distans per år. Då tog jag inte höjd för eventuella haverier - marindieseldelar verkar generellt sett vara guldpläterade till skillnad från bensindelar. Personligen tycker jag också att komforten är bättre med bensin, mjukare och tystare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Nimbus 26 så jag vet vad jag pratar om, den är trång. Bland annat i sittbrunn.

Har numera en Oxelö 30 och är väldigt nöjd, tilläggas skall att jag haft ganska många båtar tidigare bland annat Oxelö 26 nöjd, Storö 3:a missnöjd,

 

Fördelen med Oxelö 30 enligt mig är hur båten är att köra, mjuk och fin samt väldigt sjövärdig. Kraftigt byggd med kraftiga bottenstockar som avdelar båten i 6 olika skott som var och en kan vattenfyllas utan att båten sjunker :)

Att den sedan är stabil när man går på skarndäck samt stor och öppen i sittbrunn är ett stort plus.

Även prisbilden är riktigt bra med tanke på hur mycket båt man får för runt 150-200"

 

Lycka till med ert val

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller frågan om du ska ha drev eller rak axel  så tycker inte jag personligen  att det är en stor fråga.  Båten i övrigt är betydligt mer avgörande. Hur trivs jag att åka och bo i båten, laga mat, sova, krypin när det regnar och blåser, plats i solen när det är finväder.

Alla drivlinor har sina för och nackdel, du kan utan tvekan lära dig att ta båten dit du vill med vilket av systemen som helst. Dreven är förmodligen lite dyrare att hålla igång, men kanske något snålare i förbrukning...

 Personligen skulle jag också leta efter en med diesel, driftsäkerhet, mindre brandfara, är väl mina viktigaste argument.... men det finns säkert de som tycker annorlunda....

 

Har du kommit längre i planerna?? Lycka till.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Diesel...såklart ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...