Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tedde1

Albin express mast, vattenläcka.

Rekommendera Poster

Hej gott folk.

Var och kikade lite på en Express idag.

Har några frågor dock,

masten är ställd så den lutar kraftigt bakåt och häckstaget var hårt åtdraget så masttoppen var rejält böjd. Trots att man släppte helt på häckstaget så var masttoppen fortfarande böjd fast inte lika mycket, är detta normalt på en Express?

 

Det har regnat ganska rejält de senaste dagarna och det hade kommit in en icke oanselig mängd vatten i ruffen, dynorna var blöta och det var blött på golvet under mattan. Jag tror detta kommer från ruffluckan, skjutluckan.

Är det ett vanligt problemoch går det att åtgärda på ett vettigt sätt?

 

Båten motsvarade inte de förväntningar vi hade efter att ha sett annonsen, den känns helt enkelt för dyr i förhållande till båten. Men men, kanske går det att pruta till ett bättre pris, finns ju gott om Expresser.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"kraftig lutning" tyder på en "vässad" Express som är trimmad för regatta.

Att den har krökning i kaltoppen even med släppt akterstag är normalt. Riggen har ju singla svepta spridare.

 

Läs om trim på Express här:

http://www.expresseglare.se

 

Akta för hårt seglat Express! Sliten rigg. Många gamla hål etter flyttade beslag. Kölinnfästning. Roderbeslag........and on and on..........

 

Läckan kann vara var som helst :-(

 

En gamal Express kann kosta allt från 20 till 120k. En riktig fin som bara är semesterseglat bör du hitta för 50k med 0-5 år gamla cruisingsegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta expresser jag tittat på har läckt i ruffluckan. Har fått ordning på min express genom att bara ta bort trälisterna och täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masten bör ha mycket rake bakåt på en express. Likaså är nog toppvanten justerade för att få rätt mastböj i förhållande till förlikat på storseglet.

Däremot ska man inte lämna akterstaget hårt ansatt. Det kan nämligen ge permanent deformation av mastpipan.

Jag skulle be om att få släppa på vanten och se om masten rätar på sig innan köp.

En ny mast är inte billig alls. (Om det skulle visa sig att den har en rejäl böj även i viloläge)

Express seglarna ha en mycket bra sida om båten. Tips och råd m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...