Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zippit

Mercruiser överhettar! Kollat allt? Uppenbarligen inte!

Rekommendera Poster

Bayliner 2455 -00 med Mercruiser 5,0l sjövattenkyld. Allt var väl och fungerade som det skulle när vi lyfte båten i höstas. I våras startade jag upp maskinen på land i ett stort badkar i ca 5 min. Tyckte redan då att tempen hade väl bråttom upp men tänkte att det berodde på vatten volymen och karet som skvalpade.

Sen kom båten i sjön och som lastbils chaufför har man stenkoll på instrumenten och det stämde inte. Det blev snabbt 80*c på ca 2000 rpm tryckte till lite och det passerade 90*c omgående. Slog av och då sjönk det tillbaka till 80*c

Nu till mekket.

Lyfte termostathuset och då visade det sig att Termostaten satt på sne men detta ökade ju vatten tillförseln så motorn borde ju blivit kallare av detta? Kokade denna och den fungerade som den skulle.

Men men upp med skiten på land igen och isär med drevet. Impellern bytte jag i fjol så det borde inte vara något fel på denna men tänkte att jag kanske brände den vid provstarten på land? Enl mitt tycke så var hus och impeller som nytt men bytte ändå och när jag ändå beställde ny impeller så tog jag en ny termostat också 160 F (är detta rätt?) Provstartade nu på land igen men med muffar dock visade sig att den stack iväg till 85*c

Kontrolerade instrumentet med hjälp av en ir mätare och temperaturen på instrumentet stämde då jag sköt strax under termostathuset.

Läste någonstans här om en sil i oljekylen så jag trasslade mig bakom och plockade isär denna, jag hade ingen sil det var bara ett ihåligt rör.

Kollade flödet igenom varmvatten beredaren, lossade båda slangarna på motorn och körde igenom med trädgårdsslangen, inget att anmärka på.

Plockade loss vattenpumpen men fann inget fel på denna allt såg fint ut och den slirade inte.

 

Nu till det de flesta tänker på direkt när det gäller överhettade inombordare. Den ena knät var faktiskt 20*c varmare än den andra 48*c vs 27*c men det är väl inget onormalt i sig? Vattnet har väl lättare att ta sig på ett håll? Men slut på idéer så jag plockade undan kröken på den varmare sidan då jag inte hade någon packning till limpan. Såg helt nytt ut. Bytte till nya alu knän för 5 år sedan och har sedan dess endast gått i sötvatten. Ihop med allt igen och hoppades att jag lagat något utan att veta om det. På med muffarna och motor temperaturen visade åter ca 85*c men det knä som tidigare var 48*c var nu istället nära 70*c och det andra 30*c.

Nu började det bli lite okristligt nere i motorrummet.....

Beställde en packning (givetvis restat men kom efter en vecka) och rev bort knät (gick iallafall fall lätt då jag redan lirkat upp det en gång).

Ve o fasa allt som nytt inte ens en liten flaga. Tillbaka med knäet igen!

Lossade dräneringarna en efter en och spolade med trädgårdsslangen några gånger och petade med en skruvmejsel och vist kom det ut lite skit men inga mängder.

Nu vet jag inte mer!!! Slängde båten i sjön nu ikväll och efter 5-10 min tomgångskörning (den tid det tar att göra iordning allt för avfärd och köra undan och parkera bilen) körde jag ut 500 meter från hamnen och då var den uppe i 90 - 95*c. Dock höll knäna enl mina händer ungefär samma temp så det var troligtvis brist på vatten i trädgårdsslangen. (Om det var okristligt förut så) i frustration sökte jag upp lite lä bakom en liten ö och ankrade.

Satt och glodde på motorjäveln i 10 minuter sen plockade jag bort termostathuset och petade bort termostaten. Körde ca 30 minuter på olika varvtal bl.a. 4700 rpm ca 30 knop i 10 min och den fastnade på 61*c.

 

Har läst mig till att den skall ligga på 65 - 70*c så det är ju ganska nära. Men det är ju så att det är något som inte stämmer? Detta är väl mer den beryktade huvudvärkstabletter mot tumören!

 

 

Idéer???? borra ett gäng håll i termostaten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga veckade slangar på vattentillförseln?

 

Kolla mellanbiten nere i bockhornet. Det ska sitta klaffar där som ska hindra att vatten går bakvägen. Om en sån pajar kan bitar hamna nere i drevet.

 

Det är vad jag kan komma på för tillfället.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena har du kollat impellen i drevet ? Är den dålig får du ett sämre flöde på vattnet .

 

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av din första text att tolka så verkar du ha ett alpha drev som försörjer din motor med kylvatten,

Om så är fallet så beroende på i vilket läge drevet stått under vintern finns en risk att kylvattenslangen som går ifrån drevet in till motorn kan ha blivit böjd och därför stryper till kylvattenflödet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alfa stämmer och den har stått med drevet lyft i vinter. Inga verkade slangar vad jag kunnat hitta. Men borde kanske gå att kolla tillförseln genom att förlänga slangen ut över relingen köra 15 Sekunder och se vad som händer? Uppenbarligen kommer det en del då den håller temperaturen utan termostat.

 

Som jag skrev byttes impellern ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en 3 liters mercruiser med liknande problem... förra året så körde jag utan termostat de sista gångerna bara för att se vad som skulle gå sönder (hade testat ALLT men hittade inget fel), rev av limpan och knäet efter säsongen och jag hittade en liten spricka i knäet (var gjutjärn) så det är bytt och nu funkar det igen. Läste att du hade alu-knän... vad har du för limpor?? Kolla flödet genom limpan på den sidan som blir varmare, det behövs inte mkt skit i kylkanalerna för att det ska bli stopp på fel ställe.

Har du kollat vattenpumpen? Jag bytade min året innan och det gav mig en säsong innan knäet behövde bytas.

 

Här är en länk till manualer för Mercruiser

 

http://www.maxumownersclub.com/forum/content.php/155-24-MerCruiser-GM-Small-Block-V8-(1998-2001)-Service-Manual

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknade problem när den gick ner på tomgång . Hade då bytt bälgar och slang tog upp båten kollade jag slangen noga hade ett litet veck på ovansidan  slangen vid kopplingen på drevet klippte av 2 cm sen har det funkat.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft båten och har den funkat tidigare? Du skriver att motorn sjövattenskyld men då borde du väl inte ha värmeväxlare? En sjövattenskyld motor vill jag minnas ska ha en 140 f termostat, dvs en som öppnar på 60 grader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...