Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tompelompe

Elverk från helvetet

Rekommendera Poster

Jo, så är det nog... 

 

För att hålla oss till tråden... "Elaggregat"... =)

 

Vad är det som får nästan 100% av husvagns, husbils och tältfolk att flockas just på en Campingplats?

 

Man kan ju, precis som med båt, ligga och "äga" ett helt eget paradis... inte mer än ett dygn i taget, enligt lag, men ändå. Att kunna flytta på sig är väl just hela iden med att inte välja en fast plats, som en stuga t.ex.?

 

Vi råkade hamna en natt på Bödasand för 6-7 år sedan... där kan man snacka om "Tivoli".

Vi kom dit rätt sent på kvällen så det fick gå, resterande 2-3 nätter bodde vi några hundra meter ut i skogen utanför Campingen, helt fantastiskt och helt i fred... Det enda som hände en natt var att ett gäng nästan cyklade på oss, nån natt-cykel-tipspromenad (organiserad förstås).

 

Man ser extremt sällan husbilar, husvagnar eller tält på andra platser än överfulla Campingplatser.
Måste ju finnas "någonting" i det åxå, fast det för mej känns helt främmande.
Husvagns och husbilsfolk är ju lika nördiga som jag är gällande segling (frågan e hur länge det håller i sig)

Dom fattar säkert inte vad jag ser i att guppa omkring i en båt heller...

 

Nu vet jag inte om Böda-camping är en genomsnittscamping i Sverige men i alla fall där hade inte ett gäng fyrhjulingar gjort någon skillnad...

Dom gånger jag annars varit, hänvisad, till Campingplatser är på 80-talet då vi korsade Europa med motorcykel varje sommar... Härligt liv på alla sätt och vis och på många campingar kunde man "hitta" så gott om plats att det kändes som "på riktigt i naturen" på andra var det som tex- böda (storstadskaos i miniatyr)..

 

Ett annat fenomen som många verkar kunna få hur hög puls som helst av, t.o.m. högre an av gummijollar med motor är vattenskotrar.... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt att svara på caribic. Det blir allt svårare att fricampa. Det finns allt färre platser i landet där det är lagligt att ställa upp en husvagn lagligt för en eller flera övernattningar. Vi plir i princip hänvisade till campingplatser o mitt val skulle aldrig någonsin falla på något som ens påminner om böda sand. Är du nyfiken på att prova så kan jag ge dig tips på några platser som är lika lugna o rogivande som vilken egen liten vik som helst.

Vi har ofta åkt till lugna platser utan tillgång till el o tro mig här blir heller ingen glad om någon dristar sig att dra igång ett elverk mitt bland grannarna för att ladda batterier. De flesta campare som ligger utan elanslutning klarar sig med solpanel men skillnaden är då att kylskåpen körs på gas....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK... gäller inte allemansrätten om du har husbil eller husvagn?

Jag misstänkte nog åxå att böda kanske inte är representativt som snitt men är det en ytterlighet?
Det är väl på väldigt nischade platser många blir glada av ett elverks eller annat motorljud.

Skulle väl vara om du gått vilse i månader och letar civilisation...

Jag skulle nog åxå trivas bäst där det är lugnare och skulle precis som i båten vara så självförsörjande som möjligt utan att behöva använda motorer mm. av något slag.

 

Men någon tjusning måste det väl finnas i Cirkuslivet åxå eftersom det är fullpackat på dom ställena? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst finns det folk som lockas av platser som Böda Sand, men tro mig, det är en ytterlighet långt ut på skalan, jag vet inte vilken gästhamn jag skulle jämföra den med, kanske Smögen under de värsta sommarveckorna...... Så tjusas man av fullt pådrag i Smögen eller Stockholmsveckan i Visby så kanske man trivs på Böda Sand också....

 

Men åker man bara en bit längre upp till Byxelkrok så hittar man en fantastiskt plats med promenadavstånd till hamnen, Ica, badplats etc, men hur lugnt och avslappnat som helst...

 

http://tokenascamping.se/bilder/

 

Eller om man kan tänka sig en stund utan havet så finns en fantastisk vildmarkscamping utanför småländska Urshult. Ingen el, skog, sjöar, grillplatser, eldstad, fri tillgång till ved, men såga får du göra själv, en trevlig plats att stå på, älgar, fåglar, vildsvin rådjur inpå knuten......

http://www.camping.se/sv/campingar/2700/Hatteboda-Vildmarkscamping/

 

Nej, det är brott mot terrängkörningslagen att dra ut husvagn / husbil i naturen hur som helst. Allemansrätten funkar ofta om du cyklar eller vandrar med ett litet fjälltält, men kommer du med bil som ska parkeras så kan det bli problem. Sedan är det många kommuner som förbjuder camping på och i närheten av trevliga platser och argumentet verkar vara att de inte tjänar några pengar på dem där, de ska tvunget in på campingplats.

 

Jag har som sagt, paddlat, vandrat, seglat, kört motorbåt, campat i tält och husvagn eller legat i vindskydd som olika semesterformer under hela mitt liv. Det skiljer egentligen inte så mycket.... närheten till naturen är det som lockar, och givetvis lockar havet allra mest... oavsett om jag kör/seglar båt eller ska hitta en bra plats att ställa upp husvagn på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA å då e ju du precis som dom flesta jag träffat på, vettig, trevlig, saklig mm. Gnällisarna har jag heller inte sett i verkligheten men dom dyker ofta upp i olika trådar.

"Man" kanske drar sig för att ha dialog (konflikträddhet kanske), så knyter man näven i fickan och får utlopp "bakom ryggen"

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg av dig Peter K, håller med dig. Varför inte förbjuda jollekörning, elverk, tomgångskörning, musik överlag i skärgården och endast tillåta det i ett fåtal vikar. Välj de tristaste vikarna till fridstörarna eftersom de inte åker ut för att njuta av naturen och lugn och ro som vi andra. Om målet för båtturen är musik och partaj eller elverk kan man ligga i vilken trist naturhamn som helst. Eftersom min önskan inte kommer att uppfyllas hoppas jag på ett bättre engagemang från er som precis som jag seglar ut för att njuta av vår underbara skärgård.

Tag upp den knutna näven ur fickan, prata med era båtgrannar och säg tillsammans till fridstörare. Om majoriteten i viken tillsammans klagar tror jag inte att fridstöraren är så kaxig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska inrätta sk "tysta vikar".

Gärna "tysta bryggor" så man slipper höra allt gnäll ;)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte de som vill bullra söka upp egen vik istället?

I naturhamn ligger man för man vill ha lugn och ro. Bryr man sig inte om sådant och behöver ladda batterier - varför inte lägga sig i dn gästhamn när det finns en elstolpe? Då kan man BÅDE ladda batterier och lyssna på buller + att de som vill ha lugn och ro slipper bli störda.

Win-win-win, liksom.

 

jag har inget elaggregat men tänker... vad skulle man ha en sån till om man alltid lägger sig vid elstolpe?

Jag har överkapacitet på batteribank och solceller, tom en 100W extra som jag kan koppla in om det kniper, vilket det inte hittills gjort.... elaggregat kanske man skulle skaffa den dagen man vill få rubriker =)

 

Hur vanligt är det, när man ligger i en egen vik, att någon lägger sig bredvid, startar elaggregat och kör typ dygnet runt med det? Jag har aldrig varit med om det... veta fan om jag sett nån köra elaggregat alls i samband med båtliv förresten, å då e ju faktiskt mina "bara" fyra år rätt länge tycker jag för om det inte händer oftare så är det väl egentligen inget problem, eller?

Kanske har jag inte lyssnat tillräckligt noga?... måste skärpa mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta elverk i båtar sitter fast monterade och hörs knappt. De körs tex vid matlagning när det ändå är inte är knäpptyst heller. 

Anledningen att ha elverk är ju ofta för att kunna köra spis mm. Annars brukar solpaneler räck bra. Fast inte  oktober.

Sen finns det enstaka idioter som kör ett gammalt bullrigt elverk på kvällen för att ladda. De som ligger och kör inombordaren för att ladda är minst lika illa, kanske värre eftersom de spyr ut dieselavgaser i en lugn vik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta elverk i båtar sitter fast monterade och hörs knappt. De körs tex vid matlagning när det ändå är inte är knäpptyst heller. 

Anledningen att ha elverk är ju ofta för att kunna köra spis mm. Annars brukar solpaneler räck bra. Fast inte  oktober.

Sen finns det enstaka idioter som kör ett gammalt bullrigt elverk på kvällen för att ladda. De som ligger och kör inombordaren för att ladda är minst lika illa, kanske värre eftersom de spyr ut dieselavgaser i en lugn vik.

 

Jag har "råkat ut" för det en gång, på fyra år. Mer eller mindre frivilligt eftersom jag la mej på ett "här är alla" ställe.

En gigantisk båt som startade sin dieselmotor så det skallrade. Min båt blev full av dieselavgaser. Hade jag flyttat på en gång så hade det inte varit nåt problem men jag litade på, det båtägaren sa, att han skulle köra i fem minuter. Nån timme senare hade dom gått till kojs och motorn gick fortfarande. Hade det bara blåst mer eller åt andra hållet... Så jag flyttade båten onödigt sent.

 

Eftersom dom e så tysta... fan då kanske jag missat massor med chanser att reta upp mej.. ska vara mer skärpt kommande sommar..

Vid matlagning? trodde alla körde gasol eller annat icke elbränsle..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gasol är ju standardbränsle för matlagning och värme i husvagn. Där finns ventilationsöppningar i golvet, så den tunga gasen kan "rinna" ut vid eventuellt läckage.

I en av bobåtarna jag semestrat i hade vi gasol, men jag trivdes aldrig med det,,,,kändes inte tryggt att en eventuell läcka skulle rinna ner i kölsvinet och bli kvar ombord.....

 

Så i nästa bobåt hade jag ett fotogenkök som jag var mycket nöjd med och som kändes tryggare......

 

Gaslåga/fotogenlåga är effektivt och behändigt att laga mat på tycker jag. Med el slipper man ju den öppna lågan.....annars har jag svårt att se många fördelar med det, men har man ett system som bygger på att man ändå kör ett elverk för att ladda batterier så varför inte slå flera flugor i samma smäll......

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju en risk åxå, med gas. Fotogenkök? E de vanlig, Har aldrig hört talas om en verkar ju såklart vettigt isf.

Som fotogenlampor, förbrukar nästan ingen fotogen, sotar inte och bara funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var ganska vanligt med fotogen på -70-80 talen i alla fall. Jag hade en modell som man pumpade upp tryck i och brännarna förvärmdes med en "svetslåga" , lät som efterbrännkammaren på ett reaplan.......o hade man inte värmt ordentligt när man vred över till normaldrift kunde det slå upp en låga som svedde både näshår och ögonbryn om jag inte minns fel. Men trots det trivdes jag med köket, vet inte om de används idag, men det finns säkert många här som  känner igen vilket kök jag menar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic, jag tror att du seglar i lugnare och trevligare vatten än mig. Var seglar du?

I Stockholmsskärgård finns det många fridstörare i framförallt julimånad. jag har slutat segla i juli och seglar mest i maj till midsommar och augusti+september då är det mest riktigt båtfolk på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara ett hjälpmedel för att upptäcka dolda elverk:

 

post-80529-0-56256600-1425395908.png

 

Elspis/induktionshäll kan jag mycket väl tänka mig i en framtida större båt. Kör elverket en timma i samband med matlagning och få varmvatten samtidigt. En gissning är att det går 1 kWh för någon slags "normallunch". Men med bra batterier kan man laga mat ett par gånger på battribanken. det här är framtiden!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic, jag tror att du seglar i lugnare och trevligare vatten än mig. Var seglar du?

I Stockholmsskärgård finns det många fridstörare i framförallt julimånad. jag har slutat segla i juli och seglar mest i maj till midsommar och augusti+september då är det mest riktigt båtfolk på sjön.

 

Hittills mest utanför nyköping, trosa, nynäshamn som längst norrut och västervik längst söderut.

Får nog söka mej norrut då, om den driften skulle börja "Pocka på"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara ett hjälpmedel för att upptäcka dolda elverk:

 

attachicon.gifriktmikrofon.png

 

Elspis/induktionshäll kan jag mycket väl tänka mig i en framtida större båt. Kör elverket en timma i samband med matlagning och få varmvatten samtidigt. En gissning är att det går 1 kWh för någon slags "normallunch". Men med bra batterier kan man laga mat ett par gånger på battribanken. det här är framtiden!

 

 

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju en risk åxå, med gas. Fotogenkök? E de vanlig, Har aldrig hört talas om en verkar ju såklart vettigt isf.

Som fotogenlampor, förbrukar nästan ingen fotogen, sotar inte och bara funkar.

Fotogen-kök och -värmare är väldigt vanliga. Har haft flera stycken genom åren.

Vad gäller ursprungsfrågan så tillhör jag dem som har kört elverk i skogen en bra bit från båten så att andra båtar inte ska höra. En gång fick jag dock ganska sura blickar från några som var ute och plockade svamp och hade gått förbi elverket.

Fast jag tror inte svampen försvann pga ljudet :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, Vad har du för strömförbrukare ombord som kräver att du emellanåt måste starta elverket?

Jag har 2 stycken 140 Ah batterier för förbrukning i segelbåten. Kan utan problem ligga still 2 dygn med det-längre vill jag inte ligga still. Har kylbox med kompressor och lite lampor som lyser när det behövs, en värmare som går ibland-sällan på sommaren, 12 volts laddare till mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad man ska ha en mojäng till för att leta elverk.

Ser jag en sån ska jag starta o köra en timme bara för att.

Lika som filmen

O när jag inte kan sova för alla master som står o slår med alla linor så ska jag starta igen.

Och igen

Och igen

 

Tråkigt att inte inse när man blivit en surgubbe, minns när man va liten fanns alltid nån surgubbe i området, han vad det extra kul o skoja med..

 

Nån kanske måste ladda batterierna för dom poppat musik hela dagen o sen ska spela ps3. Varmvattenberedaren, tvättmaskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad man ska ha en mojäng till för att leta elverk.

Ser jag en sån ska jag starta o köra en timme bara för att.

Lika som filmen

O när jag inte kan sova för alla master som står o slår med alla linor så ska jag starta igen.

Och igen

Och igen

 

 

Ha ha ha ha haaaaa... a då behövs ingen fjärr-mic

Tråkigt att inte inse när man blivit en surgubbe, minns när man va liten fanns alltid nån surgubbe i området, han vad det extra kul o skoja med..

 

Nån kanske måste ladda batterierna för dom poppat musik hela dagen o sen ska spela ps3. Varmvattenberedaren, tvättmaskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, Vad har du för strömförbrukare ombord som kräver att du emellanåt måste starta elverket?

Jag har 2 stycken 140 Ah batterier för förbrukning i segelbåten. Kan utan problem ligga still 2 dygn med det-längre vill jag inte ligga still. Har kylbox med kompressor och lite lampor som lyser när det behövs, en värmare som går ibland-sällan på sommaren, 12 volts laddare till mobil.

Jag ligger gärna ute länge, kanske upp till en vecka på samma ställe om det inte är för mycket folk. Har ofta kylvaror för två veckor men mig och har två kylar för det. Kör också värmaren ganska mycket när det är kyligt och har elpumpar till vatten och toa. Kör lite padda och ibland TV och lite radio.

Dessutom försöker jag dra ur batterierna så lite som möjligt och de få gånger jag haft elverket med ombord har det därför fått tjänstgöra några gånger. Men ofta har det inte blivit och nuförtiden är det sällan med ut i båten alls. Frugan tycker jag ska sälja det men vi är inte helt överens och än så länge har jag vunnit :-).

Har fem st 95Ah AGM-batterier till förbrukarbanken och lite solpaneler men är det inte så mycket sol så...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lagar fan inte mat med elverk i naturreservat. Jag vet att det går men det är fel val av utrustning. Man är en del av naturen och är där som åhörare och ska inte själv vara en attraktion. Stockholms skärgård är tex inte beundrat för sitt rika utbud av elverk och rastlösa småglin i motorbåtar. Det går fint att ro. Vill man ha en racing finns go-cart, Grönan mm. Stockholms skärgård handdlar om input och respekt. Respekt är inte att vara hämmad det är att fungera i den miljö man befinner sig i - inte att skapa miljö dit man kommer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem bestämmer vilka platser som är Till för vad. Och go-cart och motorbåt är som att jämföra äpplen och päron.

Har själv aldrig startat ett elverk i skärgården men ogillar "poliser", besserwissrar och surgubbar starkt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lagar fan inte mat med elverk i naturreservat. Jag vet att det går men det är fel val av utrustning. Man är en del av naturen och är där som åhörare och ska inte själv vara en attraktion. Stockholms skärgård är tex inte beundrat för sitt rika utbud av elverk och rastlösa småglin i motorbåtar. Det går fint att ro. Vill man ha en racing finns go-cart, Grönan mm. Stockholms skärgård handdlar om input och respekt. Respekt är inte att vara hämmad det är att fungera i den miljö man befinner sig i - inte att skapa miljö dit man kommer.

Tofo, En klockren beskrivning hur man skall uppföra sig. Mycket bra skrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lagar fan inte mat med elverk i naturreservat. Jag vet att det går men det är fel val av utrustning. Man är en del av naturen och är där som åhörare och ska inte själv vara en attraktion. Stockholms skärgård är tex inte beundrat för sitt rika utbud av elverk och rastlösa småglin i motorbåtar. Det går fint att ro. Vill man ha en racing finns go-cart, Grönan mm. Stockholms skärgård handdlar om input och respekt. Respekt är inte att vara hämmad det är att fungera i den miljö man befinner sig i - inte att skapa miljö dit man kommer.

 

 

Det är väl precis så nästan 100% av alla beter sig eller är fyra år, 50 dgr/ sommar för kort tid att ha bildat sig den uppfattningen?

Jag har inte sett allt det här som alla gnäller om.

Har jag befunnit mej i helt "fel jaktmarker?"

DOm gångerna jag lagt mej helt ensam i en vik, så har jag vaknat helt ensam i stort sett alltid.

När jag lagt mej där det finns 100 båtar till, har jag sett andra människor åxå, som både rör på sig, pratar, grillar, kanske lyssnar på musik (trots att det verkar vara väldigt ovanligt). Ja levande individer helt enkelt. Skulle jag reta mej på det så skulle jag väl välja en annan plats?

JAg har sett jollar med vuxna och eller barn. aldrig sett samma jolle åka "runt runt timmavis", inte ens särskilt många minuter och inte ens fram och tillbaka samma sträcka ansenligt många gånger (tror heller inte någon skulle tycka det var särskilt kul att bete sig så)... så om jag under mina 200-300 dagar i skärgården inte sett detta och det är för kort tid för att uttala sig... vad e i så fall ändå problemet?

Eller är det bara självändamålet att få gnälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Man lagar fan inte mat med elverk i naturreservat. Jag vet att det går men det är fel val av utrustning. Man är en del av naturen och är där som åhörare och ska inte själv vara en attraktion. Stockholms skärgård är tex inte beundrat för sitt rika utbud av elverk och rastlösa småglin i motorbåtar. Det går fint att ro. Vill man ha en racing finns go-cart, Grönan mm. Stockholms skärgård handdlar om input och respekt. Respekt är inte att vara hämmad det är att fungera i den miljö man befinner sig i - inte att skapa miljö dit man kommer.

 

Det är väl precis så nästan 100% av alla beter sig eller är fyra år, 50 dgr/ sommar för kort tid att ha bildat sig den uppfattningen?

Jag har inte sett allt det här som alla gnäller om.

Har jag befunnit mej i helt "fel jaktmarker?"

DOm gångerna jag lagt mej helt ensam i en vik, så har jag vaknat helt ensam i stort sett alltid.

När jag lagt mej där det finns 100 båtar till, har jag sett andra människor åxå, som både rör på sig, pratar, grillar, kanske lyssnar på musik (trots att det verkar vara väldigt ovanligt). Ja levande individer helt enkelt. Skulle jag reta mej på det så skulle jag väl välja en annan plats?

JAg har sett jollar med vuxna och eller barn. aldrig sett samma jolle åka "runt runt timmavis", inte ens särskilt många minuter och inte ens fram och tillbaka samma sträcka ansenligt många gånger (tror heller inte någon skulle tycka det var särskilt kul att bete sig så)... så om jag under mina 200-300 dagar i skärgården inte sett detta och det är för kort tid för att uttala sig... vad e i så fall ändå problemet?

Eller är det bara självändamålet att få gnälla?

Det är det som är grejen om man är suris eller polis, man retar sig på en sak en gång sen får man det att låta som det är vardag. Att det alltid är så.

Det kan finnas en anledning att någon kör ett elverk en gång, det kan vara så att dom glömt någon förbrukare på eller att batterierna inte räcker till och dom inte känner till riktigt hur mycket och länge dom räcker. Det behöver inte var för att jävlas.

Man vässar gärna historien med att man gick vänligt fram o bad dom stänga av men fick en stekpanna i huvudet tillbaka, men i själva verket gick man kanske fram o skrek "stäng av det där jävla elverket från helvetet".

Medmet skrivar man inte med i historien.

:-)

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverk är något extra förhatligt, en onödig lyxpryl! Att det sen inte hörs mer än en motorrumsfläkt har ingen betydelse. Det finns gott om båtar som har elverk för matlagning, fast det vet inte de i båtarna runt om eftersom det inte hörs. De som gnäller gör det på elverk, de skriver inte störande elverk eftersom det är fenomenet elverk som är störande.

"Man lagar fan inte mat med elverk i naturreservat" nej, i naturreservat får man oftast inte ligga. Däremot kan man passera genom ett naturreservat med flera hundra hästkrafters dieslar, eller, ännu värre, gamla tvåtaktare som spyr ut orförbränt bränsle.

 

Antingen får man helt enkelt stå ut med det oväsen som finns inkl smattrande fall, måsar mm. Eller så kan man ju fotvandra i Tibet.

Det som nog är mest störande är gnällspikarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog skilja på de som har fast installerade väl ljuddämpade elverk och de som ställer ett lågpriselverk på badbryggan och låter det gå någon timme så man kan glo lite extra på Lets Dance. Det senare låter betydligt mer än en motorrumsfläkt i en i övrigt lugn naturhamn i kvällningen, och släpar man runt på ett elverk för att ställa på badbryggan är något fel i planeringen. Tre extrabatterier eller två och en rejäl solcell borde täcka behovet väl, låter inte, är miljövänligare - och kostar lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...