Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
auxvoice

Adapter gummibåt

Rekommendera Poster

Hej på er!

Tänkte dra fram gummibåten i morgon och har skaffat en minikompressor för att det ska gå lite snabbare.

 

Har dock inte löst frågan med vilken adapter jag måste skaffa.

 

Det är ju bilventil på kompressorslangen, vilken adapter ska jag ha?

 

Här kommer några bilder på ventilen som sitter på gummibåten.

All hjälp tas tacksamt emot.

 

https://www.dropbox.com/sh/ptaixj8a9izo6ys/AABLJcE75yVYk-23rLV27TeEa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sån där minikompressor som man kan ha i bilen för att i nödfall pumpa hjulet. Om så skulle jag kolla manualen hur många minuter som du får köra den. Det brukar inte vara många. Bara ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det en sån där minikompressor som man kan ha i bilen för att i nödfall pumpa hjulet. Om så skulle jag kolla manualen hur många minuter som du får köra den. Det brukar inte vara många. Bara ett tips.

 

Det är korrekt men en något större modell: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Minikompressor-240L-17064/

 

15 minuter går det att köra. Så 15x30L = 450 Liter innan man ska låta den kyla ner sig.

 

Inte hittat någon adapter ännu de som följer med, men är för tok för små...

2950979A.jpg

post-105330-0-09111700-1404856014_thumb.jpg

post-105330-0-63105900-1404856077_thumb.jpg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle ta och byta den till en pump för gummibåtar och luftmadrasser. Dels tar det väldigt lång tid och lämnar du den för att gå och fika kan gummibåten explodera. Du ska ha högt flöde och lågt tryck och du har troligen en som är tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den pumpen kommer du att få fylla i det sista med hand- eller fotpump. Den kommer inta att orka blåsa upp till det trycket du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med biltemas elektriska pump fast min modell är äldre och går även på 12 v. Pumpar upp båten och får sen toppa det sista med handpumpen. Går ändå bra mycket fortare än att pumpa upp båten enbart med handpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Plastimo gummibåt.

Gjorde en adapter av en bit slang som jag haft som sugslang till en akvariepump (Eheim) den passade precis i hålet i gummibåten. Troligtvis är slangen av standardmått.

Använder en större pump avsedd för luftmadrasser, den går på 240V (inverter ombord) men har en mindre 12V från Claes Olsson också (just den modellen har utgått ur sortimentet).

 

Som redan sagts, så ger dessa pumpar bra flöde och volym, men inget större tryck, så det sista trycks i med en fotpump, som även jag tycker är bättre att handha än en handpump. 12volts-pumpen blir ohemult varm redan efter tio minuter, så den kanske mer är avsedd att blåsa upp badleksaker med.

 

Vid service hemma i trädgården, låter jag fylla den med tryckluften från verkstadskompressorn, och då med en likadan slang monterad på en luftpåfyllare för fotbollar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...