Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Minona

Akut hjälp med B20 Aqua 130hk

Rekommendera Poster

Hej! Ni som kan något om VP B20 Aqua 130hk! I dag när jag skulle åka iväg på en semestertripp upptäcker jag att det droppar vatten från motorn. Jag härleder läckaget till där fästet till generatorn sitter fastskruvat i kyllimpan. Nu till min fråga, finns det någon packning där som kan ha gått sönder eller är det kyllimpan som rostat sönder. Motorn går normalt och det finns inga spår av vatten i oljan. Vill hemskt gärna kunna fixa det i morgon och åka iväg. Snälla hjälp mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser avgaslimpan ut så här och locket är där din genarator är skruvad så kan det ju vara packningen, men troligtvis så är limpan inte helt fräsch om den inte är bytt inom överskådlig tid

 

5573.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ni som kan något om VP B20 Aqua 130hk! I dag när jag skulle åka iväg på en semestertripp upptäcker jag att det droppar vatten från motorn. Jag härleder läckaget till där fästet till generatorn sitter fastskruvat i kyllimpan. Nu till min fråga, finns det någon packning där som kan ha gått sönder eller är det kyllimpan som rostat sönder. Motorn går normalt och det finns inga spår av vatten i oljan. Vill hemskt gärna kunna fixa det i morgon och åka iväg. Snälla hjälp mig!

Problemet är löst! Det var en expansionsplugg som rostat sönder. Kostnad 100 kr men en hel...es massa jobb. Nu vet jag iallafall vad jag kan göra på min semester. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken plugg är det?

Jag har bytt i stora drag allt som går att byta på B20 och det finns många tips och tricks för att minska mektider:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken plugg är det?

Jag har bytt i stora drag allt som går att byta på B20 och det finns många tips och tricks för att minska mektider:)

Jag tänker byta båda pluggarna som sitter bakom kyllimpan. Jag antar att jag måste demontera kyllimpan för att komma åt. Men har du några tips så tar jag gladeligen emot dem. Eventuellt om jag kan göra andra åtgärder när jag ändå river ner limpan och var jag kan få tag i pluggar och packningar. Tacksam för allt som kan underlätta!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilken plugg är det?

Jag har bytt i stora drag allt som går att byta på B20 och det finns många tips och tricks för att minska mektider:)

Jag tänker byta båda pluggarna som sitter bakom kyllimpan. Jag antar att jag måste demontera kyllimpan för att komma åt. Men har du några tips så tar jag gladeligen emot dem. Eventuellt om jag kan göra andra åtgärder när jag ändå river ner limpan och var jag kan få tag i pluggar och packningar. Tacksam för allt som kan underlätta!!!

 

 

Är det dessa pluggar du menar ?

Här som nr 8

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-21-12737.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vilken plugg är det?

Jag har bytt i stora drag allt som går att byta på B20 och det finns många tips och tricks för att minska mektider:)

Jag tänker byta båda pluggarna som sitter bakom kyllimpan. Jag antar att jag måste demontera kyllimpan för att komma åt. Men har du några tips så tar jag gladeligen emot dem. Eventuellt om jag kan göra andra åtgärder när jag ändå river ner limpan och var jag kan få tag i pluggar och packningar. Tacksam för allt som kan underlätta!!!

 

 

Är det dessa pluggar du menar ?

Här som nr 8

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-21-12737.aspx

 

Ja, det stämmer. Vad bör jag tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...