Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Ännu en heldag vid båten! Idag har följande hunnits med, tagit bort;gjort rent, gängat om låsmutter alla pulputfästen, monterat pulpitfästena med marin tätningsmassa, tätat alla skruvar längs listen med marin tätningsmassa, gänglagat de skrovgängor för listskruvar som bara snurra vid monteringen, monterat pulpit samt monterat peken! 

 

post-104460-0-08845500-1411837787_thumb.jpg

Fästen med reling på plats!

 

post-104460-0-89328000-1411837791_thumb.jpg

Fästen med reling på plats!

 

post-104460-0-63645300-1411837747_thumb.jpg

Montering på gång av peken!! Satte ett snöre till fronten på peken och fronten på skrovet, sen ett snöre från sida till sida längre in på peken. Så hängde den i detta så kunde jag spänna/lossa för att passa in. Sen mätte jag, höftade, klättra upp på stege 10 meter ifrån för att se att den datt rakt och fint längst med skrovet!

 

Som ni ser finns det rost att laga här vid ankarboxens lucka! Därav är inte de två sista löpögglorna för förtöjningslinorna monterade än. Här ska svetsas och förberedas för montering av ankarspel!

 

post-104460-0-08267400-1411837754_thumb.jpg

Här är peken monterad! Borra och skruva! Allt hamna i ankarboxen så var inte så jobbigt direkt! Rätt tjock gods... Den smala delen i nosen måste ha varit 1 cm tjock stålplåt! Jisses.

 

Är det förresten meningen att ankarrullen ska hänga sådär när inget ankare är på plats? Har monterat enligt instruktionerna så kan lixom inte bli på något annat sätt! 

 

Pekens fästen är inte tätade än. Ska stänkas lite färg i borrhålen, sen så blir det att montera bort peken, lyfta fästena och sätta tillbaka dem igen med ett redig lager marin tätningsmassa bakom samt även invändigt bakom monteringsbrickan på insidan. Sen montera tillbaka, sätta dit peken och sätta dit teaken!

 

Som ni ser har jag inte satt tillbaka främre pulpiten än! Tänkte avvakta med den tills det att jag fick dit peken, men troligen åker den dit imorgon också!

 

Den gamla trädelen i fram ska också bort, men har inte tagit bort den än. Vet inte riktigt om det är något färg där bakom eller ej. Dessutom blir det då 4 hål som jag inte kan täta än... Eventuellt väntar jag och tar inte bort den förrns det är dags för svetslagning/stärkning för ankarspel i fören.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ännu ett ryck! Idag han jag med följande:

Montera bort peke; slipa och rostskydda bakom fästena; ha på marintätning bakom fästena och återmonterat peke; kapa till teaken i peken; Prova hur ankaret ligger.

post-104460-0-93339100-1411920470_thumb.jpg

Peke monterad. Återstår lite svetsjobb samt att den äldre trädelen ska bort så ankaret går ner bra.

 

post-104460-0-91277000-1411920477_thumb.jpg

Yeey. Färdig med det här delprojektet!

 

Som ni ser är inte främre pulpiten där än. Den blir mest ivägen för kommande arbeten så den får vara av tills vidare! Desutom ska den gamla trädelen bort, men det blir som sagt när det är dags att svetslaga fronten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat, kul att se hur det går för dig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack! Blir lite stiltje nu ett tag tror jag. Tror inte det blir så stort direkt. Kvar nu innan våren:
1. Svetslagning i fronten.

2. Montera targabåge.

3. Slipa och måla fribord samt däck och hytt.

4. Slipa och måla under vattenlinjen samt byta offeranoder.

5. Solceller 200-300 W

5. Eventuellt montera ankarspel.

 

Sen är det väll "klart. Utöver är det ju lite fristående utrustning och ordna ekonomin så jag kommer iväg...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra helgen var jag ut och tog bort den äldre peken så det var klart. Gjorde lite rent och la dit tillfällig rostskyddsfärg så länge. Så här blev det:

post-104460-0-03136100-1413033204_thumb.jpg

Här syns 6 st hål! 4 av dem ska svetsas igen, de andra två håller pulpiten. 

 

Men sen är det hur jag ska göra... Såhär ser det ut:

post-104460-0-19211400-1413033208_thumb.jpg

 

Ankarspelet bör sättas i bakkant på hålet så man får rakt ner till botten på ankarboxen. Utöver det vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Sätter man igen hålet där ankarspelet ska sitta så får man en sån liten lucka framför ankarspelet kvar. 

Kanske kan man montera grövre gångjärn på babord sida längs hela luckan och sen starta lås på styrbord sida så kan ankarspelet sitta på luckan? Men det känns sådär! Få se hur jag gör..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte montera ankarspelet bakom luckan och låta kedjan rinna ner i boxen genom en passage i förpiken?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HIttade den här tråden först nu, kul att du är igång! Ska absolut följa projektet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte montera ankarspelet bakom luckan och låta kedjan rinna ner i boxen genom en passage i förpiken?

 

Mackey

 

Vad skam an ha fört minsta vinkel då på "röret"? Antar att man inte kan ha allt för liten vinkel.

 

HIttade den här tråden först nu, kul att du är igång! Ska absolut följa projektet.

 

Ja, jag är i full gång! Fick ju en kanonsommar som första säsong :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan du inte montera ankarspelet bakom luckan och låta kedjan rinna ner i boxen genom en passage i förpiken?

 

Mackey

 

Vad skam an ha fört minsta vinkel då på "röret"? Antar att man inte kan ha allt för liten vinkel.

Någon som vet? Jag vet inte!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag fixat några monteringsmallar för några olika typer av ankarspel och kan konstatera att ingen av dem behöver större yta än ett A4. Därmed så kan jag få det svetsat med lämplig plats och så lämnar vi en yta på ett A4 där ankarspelet kan monteras. Tror vi kan få til ldet då rätt bra! Luckan blir lite mindre men nu är boxen så stor att jag kan hoppa ner i den så det gör väll inget att den blir en aning mindre. Få se om jag får tid att ringa svetsaren idag :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och kikat med svetsaren! Ska fixa en minst 80x80 plåt 3mm så svetsar han när han kan! Längst in mot "väggen" mellan till förpiken och boxen förlängs boxkanten till ett A4 så ett ankarspel kan monteras! Sen kan jag bara bulta dit ett där när jag vill. Vi gör en tvärgående förstärkning på kanten också där. Sen blir det en mindre lucka framför men den blir rätt stor ändå! 

 

Han kunde även göra en targabåge/dävert i rostfritt så det blir ett projekt efter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul med en "byggar-tråd"

Ser att du funderar på en autopilot, på min hemsida se länk nedan, har jag just monterat en sådan. Rätt mycket jobb men det verkar du inte vara rädd för!

 

Trevligt med all info om ditt projekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul med en "byggar-tråd"

Ser att du funderar på en autopilot, på min hemsida se länk nedan, har jag just monterat en sådan. Rätt mycket jobb men det verkar du inte vara rädd för!

 

Trevligt med all info om ditt projekt!

 

Ser att du monterat samma som jag funderat på! Hur fungerar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hann jag inte prova så mycket, då bygget blev försenat pga byggjobb och försenad sjösättning och att jag bla fick vänta på några SeaTalkNG-nätverkskablar som jag skickade efter utomlands, (billigare men vilken tid det tog)

 

Jag hann dock kalibrera och köra för motor, samt att jag var ut och seglade ensam en dag i slutet av september i ca 8-10 m/s. Det fungerade bra men den korta erfarenheten i alla fall.

 

Mina intryck

I princip helt ljudlös

I frånkopplat läge märks inte att linjära styrenheten sitter på

Tillräckligt stark för min båt

Lätt att begripa hur p70-enheten fungerar (smart och lättanvänd)

 

GPS-enheten inte lika lättanvänd för att styra via den, och kartan med

silverkortet inte så tydligt, har därför beställt uppgradering till guldkort.

(Dock har jag inte uppdaterat till Lighthouse II, som jag tror visar en tydligare bild och har mer lättanvända menyer)

 

Jag kan i alla fall säga att på förra båten hade jag en rorkultstyrare, detta är bättre.

Men jag kan inte säga hur bra den fungerar i hårt väder eller då vi går läns eller kryssar på gränsen, eftersom jag inte hunnit nyttja systemet tillräckligt mycket änn för att kunna utala mig om det, ännu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har det blivit ett ryck igen! Nämligen svetsningen i fram:

post-104460-0-93339100-1411920470_thumb.

Hur det såg ut innan

 

Nedan ser ni hur det är i nuläget. Arbetet hittills är lite grovt! Det är lite finlir kvar att göra:

post-104460-0-98412600-1414946663_thumb.jpg

Som ni ser är luckan förminskad. Men man får ändå ner ett huvud och en arm så man kan hålla på med att slipa och måla mm.  Nästa helg ska vi se till att kanten mot luckan blir bra! Snitsa upp i mitten så vi kan forma om plåten efter båten lite mer och sen limma ihop den snitsen. 
Luckan är kortad så att jag får en yta på 30 cm(a4:a) ovan ankaboxen "bakom" luckan där jag kan montera ett ankarspel i framtiden.

 

Sen när vi är klara så blir det ju givetvis epoxyspackling samt slipning osv över allt så det blir fint! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu ett ryck! Då är vi, för tillfället, klar med svettsningen. Såhär blev det nu:

post-104460-0-60702800-1415543574.jpg

Luckan är förkortad på akter sida så pass att det nu finns utrymme att sätta dit ett ankarspel när jag väl får det. Så här i efterhand kan jag säga att det bästa hade varit att göra detta samma veva som listen var borta. Då hade vi skärt ut en stor triangel istället och satt i en hel ny bit och sen skurit ut en ny lucka i den, men blev såhär nu.

 

Färgningen är provisorisk för rostskydd enbart. I vår när det blir lite varmare så ska det epoxyspacklas så det blir slätt och fint(skyddar också, speciellt runt kanten till luckan). Sen epoxyprimer och lack.

 

Sen kanske ni undrar varför jag har ett hål framför luckan! Det var även dåligt där så behöver bytas där med, men tills vidare gjorde vi ett hål bara som kättingen kan gå ner i! Kommer ju inte montera ankarspel än på ett tag... Är ju lite dyrt och så länge jag är i Sverige behöver jag det inte direkt. Men nu är det förberett för montage iaf! Bättre är att nu satsa på targabåge och solcellspaneler!
Vi ska måtta upp det så svetsas det inom sinom tid :)

Den dagen ankarspelet ä monterat så kan vi svetsa igen det hålet i fram :)

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nyss idén att limma fast en gummibit på insidan av "hålet" som sen skärs i linje med luckan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man funnit lite energi och inte ska lite vinter och snö hindra en!

post-104460-0-21831300-1422110586_thumb.jpg

Skyddsutrustning på! A1 filter.

 

Vet inte riktigt om jag var för hård för min gamla excenterslip eller om det blev för kallt men den klappa ihop efter 3 h. Han iallafall med rodret, kölen och styrbård sida under vattenlinjen. 

 

Tänkte att även under vintern kan man ju förbereda lite. Grovslipa inför vårsen så man kan göra en mild finslip då och sen börja rolla :P

 

Beställde en pex 400 nu via nätet så fortsättning följer...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem min nya Bosch 400 pex slipmasking igår. Tyvärr bara pissar det ner snö i helgen. Suck.. Frustrerande. Tänker nu bara..... bajs, också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu ett ryck idag då! Faktiskt så blev jag klar med grovjobbet under vattenlinjen. Har inte tagit bort offeranoderna än så kommer inte åt överallt, men det går snabbt sen. Bara skönt att ha grovjobbet gjort :)

 

Sen måste jag stryka en grund på de ställen där galven kommit fram helt. Finslipa över det när det torkat och sen på med ny skyddsfärg.

 

post-104460-0-11188900-1423407093_thumb.jpg

Den här gången brändes dock ingen slipmaskin utan pexen höll! Fungerade bra med den :)
 

Trotts att jag har full mundering på som förra bilden så blir jag tämligen skitigt ändå..
Blir till att köpa en helmask till vårens jobb...

För fribordet ska jag slipa med finare papper typ, K80 eller troligen K120. Blir något ryck med det lite senare nån helg :)

Just det! Blev ett nytt ankare också av modell Bruce istället för plogen jag hade. Gick upp 5 kg från 15 kg till 20 kg också. Enda anledning till modellbytet var för att plogen har en klump som gör att det inte gick upp fint i vaggan på peken. Det här ankaret lägger sig precis vig jämnvikten så det ligger kvar på peken av sig självt.
Slog till nu för att en försäljare sålde galvade för halva priset..

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något jag grubblar över är att ankaret hänger ner så långt...

Kikade runt på nätet och hittade följande bilder:

post-104460-0-95538600-1423416058_thumb.jpg
 

Min är monterad såhär:
post-104460-0-24874100-1423416063.jpg
Vilket var efter anvisningarna:
 

Dock verkar den på övre bilden gå upp högre under peken. Frågan är om inte rullen ska monteras så kanske? Vad tror ni? Kanske ska prova, se vad som händer?


 

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man varit där och slipat en dag igen!

 

post-104460-0-30559600-1424017108_thumb.jpg

 

Det fungerade bättre med K120 papper än K80 faktiskt.
Papprena tog slut när jag var halvvägs på babords sida. Då hade jag gjort klart styrbord sida. Kvar är alltså grovjobbet på aktre delen av styrbords sida samt aktern. Valde att vänta med det tills nästa fina helg. Förhoppningsvis blir jag klar på söndag nästa helg alltså! :)

 

Klar med grovjobbet dvs...

Sen är det så att innan jag börjar måla/spackla mm på våren så kör jag över ytorna med K 240. Därefter börjar jag grunda, ev. spackla där det behövs(ytters lite), sen någon grundning(primer) och sen täckfärg.

Få se om det blir double coat på fribordet eller om det blir international toplack. Troligen är fribordet målad med en 1K toplack(international) vilket inte ska fungera så himlens bra med double coaten utan det lär då renslipas. I alla fall enligt hemsidan. Det tänker jag INTE göra....

Antagligen blir det så att jag målar fribordet med international 1K toplack igen och kanske finslipar bort ojämnheter. Kommer ju ändå måla utomhus så är inte optimala förhållanden ändå. Dömt till att få något knotter i lacken då rå.... Därför kan jag likväl finslipa det jämt innan jag gör snobbränder istället.

Så tänker jag iaf...

Det här med färgen kommer nog kosta en slant så jag får nog lägga tankarna på ankarspel och targabåge på hyllan en stund tills målningen är klar, masten på, båtplats betald och båten sjösatt. Sen kan jag fundera vidare på det :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ambitiös slipning! Blir nog fint när det väl är klart och skönt att veta att det inte är några döljda rostangrepp.. Det är en fin båt du hittat, ser schysst ut med dog/pilothouse, har du fler bilder på båten? Akterskepp, sittbrunn, innefrån och motor? 

 

Angående ankaret så tycker jag att den nedre bilden ser bättre ut, då är ankaret inte lika mycket ivägen uppe på peket. Det är väl den extra stävrullen som får ankaret att gå högre på den övre bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ambitiös slipning! Blir nog fint när det väl är klart och skönt att veta att det inte är några döljda rostangrepp.. Det är en fin båt du hittat, ser schysst ut med dog/pilothouse, har du fler bilder på båten? Akterskepp, sittbrunn, innefrån och motor? 

 

Angående ankaret så tycker jag att den nedre bilden ser bättre ut, då är ankaret inte lika mycket ivägen uppe på peket. Det är väl den extra stävrullen som får ankaret att gå högre på den övre bilden.

ja, jag hoppas det blir fint iaf! :D

 

Kan fixa en del av bilderna iaf! Hade tänkt ta i båten och så sen med vidvinkeln på gopron, men blir till sommaren! Här är ett collage iaf:

post-104460-0-15545300-1424112131_thumb.jpg

 

Jag tror de vänt ankarrullen på övre bilden bara! Tvärtom monteringsanvisningarna :P

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var jag och gjorde resten av det tunga sliparbetet. Ska ut idag med och slipa med triangelslipen där jag inte kom åt med excenterslipen. Nu på morgon tog jag mig tid och skissa lite i el- schemat. I sommar eller vår, efter målningen, blir det såhär:

post-104460-0-20558900-1424598037_thumb.jpg

 

Nytt är:

  • En andra elpanel för noncriticalkretsen liksom jag har på criticalkretsen. Agerar som kopplingsplint för förbrukarna.
  • Borttagning av gamla A-mätaren och V-mätaren eftersom jag nu har en BM-1.
  • Huvudsäkringar på ledning från startbatteri och förbrukningsbatteri.

Basen är kopplad förbi elpanelen pga. den behöver så grov säkring.

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit ute en gång till! Nu är grovslipningen klar.
Offeranoderna lossade(trodde de skulle sitta men de lossna så fint så) och ytan bakom ordnad.
 

Skulle göra det grova av finslipet idag också, men min hörnslip ville inte starta så måste köpa en ny sån innan jag kan göra resten.

Här står det nu iaf:
post-104460-0-51479400-1424616526_thumb.jpg

Jag tror det blir ett avbrott nu ett tag till våren, men får säkert inspiration nu i vårvärmen så kan hända att mer blir av lite tidigare :)

 

Det vore inte helt fel med en badplattform i aktern under den inbyggda stegen! I så fall försvinner badstegen på sidan ;)
 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland gör jag inlägg som mer är min "kom ihåg" när jag planerar. Samlar det här istället för någon annan stans. Nu ska jag spara min målningsplan jag satt ihop efter rådfrågning och info från produktdatabladen.

 

Det går att måla färgerna om det är 5+. Förvisso får man även ha fukt i åtanke, men det finns fördelar att måla när det är kallt också när man står ute! Inga flugor som sätter sig i färgen eller ingen pollen..

 

Målningsplan vid 5 grader minimum:

Rengör med super Clean innan målning

Under vattenlinjen:

Interprotect - Plåtrena ytor - 4 skikt - 10h till 6 mån mellan skikten

Primocon - Målade ytor - 5 skikt - 3 h till obegränsat mellan skikten.

Första skikten primocon strykes inom 10 h till 5 dagar på interprotect
Trilux 33 - Ytor tidigare målade med Trilux 33 - Minst 2 skikt - 24 h till obegränsat
Trilux 33 kan målas på sig själv, men över annan bottenfärg ska primocon målas mellan. Så jag kanske kan skippa primocon. Få se!

 

Fribord och akter:

Yacht primer - plåtrena ytor - 4 skikt - 24 h till 5 dagar

Pre-Kote - målade ytor - 1 skikt - 36h till 4 dagar mellan skikten

Första skikten pre-kote strykes inom 24 h till 5 dagar på Yacht primer

Toplac - på pre-kote jämnslipad med 400k - 1 till 3 skikt - 24 h till 4 dagar mellan skikten

Första skikten Toplac strykes inom 36 h till 4 dagar på Pre-koten

 

Däck:

Yacht primer - plåtrena ytor - 4 skikt - 24 h till 5 dagar

Pre-Kote - målade ytor - 1 skikt - 36h till 4 dagar mellan skikten

Första skikten pre-kote strykes inom 24 h till 5 dagar på Yacht primer

Interdäck - på pre-kote jämnslipad med 400k - 1 till 2 skikt - 24 h till 4 dagar mellan skikten

Första skikten Interdeck strykes inom 36 h till 4 dagar på Pre-koten

 

Målningsplan vid 15 grader minimum:

Rengör med super Clean innan målning

Under vattenlinjen:
Interprotect - Plåtrena ytor - 4 skikt - 3h till 6 mån mellan skikten

Primocon - Målade ytor - 5 skikt - 3 h till obegränsat mellan skikten

Första skikten primocon strykes inom 5 h till 3 dagar på interprotect
Trilux 33 - Ytor tidigare målade med Trilux 33 - Minst 2 skikt - 20 h till obegränsat

Trilux 33 kan målas på sig själv, men över annan bottenfärg ska primocon målas mellan. Så jag kanske kan skippa primocon. Få se!

 

Fribord och akter:

Yacht primer - plåtrena ytor - 4 skikt - 18 h till 4 dagar

Pre-Kote - målade ytor - 1 skikt - 24h till 3 dagar mellan skikten

Första skikten pre-kote strykes inom 18 h till 4 dagar på Yacht primer

Toplac - på pre-kote jämnslipad med 400k - 1 till 3 skikt - 18 h till 3 dagar mellan skikten

Första skikten Toplac strykes inom 24 h till 3 dagar på Pre-koten

 

Däck:

Yacht primer - plåtrena ytor - 4 skikt - 18 h till 4 dagar

Pre-Kote - målade ytor - 1 skikt - 24h till 3 dagar mellan skikten

Första skikten pre-kote strykes inom 18 h till 4 dagar på Yacht primer

Interdeck - på pre-kote jämnslipad med 400k - 1 till 2 skikt - 18 h till 3 dagar mellan skikten

Första skikten Interdeck strykes inom 24 h till 3 dagar på Pre-koten


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så! Då har jag gjort en plan för målning när det är mellan 5-15 grader.

 

Fribord och akter:
Rengör med superclean innan målning
Yacht primer på plåtrena ytor - 4 skikt - eftermiddag må, ti, ons, to i följd.
Pre-kote - 2 skikt - fredag kväll, söndag eftermiddag.

Slipa med 400papper och rengör med superclean innan toplac
Toplack - 2-3 skikt - måla lördag morgon, söndag morgon och måndag eftermiddag.

Toplac - 2-3 skikt - snobblinjer, måla torsdag, lördag och söndag

 

Under vattenlinjen
Rengör med superclean
Interprotect på plåtrena ytor - 4 skikt - fredag kväll, lördag morgon, lördag kväll, fredag kväll
Trilux 33 - lördag morgon, söndag eftermiddag
Trilux 33 - i vattenlinjen extra varv lördag, söndag

 

Då är det bara att vänta på att temperaturen stiger 5-10 grader :P

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Så! Då har jag gjort en plan för målning när det är mellan 5-15 grader.

 

Fribord och akter:

Rengör med superclean innan målning

Yacht primer på plåtrena ytor - 4 skikt - eftermiddag må, ti, ons, to i följd.

Pre-kote - 2 skikt - fredag kväll, söndag eftermiddag.

Slipa med 400papper och rengör med superclean innan toplac

Toplack - 2-3 skikt - måla lördag morgon, söndag morgon och måndag eftermiddag.

Toplac - 2-3 skikt - snobblinjer, måla torsdag, lördag och söndag

 

Under vattenlinjen

Rengör med superclean

Interprotect på plåtrena ytor - 4 skikt - fredag kväll, lördag morgon, lördag kväll, fredag kväll

Trilux 33 - lördag morgon, söndag eftermiddag

Trilux 33 - i vattenlinjen extra varv lördag, söndag

 

Då är det bara att vänta på att temperaturen stiger 5-10 grader :P

 

 

 

Intressant o snygg planering, kan bara önska lycka till!

En fråga dock. Har du något skydd över båten, typ ett tält eller liknande? När det är dags för målning. För även om vind är trevligt för oss seglare, så vill du nog inte att det blåser och därmed riskerar att föra med sig allsköns otrevligheter som inte bör torka med in i färgen på båten... :rolleyes:

Eller hur tänker du? ;)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...