Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarfralla

Sandhamn hamnavgift ?

Rekommendera Poster

Har det alltid varit så här dyrt att ligga i Sandhamn ? Ifrån KSSS hemsida högsäsong:

Hamnavgifter i Sandhamn:

0-32 fots båt 290 kr/natt samt el tillkommer med 80 kr. Sen är Lökholmen främst för KSSS medlemmar numera. Tänkte planera in ett par nätter under semesterseglingen men tappade intresset när jag såg priset.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Dyrt och slitet för icke-KSSS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa över Sandhamn och välj andra hamnar istället, det finns flera fina naturhamnar i närheten, tex Stora Nassa skärgård.

Jag var till Sandhamn för några år sen, men det var en besvikelse.

Trångt, stökigt i hamnen, svårt att få en plats redan tidigt på em, dyrt.

På det "anrika" fiket vid hamnen serverades kaffe i pappmugg ur termos, vilken mysfaktor är det?

Nej, jag tyckte det var överreklamerat och väljer i fortsättningen andra ställen.

 

Om du absolut vill gå dit gör det tidigt på dagen och se dig omkring för att framåt eftermiddagen gå vidare till någon naturhamn i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett par dagar på Utö istället om det är gästhamnsliv du vill ha. Finns säkert de som har invändningar, och det börjar också bli dyrt - men det finns bra restauranger, nya bageriet är jättetrevligt. Hyr cykel och trampa iväg till Ålö en dag, eller promenera runt bland bebyggelsen. Utsikten från kvarnen är fin också.

 

Förra sommaren var jag dessutom i Trosa, också trevligt alternativ. Där kan man lätt ligga ett par dagar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara för hur det alltid sett ut men prisbilden de senaste åren har varit sådan.

Såg i år också att de utökat med ännu fler dockspot platser. Betyder ännu färre "drop in" platser än tidigare.

Antar att dessa etablisemang gör vad de måste för att överleva, vare sig det är rätt strategiskt eller inte. Har upplevt att det varit mycket större tryck på tex sandhamn tidigare än de senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn var kul och trevligt för 20-30 år sedan, idag är det bara stökigt, dyrt, slitet och skitigt (inte minst i duscharna).

För- och eftersäsong kan säkert fortfarande vara ok.

 

Utö är 100 gånger bättre och Landsort är ok, men lite långt mellan gästhamnen och byn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnen i Sandhamn är dyr men jämför gärna med priserna i t.ex Viamare´s gästhamnar eller Mariehamn, Visby m.fl så hamnar man i samma prisläge.Gästhamnsavgifterna har stigit de senaste åren. 

Sedan kan jag hålla med om att Sandhamn sommartid är lika uttröttande som en dag på tivoli, mycket bättre under lågsäsongen.

Utö, som här i tråden nämns som alternativ, är egentligen inte så mycket bättre under högsäsong, trångt och svårt att hitta plats (Utö är en av våra mest ockuperade gästhamnar) och charmen har försvunnit i takt med att Stureplansfolket hittat dit -folk som tror dom är i en genuin skärgårdsmiljö men i själva verket går omkring i en kuliss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn är trevligt när det inte är högsäsong..

Utö är ju mycket mysigare, men rörigt å mycket folk å har blivit ganska dyrt oxå. Vi lägger oss i närheten och tar jolle eller cyklar till mataffären på utö. Bageriet är riktigt bra!

Annars är Trosa riktigt trevligt, om man vill ha lite gästhamnskänsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kring 300:- är väl vad man får betala i många gästhamnar nuförtiden?

Jag tycker Sandhamn kan vara rätt nice någon dag eller så under högsäsong. Men gillar man inte mycket folk o lite stoj så är det klart att man kanske ska söka sig någonannanstans.

Jag kan tycka att "stöket" gör det lite charmigt med Sandhamn, i lagom doser.

Var där en dag i juli under högsäsong 2013 och kom vid 13-14 tiden. Inga problem alls och blev snabbt anvisad plats av en av tenderbåtarna som snurrar runt i hamnen för att assistera under högsäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset kan tyckas högt men jag uppfattar det som normalt för en kommersiell anläggning. Tror vi har blivit bortskämda under många år med kommunalt drivna (och subventionerade) gästhamnar. Servicen i Sandhamn tycker jag är bra, och precis som skrevs i föregående inlägg brukar man få snabb effektiv hjälp att hitta plats. Är det fullt får man reda på det direkt.

 

Tycker inte det är så slitet, duschar/toa är väl helt OK.

 

Gillar man inte stojjet under högsäsong så är det väl bara att låta bli att åka dit. Att det skulle vara så mycket genuinare på Utö vete tusan om jag tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara så mycket genuinare på Utö vete tusan om jag tycker.

Det är väl ingen som hävdat att det är genuint på Utö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att det skulle vara så mycket genuinare på Utö vete tusan om jag tycker.

Det är väl ingen som hävdat att det är genuint på Utö?

Nä, du har rätt Peter. Skummade lite väl slarvigt. För vad det är värt tycker jag både Sandhamn och Utö är trevliga besöksmål, var och en på sitt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 kr för el? Kostar väl ungefär 1 kr per kWh. Ta med 8 kupévärmare på 1000 watt så kan du köra i tio timmar om du fryser utan att Sandhamn förlorar pengar på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vill kanske ha betalt för att de håller med elanläggningen också? Den kosta säkert en slant att bygga och är nog inte underhållsfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att gästhamnarna tar så mycket betalt de kan, de har ju en affärsrörelse att tänka på.

Däremot kan man ju som tur är välja vilka som skall få ta del av ens surt förvärvade penningar och istället för usla Sandhamn, trista och gnidna Utö, Promarinas alla anläggningar etc välja tex Trosa, Brunnsviken på Ornö, Dalarö (Askfatshamnen) eller Öja.

 

Jag tillhör den delen av båtfolket som gärna betalar för mig, men som då kräver en motprestation som motsvarar kostnaden. Smutsiga duschar, äckliga toaletter, dålig hamnpersonal är alla faktorer som gör att den gästhamnen får klara sig utan First Class nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så rätt Spancox -vi har möjlighet att välja och samtidigt premiera de gästhamnar som ger bra valuta för pengarna.

Tyvärr har hamnar som t.ex Sandhamn, Utö m.fl fullt i hamnen varje kväll ändå trots sitt höga prisläge och halvtråkiga bemötande. Dom behöver med andra ord inte bry sig eller anstränga sig. Visst kan det långsamt ske en förändring genom att vi gamla gnällspikar bojkottar deras anläggningar men det kommer samtidigt in nya fritidsbåtbesökare som kanhända tycker att det är just så här det ska vara i en "inne-gästhamn" och att priset är helt OK, inte värre än ett inträde på Stureplan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte besöka vänner på Sandhamn vecka 24, som alltså räknas som lågsäsong, och då jag är en ensamvarg har jag inte så stor erfarenhet av gästhamnar (ingen). Kör man bara in och tar en ledig plats eller måste man ringa innan?

Hur fungerar dusch/WC? 

Har med en partner som inte varit ute mycket förr så det kommer bli en del hamnar under veckan för bekvämlighet. Vilka kan ni rekommendera och hur fungerar det med ankomst på dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi är inga flitiga gästhamnsanvändare, men det brukar bara vara att gå in och ta en ledig plats. Om det inte är så möts man av tjej eller kille i en RIB eller får instruktioner från land.

I högsäsong kan det vara vettigt att boka plats, ring eller maila i god tid.

 

Dusch och WC varierar i kvalitet och renlighet, men finns. Tillträde med kod är det vanliga.

Sandhamns gästhamn har fått mycket kritik för brister i bl.a. städning av dusch och WC. Vi har valt bort Sandhamn och det är 20-30 år sedan jag var där.

 

Vi låg i gästhamnen på Utö för några år sedan och gillade den.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kostar. Det är proppat med folk som har råd att betala. Då blir prisbilden som den blir. marknadsmässiga priser. 

 

Däremot var duschar bra sunkiga ja. Små gamla bodar och duschtofflor är nog att rekommendera..

å andra sidan tyckte jag det var nice på sandhamn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej varit på sandhamn men om man verkligen "måste" dit.. finns det väl vatten där du kan ankra på svaj å köra jolle in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn med egen båt har jag avstått sedan 70-talet. Gillar Nynäshamn, har t.o.m. tagit bilen till gästhamnen där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå "avstått" sen 50-talet.. å under 2000-talet då jag varit båtman.

Hört att nynäshamn ska vara bra å fint. Stannat till där ett par ggr.. inte direkt "hittat det".. eller så e inte gästhamnar min grej helt enkelt.

Vad är det som är det bra/fina.. med bynäshamns gästhamn å andra liknande..

Vill få upp "rätt ögon"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag ser hos Nynäshamn? Trots storleken rätt gemytligt, fungerande servicehus, trevliga serveringar och gästhamnspersonal. Nära till stan för komplettering. Lagom avstånd hemifrån (gäller väl kanske inte alla). Om man råkar komma landvägen gillar jag att åka ett varv på Strandvägen och ta en promenad till Knappelskär och lunch i gästhamnen.

Vid båtfärd söderut brukar det bli Nynäshamn och Arkösund, annars inga gästhamnar norr om Öland.

Till Utö tar vi Waxholmsbåt och medför/hyr cykel.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå "avstått" sen 50-talet.. å under 2000-talet då jag varit båtman.

Hört att nynäshamn ska vara bra å fint. Stannat till där ett par ggr.. inte direkt "hittat det".. eller så e inte gästhamnar min grej helt enkelt.

Vad är det som är det bra/fina.. med bynäshamns gästhamn å andra liknande..

Vill få upp "rätt ögon"

Alla kan inte gilla allt.

Du kanske aldrig kommer att förstå och uppskatta gästhamnar.

Jag tar gärna ett gästhamnsbesök eller två per år. Det skall då finnas rena och fräscha duschar, toaletter och bastu. Nära till bra restaurang. En uteservering där jag kan ta en kall öl. En liten bod eller affär (eller allra helst bageri) där jag kan köpa färskt bröd. Ett mysigt samhälle att promenera runt i.

Mina favoriter är därför Utö och Trosa gästhamnar.

 

Gillar man inte sådant - tja, då kommer man tycka att gästhamnar är trånga och trista tillställningar som bara kostar pengar, ställen fulla med andra människor. Och då skall man nog hålla sig till naturhamnar. Inte fel i det - alla gillar olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K, alla kan inte gilla allt.

 

Boka hamn är otroligt främmande för oss, man hamnar ju där man hamnar vid någon tidpunkt.

 

Finns det en trevlig gästhamn där man råkar vara och det dessutom finns en ledig plats kan det vara ett bra alternativ någon gång per säsong. I skärgården finns så mycket fin natur och en bastu kan man alltid hitta om vattnet är för kallt att tvätta sig i.

 

Som sagt, vi tycker alla lite olika.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K, alla kan inte gilla allt.

 

Boka hamn är otroligt främmande för oss, man hamnar ju där man hamnar vid någon tidpunkt.

 

Finns det en trevlig gästhamn där man råkar vara och det dessutom finns en ledig plats kan det vara ett bra alternativ någon gång per säsong. I skärgården finns så mycket fin natur och en bastu kan man alltid hitta om vattnet är för kallt att tvätta sig i.

 

Som sagt, vi tycker alla lite olika.

 

Mackey

Nej alla gillar inte allt.

Samtidigt har jag lärt mej uppakatta saker, smaker mm. fler gånger med hjälp av att "se det" med andras ögon.

Jag uppskattar åxå trosa t.ex.

Men men gästhamnen i sig kan kvitta.

 

Rödhamn på Åland va trevligt å där, jämfört med sommarstäder, hade nog inte funnits nåt om inte hamnen fanns..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410:

Min båt är rätt spartansk, och jag trivs bra med det. Den är inte stor, den har inte full ståhöjd. Jag har lyxat till med kyl och värmare de senaste åren, men har inte varmvatten etc. När man varit ute närmare en vecka uppskattar man en dusch ganska mycket. Har man en 41-fots Bavaria full med bekvämligheter kanske det är mindre viktigt med gästhamnar; vad vet jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smådalarö Gård

Förra året kostade det 350:- per natt oavsätt båtstorlek.

 

I år kostar det 450:- med båtbredd upp till 3,5m, båtar över det kostar 750:-

 

Men då ingår el och tillgång till bastu och duchar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...