Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Tromsoe

Mercruiser nuddade botten, framdriften dog

Rekommendera Poster

Hej hej Forumet:

 

Var ute på årets första resa idag på Midsommar, allt flöt på tills jag råkade nudda botten på en sten och sen dog bara framdriften, propellern går inte runt, det hörs att man lägger i fram/back växel, men inget händer.... Dock roterar propellern om jag snurrar den för hand eller vid gaspådrag, så den sitter inte fast eller är trög.

 

Då jag tidigare haft utombordare så är min mercruiser Gen 1 helt ny och outforskad för mig, trodde att det fanns typ säkerhetssprintar eller liknande, men kan inget hitta när jag söker/googlar ämnet.

 

Har en V8 305 (220 HK) och enligt spec så är mitt drev ett Mercruiser 898, men då det under årens lopp har bytts en hel del grejer på båten så skall det vara osagt om det verkligen är det drev som sitter på.

 

Motoren var bytt 2010 och går som en klocka, och det gjorde båten med helt till denna sten kom i vägen....

 

Tacksam för svar, hjälp och tips.

 

Skall under helgen plocka upp båten igen, men vill gärna läsa på och lära mig så mycket som möjligt innan.

 

Stort tack till Sjöräddningen som hjälpte mig hem.... :-) Donation på väg!!

 

Glad (nåja) midsommar på er båtvänner... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen!

Trist att bli påkörd av lömska stenar, min segelbåt har också blivit attackerad emellanåt. ;-)
Tror att du kan ha ett gummi-nav i propellern som kanske släppt i sin vulkning/limning?
Finns f.ö. en fet manual för bravo-drev här, kanske hittar du nåt matnyttigt i den?

Ha fr.o.m. nu en fortsatt trevlig helg!

Edit: ändrat manual-länken från alpha- till bravodrev.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej och tack för snabbt svar, är strax på väg ner till båthamnen för att kolla läget, och sen ta upp båten igen.

 

Grymma manualer, det tackar jag för, skall genast fördjupa mig i dessa, dock en fråga angående propellern, om det är gummi på den, borde den inte ramla av om det släppt eller gått sönder i gummit??

 

Den verkar ju rotera som vanligt iallafall förutom att den inte driver när jag lägger i växel, med rotera så menar jag att den går runt lätt när man snurrar den med handen.... :-)

 

Återkommer med info så fort jag vet mer och har en klarare bild av eländet.

 

Stort tack för tips och info :-)

 

Må gött :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej och tack för snabbt svar, är strax på väg ner till båthamnen för att kolla läget, och sen ta upp båten igen.

 

Grymma manualer, det tackar jag för, skall genast fördjupa mig i dessa, dock en fråga angående propellern, om det är gummi på den, borde den inte ramla av om det släppt eller gått sönder i gummit??

 

Den verkar ju rotera som vanligt iallafall förutom att den inte driver när jag lägger i växel, med rotera så menar jag att den går runt lätt när man snurrar den med handen.... :-)

 

Återkommer med info så fort jag vet mer och har en klarare bild av eländet.

 

Stort tack för tips och info :-)

 

Må gött :-)

 

Tror att gumminavet liksom gamla tiders brytpinnar endast avbryter rotationens kontakt med drivaxeln, och att propellern skulle ramla av är i bägge fallen nästintill uteslutet (vore väl jäkligt dyrt i så fall)?

Men också att gumminavet ger fördelar jämfört med enkla brytpinnar, blir knappast samma definitiva avbrott rotationsmässigt utan det kan gå att försiktigt halta hem på låga varv? (Gummit ger nog dessutom som bonus vibrations/ljuddämpning i helt skick på ett sätt som inte brytpinnar förmår, gissar jag?)

 

Ni motorbåtande forumsvarare som kan sånt här, har ni alla tagit helgledigt samtidigt? Fy på er, men ha det gott ändå! :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej hej och tack för snabbt svar, är strax på väg ner till båthamnen för att kolla läget, och sen ta upp båten igen.

 

Grymma manualer, det tackar jag för, skall genast fördjupa mig i dessa, dock en fråga angående propellern, om det är gummi på den, borde den inte ramla av om det släppt eller gått sönder i gummit??

 

Den verkar ju rotera som vanligt iallafall förutom att den inte driver när jag lägger i växel, med rotera så menar jag att den går runt lätt när man snurrar den med handen.... :-)

 

Återkommer med info så fort jag vet mer och har en klarare bild av eländet.

 

Stort tack för tips och info :-)

 

Må gött :-)

 

Tror att gumminavet liksom gamla tiders brytpinnar endast avbryter rotationens kontakt med drivaxeln, och att propellern skulle ramla av är i bägge fallen nästintill uteslutet (vore väl jäkligt dyrt i så fall)?

Men också att gumminavet ger fördelar jämfört med enkla brytpinnar, blir knappast samma definitiva avbrott rotationsmässigt utan det kan gå att försiktigt halta hem på låga varv? (Gummit ger nog dessutom som bonus vibrations/ljuddämpning i helt skick på ett sätt som inte brytpinnar förmår, gissar jag?)

 

Ni motorbåtande forumsvarare som kan sånt här, har ni alla tagit helgledigt samtidigt? Fy på er, men ha det gott ändå! :rolleyes:

 

 

Hej hej... Du har nog rätt i dina observationer, var nere i båthamnen nu och startade upp motorn.

 

När jag lägger den i växel så rör båten sig framåt på tomgång, men tyvärr inte så mycket att det skulle kunna ta mig hem, men jag ser på förtöjningarna att det finns någon form av framdrift, dock endast på tomgång. Gasar jag typ pyttelite så händer inget alls....

 

Kollade om den enbart skulle kunna vara så att avgaserna flyttar fram det pyttelitet, men det är skillnad när jag har växel i kontra växel ur.... :-)

 

Så då borde drev, växellåda och annat ha klarat sig från värsta skadan.

 

Har från en annan Mercruiserkunnig kompis fått veta att det skall sitta någon form av plastkil/plastgrej mellan propeller och axel som skall rädde det hela, men det var bara vad han minns från sin egen, jag vet inte om vi har samma drev, och då kanske inte samma lösning.

Skulle ha plockat upp båten idag, men då jag måste köpa en liten lös påhängare innan så får jag vänta tills det är klart. Annars får jag inte båten till rampen.

 

Stort tack för ditt svar, dom andra är nog ute med sina båtar, vilket jag med borde ha varit :-))

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg i växeln när båten är avstängd se om du kan snurra på propellern då för hand . Är det som det ska så ska det vara stumt du ska inte kunna snurra proppen.

Torgny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör samma sak på land. Då ser du direkt om hobbyn är paj.

Torgny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr skriver från min mobil hubben ska det vara inte hobbyn

Torgny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde givetvis att testa/kolla detta... Skall göra det snarast.... :-)

 

Grymt bra tips, dock klantigt att inte kolla medan jag var där... Men blev så glad att det var lite framdrift när jag testade.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen... Var nu nere i hamnen och kollade detta med "Hubben"

 

Det känns absolut som att den "Kuggar över" och det är som en "stor" kugge, typ en hubbes storlek..... MEN!!!, ett stort MEN dök upp när jag kollade detta:

 

Centrum bulten vid propellern gick ju runt den med, och i min värld så skulle den stå stilla och bara själva propellern rotera, jag trodde med andra ord att axeln skulle vara stum/stå still medan endast propellern roterade, men vad jag kunde känna/kolla så roterade även den med propellern.

 

Nu startade jag inte motorn innan, men den gick ju i växel ändå och det var ju mycket trögare att rotera propellern samt att själva överkuggningen kändes och även till dels hördes i drevet, det liksom klickade till i övre delen av drevhusets övra del varje gång den kuggade över. Som att det var ett pyttelitet glapp som hördes.

 

Min fråga är ju nu, skall muttern rotera med eller är det ännu mera problem längre in i drevet som uppstått??

 

Hittade även en liiiiiten skada på ena propellerbladet, dock var den mycket måttlig och till en början knappt märkbar. Kan även ha varit från en tidigare skada från förra ägaren, men troligen från "min stenträff".

 

Återigen tacksam för tips och svar.

 

:-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vulkningen släppt så är det inte säkert att du ser eller känner det med handkraft. Dock så är det nog 100% säkert att det är vad som hänt efter bottenkänningen.

Ta bort propellern och lämna in för reparation, ev köp en ny och ha den skadade efter rep. i reserv .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett utförligt svar, men det bara försvann..... :-(

 

Kontentan är följande, jag trodde det bara var att byta "Hubben" som sitter mellan proppen och axeln, tror inte att min propp bara är vulkat, men har ett mellanstycke i gummi som ger efter vid bottenkänning och sen att den bara roterar, detta är ju vad jag kan få fram då det känns som den kuggar över när växel ligger i och jag roterar proppen med handen.

 

Skall imorgon köpa en liten utombordare så att jag kan få upp båten på kärran, sen vet jag facit.... Var liiite för långt från båtplatsen till rampen för att ro.... :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det du känner är att det kuggar åt ena hållet och är låst åt andra eller? Det är växelmekanismen som beter sig så, är helt normalt på Mercruiser drev. Är vulkningen gången, hubb eller direkt i proppen så slirar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, den "kuggar över" åt båda hållen tyvärr, men det är ju bara att jag tar upp den imorgon, sen ser man ju snabbt vad som hänt, men jag hoppas bara det är billigt att fixa, annars står det snart en annars mycket fin Draco 2000 till salu.... :-(

 

Hade ju framtida planer på ett drevbyte, men tänkte njuta av denna sommaren först, det blev ju "Hela" 20 minuter, men dom var himmelska.... :-))

 

Båten gick precis så bra som den skall, planade vackert och allt flöt som smör i en varm stekpanna.... :-))

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Forumet!

 

Då var båten uppe och ni som satte pengar på "Hubben" ni vann allihopa!

 

Dock dök det upp ett smärre problem som jag hade innan och som förvärrades, hade tidigare en liten spricka i bakre delen av drevets nederdel, nu är det borta en bit till och en ny liten spricka har uppenbarat sig, dock kommer jag köra med den tills drevbytet i slutet av säsongen....

 

Va tror ni om det??.... Dumt, vågat eller okej??.... :-)

 

Den gamla sprickan var ju större och den har ju klarat sig trots "stenen", inga förändringar alls på den....... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risker med sprickr är ju alltid att dom blir större.. Svetsa sprickan så den inte växer är mitt tips. Jag hade inte stoppat i min båt med sprucket drev, men sån är jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är sprickan i själva växelhuset kan det nog bli problem med vatteninträngning och annat. Är sprickan i fenan, dvs skäddan ser jag inga problem att köra vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är i ytterkanten mot propellern, Har haft den gamla sprickan där i 1,5 säsonger enligt tidigare ägare, den kom av frostsprängning i ytterkanten.

 

Ingen vatten i oljan, inga lösa delar, propellerns ytterlagring samt den taggade plastringen innanför propellern sitter som gjutet, inga sprickor innanför tätningen.

 

Allt i den bakre/yttre delen mot propellern till.....

 

Har slitit och dratt för att se om något rör sig/flexar, allt är stumt och sitter som det skall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...