Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
toaen

En ovanlig båttyp

Rekommendera Poster

Var en sväng på Smögenbrygga när denna något ovanliga segelbåt seglade in i hamnen.

 

post-53310-0-08972600-1402839679_thumb.jpg

 

Tror flaggan var Irländsk, och jag tyckte mig se en åra som stack ut i aktern - klar för att vricka sig in på en plats när det tagit ner seglen helt. De hann att stryka focken innan jag fått lånat kompisens mobil.

 

Trevligt bland alla ointressanta plastschabrak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG är tydigen en ovannlig båttyp....ref.: maringuiden.se/forum

 

Vem seglar sin båt till kaj, "toaen"?

 

Irländare (och likasinnade)?

 

Varför inte du, med S/Y Thallatha?

 

Är "lagom" och "VolvoP" en ursäkt för kunnande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG är tydigen en ovannlig båttyp....ref.: maringuiden.se/forum

 

Vem seglar sin båt till kaj, "toaen"?

 

Irländare (och likasinnade)?

 

Varför inte du, med S/Y Thallatha?

 

Är "lagom" och "VolvoP" en ursäkt för kunnande?

Inte för att jag brukar förstå vad du försöker säga, men det här är ovanligt obegripligt och osamanhängande.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

JAG är tydigen en ovannlig båttyp....ref.: maringuiden.se/forum

 

Vem seglar sin båt till kaj, "toaen"?

 

Irländare (och likasinnade)?

 

Varför inte du, med S/Y Thallatha?

 

Är "lagom" och "VolvoP" en ursäkt för kunnande?

 

Det hade varit en fördel om du lärde dig uttrycka dig begripligt. Eller är du inte ......!?

 

Skall vi tolka det du skriver som om det var du som kom seglandes in i Smögenhamnen strax för 13.00 - eller!?

 

Det är nog inte många som alltid seglar ut och in till sin hamnplats eller i gästhamnar eller naturhamnar,

 

Det har hänt nån gång på den tiden jagman hade Volvo Penta ;)  att jag tvingades att segla in till platsen mellan de tät pontonbryggorna. Jag har seglat hem betydligt fler gånger för att motorn krånglat, än att jag gått hem för motor för att jag brutit masten. Första gången jag bröt masten fick jag paddla hem - hade ingen motor- Andra och förhoppningsvis sista gången var strax väster om Björlanda kile. Var faktiskt ganska skönt att ha en Volvo penta MD6A och att jag slapp att paddla den 3,4 ton tinga nåten hem till Kungshamn.  :unsure:

 

Det är ju inget självändamål att segla in och ut och kan ju tom va lite hänsynslöst mot båtgrannarna. Vissa båtar är ju i miljonklassen och andra är ju närmare skrothögar. Det ä nog egentligen värre om man skulle tabba sig och segla på en av de sämre båtarna - deras ägare är i många fall de som har det sämst ställt.

 

Med min lilla "Hållöjulle" seglar jag väldigt ofta både ut och in, men då talar vi ju om helt andra krafter än min "stora" båt som väger 4,5 ton.

 

Den "Stora" båten, "Thallatha" har den sämsta platsen i hamnen när det gäller väder och vind, men den bästa när det gäller att segla ut och in. Därför händer det ibland att jag seglar från bryggan. Det är inget större problem att lägga till för segel, men regel tar jag motorn till hjälp trotts att det inte är nån Volvo Penta, utan en Lombardini.  :P

 

post-53310-0-92906200-1402860776.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

JAG är tydigen en ovannlig båttyp....ref.: maringuiden.se/forum

 

Vem seglar sin båt till kaj, "toaen"?

 

Irländare (och likasinnade)?

 

Varför inte du, med S/Y Thallatha?

 

Är "lagom" och "VolvoP" en ursäkt för kunnande?

 

/..../

 

Det har hänt nån gång på den tiden jagman hade Volvo Penta ;)  att jag tvingades att segla in till platsen mellan de tät pontonbryggorna. 

/...../

Det är ju inget självändamål att segla in och ut och kan ju tom va lite hänsynslöst mot båtgrannarna. Vissa båtar är ju i miljonklassen och andra är ju närmare skrothögar. Det ä nog egentligen värre om man skulle tabba sig och segla på en av de sämre båtarna - deras ägare är i många fall de som har det sämst ställt.

 

Undra hur många vi är som av nöd har lärt oss segla eller paddla i alla situationer för att vi haft oturen att äga en Volvo Vänta?

 

Våran, som jag och en kompis fick med M22an vi köpte som 15-åringar, och som "alltid gått felfritt" dog 20 meter utanför pirarna när vi skulle ta hem båten. :rolleyes:

Det var första, men inte sista gången vi seglade genom Hammarbyslussen.

Den motorn gick från och till under den där första sommaren som kölbåtsägare. Sen har jag för mig att våra föräldrar hjälpte till med pengarna som saknades till en sprillans Yamaha 2-takt våren efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

JAG är tydigen en ovannlig båttyp....ref.: maringuiden.se/forum

 

Vem seglar sin båt till kaj, "toaen"?

 

Irländare (och likasinnade)?

 

Varför inte du, med S/Y Thallatha?

 

Är "lagom" och "VolvoP" en ursäkt för kunnande?

 

/..../

 

Det har hänt nån gång på den tiden jagman hade Volvo Penta ;)  att jag tvingades att segla in till platsen mellan de tät pontonbryggorna. 

/...../

Det är ju inget självändamål att segla in och ut och kan ju tom va lite hänsynslöst mot båtgrannarna. Vissa båtar är ju i miljonklassen och andra är ju närmare skrothögar. Det ä nog egentligen värre om man skulle tabba sig och segla på en av de sämre båtarna - deras ägare är i många fall de som har det sämst ställt.

 

Undra hur många vi är som av nöd har lärt oss segla eller paddla i alla situationer för att vi haft oturen att äga en Volvo Vänta?

 

Våran, som jag och en kompis fick med M22an vi köpte som 15-åringar, och som "alltid gått felfritt" dog 20 meter utanför pirarna när vi skulle ta hem båten. :rolleyes:

Det var första, men inte sista gången vi seglade genom Hammarbyslussen.

Den motorn gick från och till under den där första sommaren som kölbåtsägare. Sen har jag för mig att våra föräldrar hjälpte till med pengarna som saknades till en sprillans Yamaha 2-takt våren efter.

 

 

Jo även jag har haft en del problem med mina motorer genom åren och alla fram till för två år sen har varit Volvo Penta.

 

Nu tror jag inte att Volvo Penta är generellt sämre motorer än andra, men det är ju en oerhört vanligt motorfabrikat i Sverige. De flesta motorproblemen jag haft har nog egentligen berott på mig själv. 

 

Egenhändigt skapad luftläckande bräsleanslutning, glömd trasselsudd efter rengöring i bränsletnken. ett antal rep i propellern, ett par reglage som gått sönder pga hög ålder och slitage puls ett par reglagevajra som gått av av samma anledning - hög ålder.

 

Impeller i en nyservad nyinköpt båt. Impellern hade säkert inte varit bytt på 10 år - förre ägaren hade bara båten liggandes på platsen och förlängde sitt båtliv genom att dricka kaffe i båten och nån gång övernatta i hemmahmnen. Varvet tog dock betalt för full service.

 

Hade diesel på en dunk där det fanns rester av ättika. vad som hände med insprutningspumpen, skall vi bara inte tala om. Plus en del annat som jag antingen skäms för att tala om eller har glömt bort. 

 

Jag har haft en Lombardini i två år. Statistiskt sett har jag haft mer problem med den motorn under de två åren jag haft den, än jag haft med alla mina Volvo Pentamotorer tillsammans under de styvt 40 åren jag haft Volvo Penta.

 

Även de problemen har berott på yttre omständigheter, som tampar i propellern - vilket den ena fick oanade konsekvenser, lossnade bultar i propelleraxeln, krånglande vakuumventil, riktig skitig diesel - bottensatsen från tappen!?

 

Jag har en teori varför jag alltid  drabbas av motorproblem. Ingen i min släkt har varit intresserad av båtar, utan det är bara bilar och motorer som gällt. Flertalet har haft yrke som haft direkt anknytning till bilar och motorer - även ett antal kvinnor. De som inte haft det som yrke har haft bilar och motorer som hobby.

 

Det är bara jag som vansläktats, genom att tidigt komma in på seglingens bana. Av någon anledning är motorer det värsta jag vet.

 

Detta tror jag mina motorer känner, och därför gillar de heller inte mig och krånglar så mycket de bara kan. Egentligen helt rättvist.  :o

 

Och allt detta snack om motorer, bara för att jag såg en ovanlig båt med vrickåra i Smögenhamnen i Söndags.  ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...