Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eembretsen

Den nya lagen om båttoaletterna

Rekommendera Poster

Hörde just på radion att Stockholms hamn tagit emot 70% av kryssningsfartygens avlopp, 45000 kubikmeter. Återstående 30%,19000 kubikmeter, har alltså släppts ut i havet lagligt. Sila mygg och svälja kameler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde just på radion att Stockholms hamn tagit emot 70% av kryssningsfartygens avlopp, 45000 kubikmeter. Återstående 30%,19000 kubikmeter, har alltså släppts ut i havet lagligt. Sila mygg och svälja kameler!

 

Vad är det som säger att de resterande 30% släpps ut i havet!?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hörde just på radion att Stockholms hamn tagit emot 70% av kryssningsfartygens avlopp, 45000 kubikmeter. Återstående 30%,19000 kubikmeter, har alltså släppts ut i havet lagligt. Sila mygg och svälja kameler!

 

Vad är det som säger att de resterande 30% släpps ut i havet!?

 

...och vem har sagt att det är lagligt?

Svensk lag gäller i svenska vatten - det har här varit olagligt för kommersiella fartyg att släppa ut toavatten sedan mitten av 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Var släpps det ut om inte i havet?

2. Svensk lag i svenska vatten, ja. Men utanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Var släpps det ut om inte i havet?

2. Svensk lag i svenska vatten, ja. Men utanför?

 

Det var alltså en gissning och antagande från din sida!

 

Hur har man fått fram att Stockholm tog hand om 70%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Var släpps det ut om inte i havet?

2. Svensk lag i svenska vatten, ja. Men utanför?

1. I nästa hamn?

2. Tja... utanför svenskt vatten (internationellt vatten) är det ju precis som för fritidsbåtar än så länge lagligt. Efter 2018, inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Antagande, frågan kvarstår

2. Citat från den intervjuade hamntjänstemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Stockholms hamn tar emot 70% av alla gästande kryssningsfartygs avloppskapacitet kan det ju faktiskt va så att hamnen tar emot 100% av allt avloppsvatten båtarna har ombord.  :)

 

Men så väl kan det väl inte va!? :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någonstans hoppas jag att det faktiskt också blir praktiskt möjligt att följa lagen, dvs att antalet tömningsställen ökar. Vår klubb saknar möjlighet att tömma toaavfall f n, och närmsta mack som har den möjligheten ligger 1,5 timme bort åt ett håll jag sällan åker.

 

Hoppas därför att politikerna som stiftade lagen också tar sitt ansvar och skjuter till pengar för detta så att lagen kan efterlevas.

Håller med!

Det måste gå att tömma både i hemmahamn och ute i skärgården.

 

I hammahamnen måste kapaciteten vara relativt stor eftersom alla kommer hem nästan samtidigt på söndag eftermiddag/kväll. Det är bättre om det blir flera sugtömningsanläggningar ute i skärgården där alla har nytta av dem under alla tider och dagar i veckan.

 

Det finns LOVA-bidrag för 50 % av kostnaden, http://batmiljo.se/latrin/lova-bidrag/

 

Mackey

 

I hemmahamnen så kan man ju välja att tömma när man åker ut nästa gång om det är kö när man kommer hem. Vi kommer att få en sugstation vid våran hamn så jag kommer alltid att åka ut med tom tank. Om jag sedan är långt ifrån en sugstation när tanken blir full har man ju valet att åka flera timmar för motor och spotta ut dieselavgaser eller tämma i sjön, tror nog det sistnämnda är mest miljövänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitenkelt, ingen kan göra allt men många kan göra något. Alltså ska det finnas tillräckligt (exakt vad det kan vara kan säker diskuteras) med tömningsstationer.

 

Vill man vara på sjön så åker man och tömmer sin tank där tömningsstation finns, eller så håller man sig tills man når land om tanken är full. Skönt med bilar med katalysator förresten!

 

Har man en båt med toalett där tömningsanordning saknas eller tanken är för liten, så bygger man om den - eller håller sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är tristast med sättet att hantera detta är att man skapar en lag innan man skapar rimlig möjlighet att efterfölja den. Vi båtägare hängs ut som värsta miljöbovar som gladeligen skitar ner vart vi åker. Undrar om någon politiker har slagits av tanken att just vi båtägare vistas större delen av vår lediga tid i det vatten som skitas ner?

Om några  värnar om den miljön så är det väl just vi.

Vore det inte bättre att börja med att bygga tömmningsstationer (och då menar jag inte 10st utan det antal som krävs för slippa tömma i sjön),.Om det då inte har avsedd effekt utan flertalet struntar i att använda dessa, skapa en lag för att stävja detta. Istället tar man för givet att alla båtägare är miljösvin.

Detta handlar tyvärr mycket lite om miljövård och hemskt mycket om politik.

 

Om man verkligen vill göra en insats för miljön tycker jag det vore bättre att börja med att bygga om avloppssystemen  så reningsverken slipper släppa ut 30.000 m3 avloppsvatten i stockholms dricksvattentäkt (mälaren) så fort det kommer ett skyfall. Men det är ju förstås enklare och billigare att skylla allt på båtägarna.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värnar vi om miljön så släpper vi väl inte ut vår skit i den - eller? Vad får dig att tro att båtägare har större användning av en bättre vattenkvalitet än andra - kom igen.

 

Avseende reningsverken så gäller väl - skyll inte ditt dåliga beteende på andra. Gör vad du kan påverka. Bygg om din båttoalett om du inte kan hålla dig eller kör till närmsta tömningssation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värnar vi om miljön så släpper vi väl inte ut vår skit i den - eller? Vad får dig att tro att båtägare har större användning av en bättre vattenkvalitet än andra - kom igen.

 

Avseende reningsverken så gäller väl - skyll inte ditt dåliga beteende på andra. Gör vad du kan påverka. Bygg om din båttoalett om du inte kan hålla dig eller kör till närmsta tömningssation.

Jag vet inte hur du gör, men jag har i vilket fall min båt i vattnet som jag också gärna badar i.

Vad gäller mitt samvete, så är det rent som snö.

Sen har du ingen aning om hur min båttoalett ser ut.

Tycker du ska sluta med dina pekpinnar och gå och krama en tall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släpper inte ut min skit i vattnet - vill du bada in din så varsågod, bara jag slipper din. Din båttoalett är kanske vit som snö - bra i så fall, inget att oroa sig för då. Kanske dags att skriva ett brev till ansvariga och be om skattepengar till att förbättra reningsverken istället.

 

Återigen, inget personligt, en reflektion/ åsikt att vi bara kan påverka det vi kan. Vi har de beslutsfattare vi förtjänar. Håller fullständigt med dig om att antalet tömningsstationer bör motsvara vad en "normal" båtägare förtjänar. Flyger, åker tåg, kör bil, tar båten - vad som faller mig in som bästa alternativ (inom lagens ramar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort bakgrunden till lagen...

http://www.stage.maringuiden.se/forum/topic/71482-den-nya-lagen-om-båttoaletterna/?p=497317

 

Vi har haft sugtömning sedan säsongen 2012. Detta tycker jag är viktigast för att tömningen ska funka i praktiken;

  1. Karta/webb/app där ALLA tömningsanläggningar finns med, det saknas idag.
  2. Alla anläggningar måste fungera och vara åtkomliga, annars blir det kiss och bajs i havet eller skit och papper på öarna. Alla är tyvärr inte så duktiga på att gräva ner sin skit.
  3. Tillräckligt nära mellan anläggningarna, kanske 10 - 15 M, man ska inte behöva åka långa omvägar för att tömma toan.
  4. Tömningsanläggningarna ska finnas ute i skärgården, inte bara inne i hamnarna vid fastlandet.

Tänk på att det är urinet som är viktigast att inte släppa ut i havet, det är där den största mängden näringsämnen finns. En människas årliga "urinproduktion" räcker för att odla ca. 200 kg spannmål.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat "Nya fritidsbåtar med fast toalett som säljs idag på den europeiska marknaden ska åtminstone vara förberedda för hålltank och tömningsmöjlighet. Om de har hålltank ska tömningsmöjlighet över däck också finnas. Ett nytt EU-direktiv anger att nya fritidsbåtar med fast toalett som säljs efter januari 2017 ska antingen ha eget reningssystem ombord eller hålltank med tömningsmöjlighet."

 

Om jag fattar detta rätt så kommer det att bli förbjudet på nya båtar att ha tömningsmöjligheten till recipienten. För inte kan det väl vara så att med "tömningsmöjlighet" menas samma som i gamla direktivet. Då har man inte fått till någon förändring. Kommer i så fall att bli klart intressant att se hur det kommer att fungera och om nybåtsägare kommer att montera egna tömningssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släpper inte ut min skit i vattnet - vill du bada in din så varsågod, bara jag slipper din. Din båttoalett är kanske vit som snö - bra i så fall, inget att oroa sig för då. Kanske dags att skriva ett brev till ansvariga och be om skattepengar till att förbättra reningsverken istället.

 

Återigen, inget personligt, en reflektion/ åsikt att vi bara kan påverka det vi kan. Vi har de beslutsfattare vi förtjänar. Håller fullständigt med dig om att antalet tömningsstationer bör motsvara vad en "normal" båtägare förtjänar. Flyger, åker tåg, kör bil, tar båten - vad som faller mig in som bästa alternativ (inom lagens ramar).

? :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vill du ha sagt? Står tallen på min tomt så ser jag gärna att ingen gör sitt behov där. Är det en allmänning så gör det ingen större skillnad, dvs jag kramar den gärna om den är ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen har inte kommit till för att undvika att någon badar i varken sin egen eller andras skit. Det har aldrig bevisats eller ens påståtts att utsläpp från fritidsbåtar skulle ge någon mätbar ökning av kolibakterier. Den i sammanhanget lilla mängd späds fort ut så påverkan av vattenkvaliteten totalt är försumbar. Den diskussionen handlar verkligen om ett ickeproblem. Det som lagen däremot ska förhindra är den övergödning som utsläppen kan medföra. Så snacket om att bada i skit är rent trams, om det inte finns något pucko som tömmer tanken i naturhamn. När det gäller övergödning så är skiten relativt ofarlig, det är urinen som innehåller stora mängder fosfor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en stor anledningen till algblomning i Östersjön är utfiskningen av torsken, men det pratas det inte mycket om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Point taken Riro!

 

Men samma sak som med 0,2 lagen, dvs någon gräns eller begränsning måste finnas för att komma till rätta med ett problem - om inte så så behövs ju ingen lag! Sedan hoppas vi väl alla att det startas med rätt åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Point taken Riro!

 

Men samma sak som med 0,2 lagen, dvs någon gräns eller begränsning måste finnas för att komma till rätta med ett problem - om inte så så behövs ju ingen lag! Sedan hoppas vi väl alla att det startas med rätt åtgärder.

Tror inte vi tycker så olika. Jag hade bara hellre sett att man först bygger ut antalet sugtömningsstationer så att det finns någon inom rimligt avstånd när man befinner sig i skärgården, innan man skapar en lag. Tycker man ska skapa förutsättning för att tömma först, sedan undersöka  effekten. Om förväntad effekt uteblir d.v.s. flerparten fortfarande tömmer i sjön, är det nödvändigt att skapa en lag. Tror det bästa sättet är upplysning och försöka påverka. Det är nog inte många som slänger sopor direkt i sjön som man gjorde på 50-60 talet. Jag tror inte det till största del beror på att det är förbjudet, utan för att alla är medvetna om konsekvenserna.

 

Ang. 0,2 lagen (som ju diskuteras flitigt i andra trådar) så håller jag med om att det ska finnas en gräns. Det jag har emot den är att gränsen slarvigt sattes till samma som för bilkörning vilket enl. mig inte är jämförbart med att köra båt. Att köra bil innebär mycket mindre avstånd till andra trafikanter i mångdubbelt högre fart än vad som är på sjön.

Det andra är att den gäller båtar som inte är överrepresenterade i olycksstatistiken, speciellt inte segelbåtar över 10m. Det sker naturligtvis många drunkningstillbud och andra olyckor p.g.a. alkohol. Jag tvivlar dock på att de sker för att någon har 0,2 i blodet, utan de har nog betydligt högre alkoholhalt.

 

PS. Jag har en hålltank på ca. 120liter så personligen är jag inte så bekymrad att den inte ska räcka mellan tömningsstationerna DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en självklarhet att man inte tömmer toatanken i havet. Vi har haft toa med tank i husvagnen sen början på -90 talet och aldrig någonsin tömt den i naturen, hemma, på camping eller på någon enstaka rastplats finns möjlighet att tömma tanken, är tanken full är det bara att knipa igen till man kommer till tömningsplats, eller använda offentliga toaletter, alternativt gräva en grop och göra sina behov där.

 

Påstående om att kravet på rening endast skulle riktas mot fritidsbåtar är direkt löjeväckande. I kommunerna här nere i Blekinge har man sedan länge arbetat för att få fungerande rening av enskilda avlopp i från såväl fritidshus som permanentboenden.

Får vi inte kommunalt avlopp inom de närmsta åren till vår fastighet kommer vi att tvingas investera i ett minireningsverk för i runda slängar 150 kkr eftersom tomten gränsar till en bäck som rinner ut i havet. Havsviken håller på att växa igen, självklart påverkar våra gamla trekammarbrunnar det förhållandet, men man kan inte heller bortse från att utfällningen av näringsämnen från jordbruksmark och kalhuggda skogsområden i direkt anslutning till bäcken är stor.

Självklart måste vi ta vårt ansvar ändå, kan inte bara hålla på och peka på andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ide att diskutera denna lag? HELCOM har jobbat länge för att förbättra Östersjöns marina miljö. Man var överens om att förbjuda toatanks tömning från år 2000, Finland införlivade detta i sina lagstiftning år 2005 och nu, 10 år senare, införlivas detta i svenska lagstiftning. Det är besluta och klart, vad finns det att diskutera? Vad blir nästa diskussion, högertrafikomläggningen?

 
Är det inte ganska märkligt att så fort någon miljöskyddande åtgärd som på minsta sätt påverkar den egna bekvämligheten bland båtfolk så skriker man i högarna sky? Borde inte alla båtägare glädjas åt allt som på kort eller lång sikt förbättrar den marina miljön?
 
Att lagen skulle komma har man vetat i snart 15 år, att det inte byggts fler tömningsstationer beror troligen på båtägarnas ointresse att använda dessa. Nu blir kommunala hamnar skyldiga att anlägga stationer, båtklubbarna får bidrag. Antalet stationer kommer att öka rejält, synd bara att det är med kniven mot strupen.
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skylla det otillräckliga antalet tömningsstationer på båtägarnas ointresse tycker jag är lite baklänges. Är det konstigt att det inte funnits något större intresse att investera i   sugtömningsanordning i båten när det i stort sett inte har funnits möjlighet att använda den? 

Hade man istället börjat med att bygga så många tömningsstationer så det fanns en rimlig chans att bara tömma till dessa, hade nog intresset varit betydligt större. Om det hade varit så stort att det inte behövts styras av en lag låter jag var osagt. Den skyldighet som kommunala hamnar nu får att anlägga tömningsstationer hade utan problem. kunnat tidigareläggas, så utbyggnaden varit klar innan lagen träder i kraft. Som sagt, man har ju haft 15 år på sig att styra upp det.

Håller med dig om att båtägarna borde var intresserade av att förbättra den marina miljön och det tror jag att de flesta är. Det är ju där vi tillbringar större delen av vår fritid. Tror därför att intresset av ett fungerande sugtömmningssytem är stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hamn har det funnits en sugtömningsstation i många år men det är extremt få som använder den trots att den ligger bra till, man kan bunkra och tömma skit samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även här i Kungshamn finns det en sugtömmningsstation väldigt strategiskt placerad. Mitt emellan småbåtshamnarna/gästhamnarna Smögen, Hasselösund och Kungshamn och styvt 1 distansminut från den småbåtshamn där jag har mina båtplatser.

 

 

 

Om räkneverket stämmer så ärdet inte många som utnyttjar anläggningen, trotts att det rör sig en ofantlig mängd fritidsbåtar i området sommartid och anläggningen ligger mycket lättillgängligt.

 

Det har hänt en gång att det varit en båt före mig och vid ett tillfälle att det kom en båt precis när jag var klar att gå. I regel är det ledigt vid kajen när man kommer.

 

 

post-53310-0-32869700-1415601377_thumb.jpg

post-53310-0-47609300-1415601403_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många på min brygga, 2/3 ungefär, har ännu ej monterat någon däcksförskruvning till toatanken. Dels så väntar ju många till sista stund och dels har det varit lite oklart vilken form som beslaget ska ha. Då är det rationellt att vänta lite så standarden sätter sig?

 

Min egen erfarenhet av att åka runt i skärgården och till Åland är att tömningsstationerna inte har beslag som ska skruvas fast utan har ett gummimunstycke. Dessutom är min erfarenhet att det ibland inte funkar ( tex Öregrund i juli, låååånngt till nästa station då!)

 

Ska det här funka måste fler stationer byggas och underhållas så de funkar hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som inte alla känner till är att alla fritidsbåtshamnar har skyldighet att ta emot bl.a. det toalettavfall som behöver lämnas av de båtar som normalt kommer till hamnen. Det kommer alltså att byggas en massa sugtömningsanläggningar i gästhamnar, klubbhamnar, mm. Nackdelen med dessa är att de ofta ligger nära fastlandet, gärna långt in i djupa vikar och att många av dessa inte är avsedda för allmänt bruk.

 

Det som inte är lagstadgat är hur uppbyggnaden av tömningsstationer ute i skärgårdarna - där många båtar används - ska gå till.

 

En fritidsbåtshamn definieras så här;

"Fritidsbåtshamn – en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, dock inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser. "

Vad menas då med "service"? Det kan räcka att man möjliggjort för båtar att lägga till där. Servicen är ofta kopplad till någon form av avgift.

Exempel på fritidsbåtshamnar är klubbhamnar, gästhamnar, marinor och allmänna hamnar som tar emot fritidsbåtar. Naturhamnar räknas inte som fritidsbåtshamn.

Läs mer här, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/mottagning-av-avfall/

och här http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Broschyr-mottagning-av-avfall-fran-fritidsbatar-72dpi.pdf

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...